Steekaslagers vervangen

 

                             Tja wie kent dan niet  kom je terug van de APK en jawel afgekeurd op je achter wiellagers

Laten vervangen kost ook een boel euro.s maar zelf doen kan ook. Hier onder heb ik paar handige tips neer gezet je Hoe je het moet doen. En wat je zo al kunt tegen kunt komen.

Alle eerst even de achterkant op krikken.

2 Dan het wiel er af halen.                                   (klik op de alle foto.s voor de grotere versie)

4 Dan de trommel los halen door middel van die 4 bouten

De trommel wil wel eens vast zitten dus even wd40 er op even en mep met de hamer op de voor zijde en dan schiet     hij meestal wel los.

5 nu ga je aan de achter zijde van de grondplaat daar zie je 4 moeren van m 8 deze draai je alle 4 los.

6 bij een spaanse samurai is het zo dan de grondplaat met remmen en alles kan blijven zitten.

7 bij een japanse samurai moet de remleidingen los halen en de gehele grondplaat gaat met de steekas er mee uit.

 dit is een voorbeeld van en spaanse Sam

nu kun je de steekas op meerdere manier er uit halen.

8  is de trommel er omgekeerd er op zetten en de bouten ligt aan draaien en trekken.

9  is met een hamer aan de achter zijde tikken tegen de grondplaat  aan.

10 of je maak je zelf even een slagpoeli zo als ik gedaan heb scheelt een hoop werk.

11 je zet nu de slagpoeli op de steekas draait de 4 bouten vast en je haal het gewicht naar achteren en plop hij is er uit.

                                            

slagpoeli           steekas los nu      lager uit de huls los nu            de steekas met lager

 

12  Nu kun je de steekas  er uit halen in zijn geheel en even en doekje bij de hand voor de olie resten er af toehalen

13  Nu kun je ook op meerdere manieren de lagers van de steekas afhalen.

14  Je kun de lagers er afslijpen.Of er af persen ik heb gekozen voor het er af persen simpel ik heb en 12 tons pers

15  Eerst ga je dan de krimplager door slijpen maar niet geheel door s;ijpen andere beschadig je de steekas

      Het laatste stuk even met hamer en bijtel opsplitten en dan haal zo de krimp keering er af.

16 Dit doe je ook bij het lager maar eerst de buiten ring er afslijpen  en de kogels er weg halen en dan de binnenrng

      in slijpen niet geheel door maar weer het laaste stukje met een bijtel en hamer open splitten.

      Maar zo als ik al zij hup onder de pers en de zooi is er af.

                                                                                         

          krimplager                             wiellager                     bevestiginghouder                        steekas

17 Zo nu kun je de nieuw lager met krimlager er op zetten, maar eerst ga je de grond plaat om  de as heen doen

     Dan pas de lager. Word wel een vergeten.

    Deze er nu op persen daarna ga je de krimplager er op persen. Beide ga je er apart oppersen dit om problemen    

    Met scheef  komen tezitten tervoorkomen.

18 nu even de keering er uithalen en vervangen.dit voorkomt later lekkage.

19 nu eerst de as in de het huis duwen en voelen of hij goed in de diff komt of de vertandingen goed zitten

20 als dit goed zit kun het laaste stuk even met een blok hout en hamer na tikken en hup de hel zooi zit er in nu

21 nu netje de boel weer opbouwen en  erijden maar weer

                                                       

                                                           veel succes met het vervangen van achteraslagers

                                                            voor vragen hier over kun je me altijd mailen