ReproGraphicsDesigner
Praktijk
Infrarood fotografie: Praktijk ervaringen Wit versus Grijs Voor infrarood fotografie is veel zonlicht nodig. Althans zo staat dat in de paar handboeken die over het onderwerp geschreven zijn. En met een systeem van voorzetfilter (die het zichtbare licht blokkeert) en de standaard "hot-mirror"-filter in de camera (die infrarood licht blokkeert) moet je inderdaad lang belichten om toch nog iets te kunnen vastleggen op de sensor. Hier is een aangepaste camera (zonder "hot-mirror"-filter) echt in het voordeel... En niet in de laatste plaats omdat je "gewone" sluitertijden kunt gebruiken. Het voordeel dat ik hier bedoel is: het kunnen fotograferen onder bewolkte omstandigheden. Dus: infrarood fotografie in minder (direct) zonlicht. In mijn beginperiode fotografeerde ik met de infrarood camera alleen als het heel zonnig was. En alleen op plekken waarbij het zonlicht vrij spel had. Na verloop van tijd kwam ik er achter dat ik het toch vaak nog heel lastig vond om het aanwezige bladgroen als mooi stralend "wit" op het uiteindelijke beeld te krijgen. Grijs speelde steeds een te belangrijke rol in mijn foto's. Pas nadat ik (per ongeluk?!) eens foto's geschoten had in een bos; onder de bomen, buiten de invloed van direct zonlicht, zag ik in waar het bij mij steeds fout ging. Net als bij "gewone" fotografie heb je bij infrarood fotografie namelijk te maken met het zogenaamde 'dynamisch bereik' van een sensor. Het verschil is echter dat de grote contrast verschillen nu niet optreden tussen lucht en voorgrond maar verspreid in het beeld. Verspreid tussen direct de direct zon verlichte delen en de delen in de schaduw. Achteraf logisch....als je het principe van belichting ten minste begrijpt! Het duurde bij mij even voordat het begrip doordrong. Voor landschap fotografie zijn er speciale filters ontwikkeld om het licht verschil tussen twee vlakken te verkleinen zodat het contrast binnen het dynamisch bereik van de sensor valt (de zogenaamde ND-Grad filters). Maar voor infrarood fotografie is dat ondoenlijk, want het effect kan optreden bij elementen die zich op veel verschillende en wisselende plekken in het beeld bevinden...daarvoor is geen filter te ontwikkelen. Wat is er dan aan te doen? Jammer, maar eigenlijk helemaal niets.... Het feit dat je het weet kan er wel voor zorgen dat je beter (bewuster) positie kiest en anders naar de licht omstandigheden kijkt. Hopelijk leidt dit begrip vanzelf tot betere resultaten. Wees je er van bewust dat direct zonlicht niet altijd noodzakelijk is. Minder contrastrijke situaties (zoals dus bijvoorbeeld een bewolkte dag!); leveren vaak hele goede resultaten. Veel doen, veel kijken, zoals ook bij de "gewone" fotografie, is belangrijk. Ja, het is eigenlijk gewoon hetzelfde...maar dan anders! 
Iets over Kleuren Infra Rood praktijk
Reprograaf.nl