††††††††††††††††††††††††††††††††† Het installeren van R&P van vitara in je samurai diffs

 

†††††††††††††††††††††††††† Zal in het kort uit leggen waarom je R&P van vitara kan gebruiken.

De vitara R&P hebben meer tanden op de ring en pion dan een samurai R&P en dit dan over de zelfde diameter van de R&P

Meer tanden betekent meer vertraging. Ik ga geen moeilijke berekening neer zetten van hoe en wat . Het is vrij simpel.

Met r&p van vitara krijg je gewoon 37 % meer vertraging, zo wel als in hoog als in de lage gearing.

Dus je krijg meer kracht op je wielen. En Je kunt nu beter klimmen enz enz enz enz.

Aller eerst ga je op zoek naar 2 voordiff van vitara zo als op de foto is aan gegeven .

Klik op de fotoís voor de grotere versie.

Als je er nu 2 hebt dan ga je de diff helemaal uit mekaar halen. Pion met lagers er uit halen de ring van de binnen diff halen.en dan hou je dit over.Nu komt het, deze diff huis kun je in tweeŽn delen .Deze 2 delen neem je mee naar een draaibank.

En dan steek je de ringen met een steek beitel er af, zo wel van alle 4 losse stukken.

Zie foto als voorbeeld

Nu pak je de Sam binnen diffhuls en plaats daar de ring op die nu als spacer gaat dienen.

De ring plaats je nu over de binnen diffhuis, zo als op de foto.pís, dit is en oude diff die ik als voorbeeld gebruik.

Daar over heen plaats je de vitara ring .Zie voorbeeld foto.

Maar nu komt het, je pakt 4 bouten en draai deze hand vast.Waarom, normaal word de ring via de binnen diff gecentreerd.

Maar dit is nu niet meer mogelijk omdat er een spacer tussen zit.

Nu plaats je de ring in je diffhuis, draait de lagers even aan en nu kun je de ring uitklokken, dit kan met meet gereedschap, en met nylon hamer.Als je de ring nu netjes heb uit geklokt, met minimale speling er in, draai dan de 4 bouten goed vast.

Haal nu de ring weer uit de diff en ga nu alle bouten er in draaien, vergeet geen locktid op de bouten te doen

Nu ga je alle bouten met een momentsleutel aan trekken, met 50 kg, daar na ga je alle bouten nu nog eens na trekken, maar dan op 95 kg.

Nu komt de pion aan de beurt.Je haalt de oude pion uit het diffhuis, door met een nylonhamer er boven op te tikken.

Deze valt nu aan de binnen zijde naar buiten met een lager er nog op. En je ziet dat er een lager met oliekering is blijven zitten.

Als deze nog goed is kun je het gewoon weer gebruiken.

Nu pak je de vitara pion en deze plaats je weer aan de binnen zijde van het diffhuis, even en mep met de nylonhamer en hij zit .

Nu even de flens er op zetten en aan draaien.Zo nu kan je de ring met lagersgaan plaatsen.

Nu kun je 2 dingen doen, of je gaat nu de R&P op gevoel af stellen, of je laat het doen.

Ik heb het zelf gedaan.

 

Heb hier onder en paar fotoís geplaatst, dan kunnen jullie even het verschil zien in de R&P van beide.

Klik op de fotoís voor de grote versie.

††††† ††††††††††††††††††††

samurai†††††††††††† vitara††††††††††††††††††††† samurai†††††††††††††† vitara