Onderhoud

Wat ook bij terreinrijden hoort:
Hoe
houd ik mijn 4x4 het best in (technische) conditie na een dag off the road rijden? Modder en zand zit overal en dat kan nooit echt bevorderlijk zijn voor de technische staat van de auto. Een wasbeurt is goed voor het plaatwerk etc, maar de motor, het motorcompartiment, remmen, assen, bedrading etc, zal toch ook moeten worden onderhouden. Iemand zei mij dat de auto na een pittige dag terreinrijden naar de garage moet voor een totale onderhoudsbeurt!? Dit lijkt mij wat overdreven, en een garage zal niet blij zijn met een auto met ca. 50 kg zand en modder als extra bagage!

Antwoord
Nou, het lijkt ons ook niet zo ideaal om de auto na een keer terreinrijden naar de garage te brengen. Al was het alleen maar omdat de meeste garages geen idee hebben wat ze met een ECHTE terreinwagen aan moeten. De meeste garages van zeg Suzuki, Jeep of Land Rover maken het zelden mee dat hun klanten de blubber in duiken. Echt waar!

Maar wat dan wel? Het beste is natuurlijk het indringen van vuil en vocht te voorkomen. Elektrische circuits en bedrading kunnen worden ingespoten met een vochtverdrijvend middel (van tevoren dus!). Bij nieuwe auto's kan een tectylbehandeling geen kwaad, waarbij holtes in bijvoorbeeld de deuren worden afgedicht.
Het rijden in het bos, op gras, en op het strand is eigenlijk geen probleem. Als de auto daar niet tegen kan 'had-ie maar geen terreinwagen moeten worden'. Voorkom natuurlijk op het strand het rijden door de branding. Staat erg stoer, maar na een half jaar lach je niet meer.

Een ander verhaal wordt het wanneer door modder wordt gereden, of wanneer echte waterdoorwadingen voorkomen. Bij deze laatste zijn maatregelen niet overbodig. Denk aan het plaatsen van een plastic vel voor of achter de radiatorsleuven in de carrosserie. Daardoor wordt voorkomen dat een boeggolf hoog in de motor opspat. Diepe doorwadingen zijn funest voor de motor als de luchtinlaat onder water komt. Water comprimeert namelijk niet, en door de zogenaamde waterslag zal de cilinderkop vernield worden. Een snorkel is een oplossing, maar minder diep en stoer doen is een stuk beter. Denk ook aan het afdichten van de oliepeilstaaf, dat is immers een gat in de motor. Een ander probleem is de ontluchting van de versnellingsbak en differentieels. Hierdoor dringt water binnen dat zich vermengt met de olie en op den duur tot schade leidt. Sommige specialisten gebruiken hoger gelegde leidingen naar de diffs.

Goed, wat nu als 'gewoon' door zand of modder wordt gereden? Het is belangrijk direct na het terreinrijden de velgen te reinigen. De klonten modder zorgen voor een slechte balans, en dat is op de snelweg echt wel te merken. Ook remmen moeten worden schoongemaakt of minimaal worden droog geremd. Het staat zo raar als je de eerste kruising rechtdoor gaan wegens ondergelopen (trommel)remmen.
Daarna moet de auto met een hogedrukspuit worden gereinigd. Kleine tip: doe dat niet op je eigen oprit, want je vrouw wordt daar niet blij van. Die modder verplaatst zich gewoon van de auto naar de oprit. Het is een goed idee de banden te demonteren en er goed achter te spuiten. In de motorruimte spuiten is minder ideaal. De motor wordt er wel schoon van, maar vooral benzinemotoren met hun gevoelige elektronica kunnen slecht tegen een hogedrukspuit.
Verder heeft elke auto wel van die plekjes waar kilo's modder of zand blijven liggen. Dat kan de carterbeschermplaat zijn, of een deel van het chassis, of langs de benzinetank. Schoonspuiten dus, en wel zo snel mogelijk, anders wordt het net beton.