Hier staan (delen van) teksten die niet (meer) op het internet staan. Soms vindt je teksten waarvan duidelijk is dat deze niet lang beschikbaar blijven, en toch wil je het beschikbaar hebben. Ik plak ze voorlopig op deze pagina. Vandaar hier.
¬ Bang voor bloot
Weg met de winterkleren; het is weer korte broekentijd. Je kunt je het haast niet voorstellen maar er zijn mensen die het helemaal niet leuk vinden dat het zonnetje weer schijnt. Want voor hen betekent het dat ze zich weer bloot moeten stellen aan de blikken van anderen. En dat terwijl het zonlicht en het zeewater juist zo goed zijn voor hun huid, omdat er verder eigenlijk niet veel te doen valt aan hun huidziekte.
"We hebben het dan vooral over psoriasis en vitiligo", vertelt dermatoloog Roy Tjon Lim Sang, "Dit zijn twee huidziekten waar nog geen afdoende behandeling voor is gevonden en waarvan de oorzaak nog onduidelijk is."
Zon, zee en ontstressen
Psoriasis is een veel voorkomende chronische huidziekte waarbij op de huid scherp begrensde, witschilferende plekken op een rode ondergrond aanwezig zijn. In Nederland lijden ongeveer 300.000 mensen aan deze ziekte. De huidafwijking wordt veroorzaakt doordat de huidcellen overactief zijn en zich viermaal sneller delen dan normaal. Dit gaat gepaard met ontsierende huidafwijkingen. Tjon legt uit: "Het enige dat dermatologen kunnen doen is de symptomen bestrijden. En het is altijd uitzoeken wat bij de patiënt aanslaat. "Iedereen heeft namelijk zijn eigen psoriasis"*. Er bestaan diverse zalfjes en andere therapieën, maar helaas kunnen hierbij bijwerkingen optreden. Verder zijn er twee lichtbehandelingen: met UVA, waarbij ook pillen worden voorgeschreven die de huid toegankelijk maken voor het licht. Daarnaast is er de behandeling met UVB met zogenaamde TLO-1-lampen. Deze therapie kan eventueel ook thuis gevolgd worden. De beste therapie is zonlicht, zee en ontstressen. Maar bij deze patiënten zie je toch als de zomer nadert dat ze angstig zijn om zich weer bloot te geven. En deze gevoelens van spanning en stress zorgen voor verslechtering van de psoriasis."
Te weinig tijd
Tjon betreurt het dat een dermatoloog zich eigenlijk voornamelijk richt op diagnose, medicatie en therapieën en te weinig tijd heeft om de patiënten psychisch te begeleiden. "De patiënt moet accepteren dat hij een niet te genezen huidziekte heeft en dat de gevoelens van schaamte overwonnen moeten worden. Daar probeer ik wel bij te helpen. De psychodermatologie behandelt patiënten met een chronische huidziekte. In enkele ziekenhuizen in Nederland wordt dit specialisme uitgeoefend." Waar psoriasispatiënten vooral moe van worden is het constant uitleggen waar die rode plekken vandaan komen en dat het niet besmettelijk is. Ze pleiten dan ook voor landelijke voorlichtingscampagnes en dat bijvoorbeeld op scholen en vooral bepaalde beroepsopleidingen, zoals kapperscholen en horeca, voorlichting over deze ziekte wordt gegeven.
Gevlekt Vitiligo is ook een huidziekte waar geen afdoend middel tegen bestaat. Het is een onschuldige aandoening waarbij de huid en het haar pigment verliezen en waarbij melkwitte plekken van verschillende grootte en vorm ontstaan. "Dit is een cosmetische aandoening. De plekken zie je veel op handen, voeten, lippen en gezicht, kortom op de zichtbare gedeelten van het lichaam. We behandelen deze patiënten ook met lichttherapieën of zalfjes. Tot nu toe is de oorzaak van deze ziekte ook onduidelijk", aldus Tjon.
Daarnaast vinden de patiënten die last hebben van spataderen, eczeem, acne, open benen of zonlichtallergie, het zomerse weer ook niet altijd iets om naar uit te kijken. In de zomer op een terrasje mensen kijken is een leuke bezigheid, maar je kunt je voorstellen dat deze patiënten het niet prettig vinden zich bloot te stellen aan deze blikken.
*) Citaat afkomstig van de video van de Nederlandse Bond van Psoriasispatiënten Verenigingen
Die Tage werden kürzer, die Temperaturen sinken, aber Heizungen und Klimaanlagen
verbreiten wohlige Wärme. Diese Veränderungen hinterlassen auch an der Haut
ihre Spuren. Viele Menschen merken, dass ihre Haut jetzt trockener wird und
auch empfindlicher gegen Reizungen ist. Besonders auch Patienten mit Schuppenflechte
reagieren auf die jahreszeitlichen Veränderungen.
Wie wirkt sich der Winter auf die Haut aus?
Die Haut steht mit der Umwelt in direktem Kontakt, namentlich die zuoberst
gelegene Hornschicht. Sie regelt als Barriere die Abgabe von Wasser aus dem
Körper an die umgebende Luft und ebenso das Eindringen von Stoffen aus der
Umgebung.
Im Winter belasten starke Schwankungen zwischen dem Raumklima und den Außenbedingungen
die Haut. Die kalte Luft im Freien entzieht der Haut wegen ihrer Trockenheit
Feuchtigkeit. Niedrige Temperaturen machen auch den hauteigenen Schutzfilm
durch den Talg funktionsunfähig: Unter 8°C erstarrt das Talgfett und kann
sich nicht mehr auf der ganzen Hautoberfläche verteilen. Frost kann Erfrierungen
an ungeschützter Haut hervorrufen. Probleme mit erweiterten Äderchen verschlimmern
sich. In Wohn- und Arbeitsräumen bewirken Klimaanlagen und Heizungen ein wahres
Wüstenklima.
Oft liegt die Luftfeuchtigkeit unter 30% und damit weit unter dem für die
Haut und die Schleimhäute optimalen Wert von 50 - 60%. Luftbefeuchter können
das Problem nicht hinreichend lösen und stellen zudem oft auch eine gefährliche
Quelle von Pilzen und Bakterien dar. Auch die Anreicherung von Luftschadstoffen
in geschlossenen Räumen kann zum Problem werden, vor allem für Allergiker.
Überheizte Schlafzimmer bescheren nicht selten Neurodermitiskranken schlaflose
Nächte durch quälenden Juckreiz.
Auch die verminderte Sonneneinwirkung im Winter hat ihre Nachteile: Die als
UV-Schutz dienende sog. Lichtschwiele, eine Verdickung der Hornschicht, die
sich im Sommer entwickelt, wird nach und nach abgebaut. Wir sind im Winter
im wahrsten Sinne des Wortes "dünnhäutiger" als im Sommer. Dadurch
trocknet die Haut leichter aus und wird auch durchlässiger für Schad- und
Reizstoffe. Bei vielen Patienten mit Psoriasis und Neurodermitis wirken sich
Sonnenbäder durch ihre immunsupprimierende Wirkung günstig auf den Zustand
der Haut aus. Statt auf eigene Faust im Solarium Ersatz für die Sonne zu suchen,
ist es jedoch sicherer, sich beim Hautarzt beraten und gegebenenfalls entsprechend
mit UV-Bestrahlung behandeln zu lassen.
Nicht zuletzt kann sich auch die verbreitete Winterdepression auf die Haut
auswirken und sie bei chronischen Hauterkrankungen anfälliger für akute Schübe
machen. Entspannungstechniken und individuelle, gezielte Maßnahmen zur Steigerung
des seelischen Wohlbefindens sind hier wichtige Basismaßnahmen.
Wie schützt Hautpflege im Winter am besten?
Das optimale Hautpflegeprogramm für den Winter beginnt schon mit der Haut-reinigung.
Mit Rücksicht auf die Haut sollte zu heißes Wasser vermieden werden. Ideal
sind Wassertemperaturen zwischen 32°C und 35°C - je trockener und empfindlicher
die Haut ist, desto kühler muss das Wasser sein. Das gilt nicht nur fürs Baden,
sondern auch beim Waschen und Duschen. Statt lange Zeit unter der Dusche oder
in der Badewanne zu verweilen, ist ein kurzer "Prozess" und anschließendes
Einkuscheln in warme Decken viel hautfreundlicher. Ein Vollbad sollte nicht
über 15 Minuten, das Duschen nur 5-10 Minuten lang ausgedehnt werden. Vom
Blickpunkt der Hygiene ist Waschen völlig ausreichend und weniger belas-tend
für die Haut als Duschen oder Baden. Wer täglich duscht oder badet, kommt
um regelmäßiges Eincremen nicht herum.
Ölbäder für trockene Haut haben zwar eine pflegende Wirkung, sie entfaltet
sich aber nur dann voll, wenn die Haut nicht mit einem Handtuch abgetrocknet
wird. Duschöle oder Duschcremes halten nicht immer, was sie versprechen. Oft
sind es nur angedickte herkömmliche Duschgelvarianten ohne ausreichende Mengen
an Pflegestoffen. Ist ein Lipidgehalt über 30% angegeben, kann man auf eine
gute Pflegewirkung schließen. Wichtig ist das Vermeiden von Seife.
Die Seifen-lauge greift mit ihrem pH-Wert von 8 - 12 den hauteigenen Säureschutzmantel
an, der für eine natürliche Abwehr von Krankheitserregern ebenso sorgt wie
für eine funktionierende Hautbarriere gegen Austrocknung und schädliche Umwelteinflüsse.
Auch sog. pH-neutrale Produkte entsprechen nicht immer dem hauteigenen pH-Wert
5,5, sondern nur solche, bei denen dieser Wert konkret angegeben ist.
Dem Experten verrät ein Blick auf die Stoffliste der Produkte, ob sie halten,
was sie versprechen: Nur wenn Pflegebestandteile – vor allem Fette – in den
obersten fünf Positionen der Liste auftauchen, sind sie in größerer Menge
vorhanden.Hautärzte und Apotheker können auf Basis dermatologischer Studien
Produkte empfehlen. Hilfreich ist auch die Anforderung kostenloser Proben
beim Hersteller. Eine kurze, kühle Dusche mit 22-24 °C lindert Juckreiz, vor
allem in den frühen Morgenstunden, durch Ankurbeln der körpereigenen Kortisonbildung.
Die Pflegewirkung von Hautreinigungsprodukten ist durch das Abspülen begrenzt.
Intensiver wirken Pflegeprodukte, die auf der Haut bleiben. Es müssen nicht
unbedingt schwere Cremes sein, die einen Fettfilm auf der Haut hinterlassen.
Neuere Produkte ziehen oft sehr schnell ein und entfalten ihre Schutzwirkung
unter der Hautoberfläche. Eine Ausnahme ist der Schutz der Haut vor Frost,
der nur durch sehr fettreiche Präparate möglich ist.
Zurück im Warmen sollte man sie aber möglichst schnell entfernen, damit durch
die gesteigerte Durchblutung im Warmen kein Hitzestau in der Haut entsteht,
der Rötungen und Juckreiz hervorrufen kann. Wegen der erhöhten Belastung der
Haut im Winter ist es oft sinnvoll, statt einer Tagescreme eine intensivere
Nachtcreme zu benutzen, außer bei fettiger Haut oder Neigung zu Pickeln und
Mitessern. Dass Nachtcremes meist keine UV-Filter enthalten, ist im Winter
kein Problem für die Haut. Der Massageeffekt beim Eincremen entspannt nicht
nur verkrampfte Muskeln, sondern fördert auch die Durchblutung der Haut und
damit die Versorgung der Hautzellen mit Nährstoffen und Sauerstoff.
Angaben müssen wahr sein
Der Bedarf an schützenden Fetten, hautglättenden Feuchthaltestoffen und Pflegekomponenten
wie Vitamin E (=Tocopherol oder Tocopherolacetat) oder Panthenol ist im Winter
wegen der stärkeren Hautbelastung höher als im Sommer. Ob sie in ausreichender
Menge vorhanden sind, erkennt man daran, dass sie in der Inhaltsstoffliste
vor dem "Parfum" stehen. Wohlklingende, aber unbekannte Inhaltsstoffe
verraten nur wenig über die Wirksamkeit und Verträglichkeit.
Wird jedoch eine bestimmte Wirkung auf die Haut wie die Verbesserung der
Feuchtigkeit, die Glättung oder der Schutz empfindlicher Haut ausdrücklich
angegeben, ist ein Nachweis dieser Wirkung gesetzlich vorgeschrieben. Auch
hier ist eine Empfehlung vom Hautarzt oder aus der Apotheke bzw. die Anforderung
von Produktproben zum Testen eine nützliche Orientierung.
Auf pH-Wert achten
Bei der Pflege ist der pH-Wert 5,5 noch wichtiger als beim Reinigen, denn
die Creme oder Lotion wird nicht nach kurzer Zeit wieder abgewaschen
und kann den Säuremantel dadurch viel stärker beeinflussen. Forschungsergebnisse
geben Hinweise darauf, dass schon ein neutraler pH-Wert auf der Haut die hauteigene
Produktion von Barrierelipiden stark hemmt. Dermatologische Untersuchungen
haben außerdem gezeigt, dass ein saurer pH-Wert die Feuchthaltewirkung einer
Creme steigern kann.
Pieter O. (6 januari 2005):
Je begint de plekken schilfervrij te maken met vaseline met 3-5 % salicyl.
De rest van de huid smeer je een paar keer per dag in met babyolie.
Wanneer de huid aan de zon gewend is en er zijn hardnekkige plekken wordt er
l.c.d. zalf (vaseline met teer 1 tot 10%) gebruikt.
(Ik kon hier nooit tegen want het brandt als de ziekte.)
Wanneer je dit op je plekken gebruikt in de zon heb ik de ervaring dat ik zonder erg mijn gezicht ook volsmeer.
Je zweet en veegt dit af met je hand die net aan de plek met teer heeft gekrabt.
Vet, Vet en nogeris vet.
's Avonds baden met Balneum of babyolie en dit ook een paar keer per dag in je haar smeren.
Als je na 4 weken kuren "schoon" bent en je helemaal niets meer hoeft te smeren is dat een verademing.
Voor mij duurt die periode een half jaar en dan begint het weer van voor af aan.
(Wout (ik dus):
Ik ga er vanuit dat naast het smeren ook het zonnen en zwemmen in het zeer zoute water een grote rol speelt.
Anders kan je dit ook thuis doen)
<sluit>
¬ Zoutgehaltes van zeeeeen o.a. de Dode Zee
Om zout te mengen met water om zeewater na te bootsen heb je de verhoudingen nodig....
Uni v A'dam
Om de beurt mochten de kinderen een waterballonnetje in met zeewater gevulde bakken gooien. Een rood ballonnetje met zwaar water (60 gram zout per liter) uit de Dode Zee, een geel ballonnetje met het
lichtere Middellandse zeewater (38 gram per liter), een groen met Noordzeewater (34 gram per liter) en een blauw met het bijna zoete water uit de Oostzee (negen gram per liter). Zonk een ballonnetje naar de bodem, dan was het water in de bak kennelijk lichter minder zout.
Bleef het ballonnetje drijven, tja, dan moest het water in de bak juist zwaarder zijn. En zweefde het ballonnetje ergens midden daartussen dan hebben we het goede zeewater te pakken, aldus Sevink.
De hoeveelheid zouten bedraagt dus 34,5 gram per kg zeewater, oftewel 3,45%. Een emmer met een inhoud van 10 liter zeewater bevat ongeveer twee volle koffiekoppen zeezout.
Men heeft wel eens berekend dat, als men alle zouten die in de oceanen voorkomen, gelijkmatig op het land zou uitspreiden, er een laag van 280 meter dikte op alle landen van de wereld zou komen te liggen. Het gemiddelde zoutgehalte is dus 3,45%, maar er zijn enkele afwijkingen. De hoogste zoutgehalten komen voor in de subtropische gordels, namelijk 3,63%. Langs de evenaar is het minder, ondanks de grote verdamping 3,43%. Dit wordt veroorzaakt door de grote regenval.
In de Middellandse Zee vinden wij ook een hoger zoutgehalte, toenemend van west naar oost. In het oostelijk deel circa 3,9%. In de Rode Zee treffen wij het hoogste zoutgehalte aan: 4,1 tot 4,2%. Dit zijn de hoogste waarden voor de open zeeën.
In enkele gesloten zeeën, zoals de Kaspische Zee en de Dode Zee, vinden wij nog hogere zoutgehalten. Op hoge breedtegraden is het zoutgehalte belangrijk lager, vooral in de omgeving van de polen. Dit komt door het vele smeltwater. Bij de Noordpool ook door het vele zoete water dat wordt aangevoerd vanuit de grote Siberische rivieren. Ook de Oostzee is minder zout doordat er veel rivieren in uitstromen en er weinig verdamping is.
In de Noordzee schommelt het zoutgehalte tussen 3,4 en 3,5%. Vlak onder de kusten - waar grote rivieren zoet water in de zee brengen - is het zoutgehalte lager. Aan onze kust en de Duitse bocht is het lager dan 3,0%. Het zoutgehalte van de Oostzee is maar 2,5%.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dode_Zee
Het water van het meer kan vanwege het lage niveau niet verder stromen naar de zee. Het instromende water verdampt grotendeels en daardoor wordt het meer een depot van mineralen. De concentratie zout is met 33 procent zo hoog, dat een mens er zonder moeite in blijft drijven. Ook zou een kuur in de Dode zee heilzaam zijn voor bepaalde huidaandoeningen, met name Psoriasis.