versnellingbak verwisselen

                                              instructie.s

 

                            1    je begint met de accu polen los tehalen

2       je haalt aan de binnen zijde de bekleding los

3       dan de 4 boutjes die om de pook met ring en de rubber heen zitten

4       de pook kan er af gedraai worden en daar overheen schuif je de rubber

5       dan de kleine rubber deze kun je los halen en naar boven schuiven

6       onder rubber zie je 3 bouten zitten met een sleutel 10 haal je deze er los er  uit

7       de pook in ze vrij zetten en nu kun je pook er zo uit halen

8       de pook houder moet ook los deze zit met 4 m 8 bouten vast en kun met sleutel 12 of dop 12 los  draaien de houder haal je in ze geheel er af

9       nu kun ja aan de onderkant de olie af tappen er zit een grote bout in het midden waar de olie kun aftappen.olie wel opvangen in een bak of zo

10  draai nu de aan drijfas los van de versnellingbak naar de tussenbak

      de zit met 4 m8 boutjes vast. even een klein tikje er teggen aan en hij zit los

11   nu kun je de aandrijfas zo uit de bak halen

12  nu ga je aan de boven zijde de kabels van je startmotor af halen

13  nu kun je de startmotor los draaien en er afhalen

14  tussen het schutboard en bak aan de boven zijde zitten twee bouten deze kun je los daaien   met sleutel 14 of dop 14 bouten er wel uit halen

                                            zie foto versnellingbak

                                   

15  nu  ga je een blokje hout van 2.5 cm tussen je onstekking en en schutboard plaatsen deze hou de motor mooi recht op ze plaats wat in het voordeel dat je straks zo je nieuwe bak er weer in kunt klikken

16   nu zie halve wege de bak aan bijde zijde twee moeren zitten deze draai je ook los en haal je er af   ook met dop of sleutel 14

17  helemaal aan de onderzijde van de bak zie een klein metalen plaatje zitten deze zit vast met twee m6  boutjes haal deze los en pak het plaatje er uit

18  nu is de bak helemaal los van de motor 

19  ga naar naar de achter zijde van de bak en aan de onder zijde zie de rubber steun zitten deze kun  nu los draaien

20  aan de steun zelf zit meestal ook de uitlaat rubber met beugel aan vast gemonteert deze kun je nu  ook los halen

21  dan de 4 bouten van de steun zelf die onder aan de bak zit ook los halen

22  je zul merken dat de bak iets naar beneden kom maar niet ver daar is dus de 2.5 cm houtblokje voor die houd de boel op ze plaats

23 als laaste verwijder je nu de steun die tussen het chassis zit. lange gebogen stang

 

                          zie foto

24 nu zit de bak helemaal los en kun je hem nu me gepast geweld los trekken van de motor wel

      oppassen dat je hem niet laat vallen.met twee man er bij is wel aan bevolen

25 nu de bak los is ga je de achter kant  van de bak zo hoog en zo ver mogelijk naar achteren        

doen

26 de voorkant kan nu naar beneden en is nu vrij en je kun nu de bak er onder weg halen

27 controleer nu gelijk ook even de drukgroep een kopplingplaat en druklager in orde zijn die 

      voorkom achter af problemen

28 nu kun je dus de nieuwe of ander bak monteren is wel weer even wrikken en buigen maar hij

moet er zonder al teveel moeite in klikken

29 de hele boel weer on omgekeerde volg orde aansluiten

30 als alles er weer op zit kun je nu weer olie toevoegen dit kun je doen aan boven zijde waar de pook zit er gaat in totaal  1.3 liter  olie in

 

                               uipko veel sukses met het verwisselen van je versnellingbak

                                        voor vragen mail maar  uipko@planet.nl