Hoe vervang ik een distributieriem

 

              Koelvloeistof van de radiator aftappen. Het kraantje voor aftappen zit links onder de

                         Radiator.wel even netje opvangen hoor. 

                     2. Draai nu de boven moer los van de dynamo en druk deze naar voren zo dat de v riem komt 

                         te ontspannen. 

                     3. Draai de slangen los die aan de radiator zitten en haal deze er af  .

                     4. Draai nu de 4 m6 boutje van de radiator los, deze moet er uit. 

                     5. Draai ook de 4  m6 moeren van de fiscofan los.

                     6. haal de fiscofan van de bouten af en leg hem tegen de radiator. Nu kun je de radiator samen.

                         met de fiscofan verwijderen. en je kunt nu ook zo de poeli van de waterpomp afhalen.

                     7. Belangrijk. Op de krukaspoeli zit een merkteken, een soort inkeping, meestal wit van kleur.

                        en op de zwarte kap zie je nu de nul staan.

                                      Zie foto   

                                                Deze beide merktekens moeten tegen over elkaar staan

                   8. Plaats nu een sleutel 17 op de grote moer op de krukas poeli en draai deze net zo lang dat beide

                       Merktekens precies tegen over elkaar staan. Dus inkeping op de poeli moet nu gelijk aan de nul op

                       Zwarte kap staan.

                   9. Als je twijfelt dan kun je dit controleren bij de ontsteking, of de rotor richting cilinder  1 wijst

                       Cilinder   1 zit voor aan de poelie  dus

                       Je kunt nu de 4 m6 boutje van de krukas poeli los draaien en de kruk as poeli er af pakken.

                 10. Als je dit allemaal gedaan hebt dan kun je nu de zwarte kap verwijderen

                 11. Nu kun je de d. riem met spanrol al zien zitten. Maar voor je de riem gaat verwijderen.

                        Ga je eerst nog even een  controle  uitvoeren

                  12. Aan de boven zijde zie je een tandwiel .Hier zit een merkteken op. Een recht op staande streep

                        en op de zwarte metalen kap zit een soort inkeping op De streep op de tandwiel moet nu aan de

                        boven zijde staat recht tegen over de inkeping op de zwartekap staan nu

                                     zie foto

                      Ook deze beide merktekens moeten tegen over mekaar staan

                      En aan de onder zijde moet de spie van  de krukas nog boven aan staan tegen over de uitsparing

                      Van het blok

                  13. Pak nu sleutel 10 en draai bij de spanrol  de lange moer waar aan de veer en plaatje met gleuf zit los

                            zie foto        

                   14. Nu draai je met sleutel 12 de bout op de spanrol los, niet er uit halen maar gewoon even los draaien

                          Z dat de spanrol kan bewegen

                   15. Nu kun je de d. riem aan de boven zijde los halen , naar je toe halen, dus onder ook

                         Niet schrikken, want soms beweegt de krukas even dus. Deze kun je zo weer op tijd zetten met

                         Sleutel  17.       

                                               

                                      Ook deze merktekens moeten tegen over elkaar staan

                  16. Als je alles gecontroleerd heb of de boel nog op tijd staat, zowel onder al boven

                        Kun je nu de riem plaatsen

                  17. Plaats de riem eerst aan de onder zijde er om heen

                  18. Dan ga je naar de boven zijde. Maar zorg dat de riem aan de spanrol zijde slap is

                        En  aan de andere zijde strak zit.

                        Je merkt dat de tanden van de riem overeen komen met de tanden van de tandwielen

                  19. Nu nog een keer. De riem moet strak staan aan de zijde waar niet de spanrol zit het is  even wurgen

                        Om de nieuwe riem er op te krijgen, maar hij moet er in zijn geheel oppassen en zitten

                  20. Spanrol.Aan de achter zijde zit een plaatje met een lange gleuf, op deze gleuf zit ook een veer

                         druk nu tegen de veer aan en je ziet dat de spanrol de d. riem op spanning zet

                         Nu pak je sleutel 10 weer en draait de lange uitstekende moer weer vast

                  21. Nu nog even de bout met sleutel 12 die in de spanrol zit vast draaien, en klaar

                         De distributieriem zit weer op zijn plaats en op de juiste  spanning

                   22. Ter controle kijk  je nog even of alle merktekens over een komen op de plaats waar ze moeten zijn

                         Als dit het geval is dan kun je nu alles er  weer op monteren in omgekeerde volgorde zo als boven

                         Dan kun je nu alles er  weer op monteren in omgekeerde volgorde zo als boven staat aan gegeven

                   23. Denk er wel om dat je de v riem weer gaat opspannen en dat je weer koelvloeistof in de radiator

                         Doet

                                                        

                                                    Veel succes met het verwisselen van je distributieriem.

                                                     Als je vragen hebt dan kun je mij gerust mailen op uipko@planet.nl