Startmotor

 

           Tja wie ken het niet je startmotor heeft weer eens kuren of hij slaat af en toe aan of helemaal niet.

           Dit probleem kom bij ons 4x4 rijders vaker voor we zitten nu eenmaal vaker in de modder en water.

           En tja de kans dat dit ook in startmotor kom is erg groot.

           Ik heb een aantal tips op een rij gezet hoe een starter uit mekaar haalt en waar je op moet letten.

 

                                           Klik op de foto.s voor de grote versie er van

          Aller eerst de startmotor van je motor halen en deze op de werkbank leggen      

          Nu ga je als eerst je bendex los halen deze zit met 2 of 3 schroeven vast op je startmotor

          Daarna ga je de kop er afhalen aan de achter zijde van de startmotor zie 2 lange bouten deze

          Draai je los. En je geeft even een tik met de nylonhamer er op zo dat hij los schiet     

          Nu ga je naar de achter kant van je startmotor en draai nu het deksel er af en je zit je koolborstels al

          Zitten.

          Nu komt het haal deze voorzichtig naar boven zodat de borstels heel blijven en op ze plaats blijven zitten

           zo en nu kun je ook de anker uit ze huis halen 

         je zult nu zien dat alle losse onderdelen wel erg smering en vettig zijn. Eve naar de keuken rennen en

         moeders afwasteiltje lenen. Gooi daar nu even wat benzine in en maak alle onderdelen nu netje schoon met

        een kwast en benzine  zo nu alle onderdelen netje vetvrij en schoon van modder en zand

        tja nu moeten alle onderdelen samen weer een worden waar begin je nu dan mee

        eerst ga je de kopere gedeelte van de anker even lichtjes opschuren daarna ook even de koolborstels lichtje  

        opschuren.

        Nu pak je het huis stop daar nu de anker zo dat het kopere gedeelte aan de boven zijde er uit steekt

        Nu pak je het element waar de koolborstel op zitten deze moeten nu alle 4 ingedruk zijn op deze over  het  

        anker gedeelte telaten zakken.Nu kom je handen en vingers tekort.

        Pak nu een stukje koper draad en druk de koolborstel in  en klem deze met de koperdraad

        Doe dit bij 2 koolborstels

 

      Zie foto    zo nu kun je het element zo om de anker laten heen zakken je maak de koperdraden los en 

      En alle 4 borstels zitten nu op ze plek .Druk nu voorzichtig de anker samen met het element op ze plaats in het

       huis  zo nu kun je de deksel er weer op doen even wat vet bij de glijlager die er op draaien en klaar

       Nu kun je weer aan de voor zijde de kop er weer op zetten let wel op dat je de vork er goed op zet en dat de 

       beschermrubber er goed tussenkomt tezitten.de 2 lange bouten weer aan draaien en die zit ook weer vast

       nu komt de bendex aan de beurt eerst ga deze lichtjes op schuren  ook aan de binnen zijde van de bendex

      even opschuren beide  goed schoonmaken. Nu ga je de binnen gedeelte in smeren met olie. geen vet en geen

      koper vet dit trek alleen maar vuil aan alleen beetje olie bij doen motor olie is ook goed.nu alleen de  bus

     inhaken aan de binnen zijde van de anker nu het buiten huis van de bendex er weer op draaien en je

     startmotor is weer gereed.

      Als je dit gedaan hebt en je startmotor heeft nog kuren dan kun je nog 2 dingen vervangen of je gaat je

     Je bendex vervangen of je gaat je element met koolborstel vervangen.

     Bijde van deze dingen kun je los kopen bij de auto,s schops die daar voor zijn

     Mocht je hier nog vragen over hebben dan kun  je mij altijd nog mailen