Witmarsum      (Aanvankelijk Winsum )

     

Aangemonsterd 14.10.1970 laatste schip

 

 

 

Eigenaar: NV Stoomvaart Maatschappij  Oostzee - Amsterdam
Werf: Jan Smit Czn., Alblasserdam 1956 Bouwnummer 558
B.R.T.: 6229
Passagiers 12
Lengte: 147,5 m
Breedte: 18,85 m
Diepgang: 8,65  m
Hoofdzender: MT250
Noodzender: Renovas   
Ontvangers: BX-925/ Siemens Regenboog ontvanger
Facsimile-ontvanger: Racal type RA17 voor het ontvangen van weerkaarten en weer synopsis
Roepletters: PIRE
1972 MINFUNG  Ocean Tramping Company Ltd, Mogadishu, Somali Republic
1976 HONG QI-12 China Ocean Shipping Company (Cosco), Shanghai, China
1982/83 gerapporteerd als gesloopt.

   

 

 

 


De meeste officiersverblijven hadden geen eigen toilet.
Het algemeen toilet was niet vies, maar niet helemaal zoals men thuis gewend zal zijn.
De pot was erg hoog men had een  laddertje nodig om op de toiletzitting plaats te nemen.
Een toiletzitting stond op de vloer rechts van de troon.

Nieuwe gegevens en nieuwe fotoos afkomstig van Folkert Pietersen.

Wij hebben samen op de witmarsum gevaren in 1970, jij als sparks en ik
als 2e stuurman (is in 1978 vertrokken en heeft tot december 1999 gevaren als kapitein bij o.a. van Ommeren en Anthony Veder)

Samen hadden we een donkere kamer in een voormalige passagiershut aan bakboord. 
Zwart geschilderde patrijspoort etc.
Afgedrukte foto's hingen we op het prikbord in de messroom.
Leuke tijd voor Lloyde Brasileiro met heel veel schoons. 
Bovendien lagen we ook nog vrij lang binnen met als enige nadeel dat die brassen (Brasilianen) rond de
klok werkten en alleen de nacht van zondag op maandag stil lagen. 

Dat werd de stapavond van de elec want die had altijd winchenwacht wanneer er gewerkt werd.

Steven Priem had een stempeldoos en daarmee hebben we toen het merk
"Photocine Pire" gemaakt om achter op de foto's te stempelen.

De bar, bar-dancing Corcovado, hadden we zelf gemaakt van / in de oude officieren rooksalon boven de kombuis. 
(dancing vanwege het op de betonnen vloer geschilderde vierkant van 1x1 meter ("slijpen"))
Ab van der Veen laste de barkrukken die door 2de en 3de stmn werden bekleed.
De bar zelf was een dressoir, oorspronkelijk, maar door ons op zijn kop gezet en voorzien van accessoires. 
De bandrecorder kwam uit de rooksalon (ex)passagiers evenals de koelkast. 
De van oorsprong aanwezige ac unit is door de elec en de wtk's weer operationeel gemaakt.
Het belletje boven de tapkast was de "glazenbel" van de brug.
De naam van de elec weet ik niet meer wel dat hij een dochtertje had met een glazen oogje omdat er een paraplu van de kapstok 
in haar oogje was gevallen.

Meester Pettinga was reeds gepensioneerd, maar moest een reisje maken van het kantoor om in te vallen. Nam daarom zijn echtgenote mee.

Ab van der Veen blijkt overleden te zijn, al een tijd geleden. Wij hoorden dat van de vrouw van een, overleden kapitein tijdens de driejaarlijkse reunies van Vinke. (de laatste was op 25 september 2012) De reunies zijn altijd gezellig hoewel het clubje ouder en kleiner wordt. 
Toch waren er nog zo'n dikke honderd personen vorig jaar incl. echtgenotes.

De zware spier (zie fotoos) van de Witmarsum raakte verbogen doordat er een opgezette regentent op ruim1 tegen de handel van de winchbediening waaide en de winchman voordat hij met lunchpauze ging, niet de (nood)stop ingedrukt had. 
Op de winches stonden de geien van de zware spier en deze werd door die geactiveerde winch tegen de mast en luchtkokers getrokken met als gevolg een verbogen zware spier. 

Vaklui in Liverpool tuigden de zware spier af, takelden deze naar de wal, sneden hem doormidden waarna een stalen bus van een paar meter over de uiteinden werd geschoven en het geheel weer tot 1 spier werd gelast. Dit alles gebeurde in 1 dag!

Optuigen, testen en we konden weer zware spullen laden en lossen. 
(in het ruim stonden/lagen rollen staalplaat van 15 ton per stuk bestemd voor de Volkswagenfabriek in Sao Paulo).

 

 

1ste strm Douwe Hellinga 2de strm Folkert J. Pietersen 3de strm A.C. Bernaards RO Peter Snijders HWTK Pettinga

2de wtk Piet. v.d. Bilt 2de wtk Ad v.d. Veen  3de wtk Cor de Boer 4de wtk Frank van Meulen Boots del Rio Peinado

 
Elec Naam ? Elec Steven Priem

 

Santos

Om bij de pubs te komen moesten we met een lift langs de rotsen naar boven.
De meeste meisjes in de bar heette Maria. Ik kreeg zelfs een sleutel van "Maria" om lekker gezellig bij haar thuis langs te komen. Dat kostte niks. Ze wilde alleen gezellig na keuvelen. Toch maar niet.
 


Met een man of 4 in een taxi, zijn we naar een steakhouse gegaan ergens ver weg in het binnenland.
Reuze gezellig en niet duur. De steaks waren vreselijk groot. Je kon ze bijna niet op.
Wel bier erbij om het weg te spoelen.

De volgende dag was er een regenbui van 10 minuten. Je kon echt geen hand voor je ogen zien.
De weg was volkomen weggevaagd door het water.
Na die 10 minuten was het gelijk over en na een half uur was alles weer kurkdroog.

Rio de Janeiro

Brazilie, een land met zwoele temperaturen en temperamentvolle inwoners.
Hier kreeg ik een telegram bestemd voor mij, maar gericht aan de kapitein, niet in code, dat mijn moeder een ongeluk had gehad en in coma lag.
Je begrijpt natuurlijk wel dat ik even niets meer kon zeggen, laat staan Schevingenradio antwoord geven.
Ik heb contact gezocht met Radio Holland om afgelost te worden en terug te kunnen vliegen naar huis.
Dat kon wel maar de kosten van het vliegen en de kosten van mijn opvolger moest ik zelf betalen.
Contact gehad met de doctor die mijn moeder behandelde, die verteld dat ze nog wel maanden in coma kon blijven.

Ik bleef daarom maar aan boord en zou over een maand weer in Holland zijn.
Gelukkig heb ik haar weer in levende lijf gezien na mijn terugkomst.

 


Christus-beeld.

Dit beeld, op750m hoogte, staat met zín armen wijd.
Het 35m hoge beeld is bereikbaar per taxi via de sloppenwijken aan de achterkant van deze stad.
Zelf ben ik bij het beeld geweest en keek daarvandaan over de baai.
Het uitzicht was fantastisch.

Ook hebben we met een paar bemanningsleden een dag doorgebracht op het mooie strand.
Zulke mooie dames zag je bij ons aan boord niet.

Ik tekende op de andere schepen zelf de weerkaarten, wat ik altijd leuk werk vond, en waar ik veel van geleerd heb. (meteo)
Maar op de Witmarsum hadden we hiervoor de
Facsimile-ontvanger.
(onderstaande kaart is een voorbeeld)

Portugal

Leixoes 1970 Zie foto.

 

Antwerpen

Braziliaanse koffie meegenomen voor de kapitein en mijzelf en aan wal gesmokkeld in de auto van mijn as schoonvader.
Weinig gezien van de stad, omdat we na aankomst gelijk naar huis gingen.

Londen

Met de metro naar het centrum en naar de kroonjuwelen.
Die heb ik niet gezien, want de ruimte was gesloten wegens onderhoud.
Wel veel van de parken gezien en op de Towerbridge geweest.
We lagen een flink stuk buiten Londen in een buitenwijk. Het leek daar net Coronationstreet.
Echt vrouwen bij de deur met krulspelden.
Als ze met elkaar praatte kon ik geen woord verstaan.


Liverpool

Zie fotoos

Kopenhagen

We waren er tijdens de schaatskampioenschappen met Ard en Keesie.
Hier gingen  mijn a.s. vrouw met o.a. haar vader en mijn broer heen.
En toevallig op het laatste moment kwam mijn schip hier ook aan.
Ik wist dat ze in een hotel zaten Helgolandgaarde 19.
Ik heb ze dan ook allen gezien.
 

Gdansk/Gdynia



Geld wisselen in een taxi. In stappen wisselen en weer uitstappen.
Je kreeg 3 tot 4 keer zoveel sloty's dan bij de bank.

Er waren winkels waar alleen rijken mensen en buitenlanders mochten komen.
Daar kostte bv een brood 1 cent.
Bondjassen waren bv 150 gulden hetgeen een jaarsalaris in Polen was.
Electronica was zeer schaars.


Verder weinig van het land gezien, te kort binnen. Maar wat ik zag was armoedig.