Straat Fremantle

     

 

Aangemonsterd 17-7-68  te Hong Kong afgemonsterd 8-7-1969 te Durban

 

1964 Straat Fremantle Mach. Fabr. & Scheepswerf P. Smit Jr., Rotterdam 9,380
1972 verlengt 10,909gt met een rechte achtersteven ingekort (voor Nieuw Zeeland dienst).
1973 nieuwe naam Asian Enterprise ,charter
1975 nieuwe naam Straat Fremantle
1977 overgedragen aan Nedlloyd, Nedlloyd Fremantle
1983 Verkocht aan  Panama nieuwe naam New Bear
1987 gesloopt.

 

Snelheid 20 knopen 

Roepletters          PHUF  
KG/MGzender     MT250
Ontvangers          BX925/OR6026
Noodzender         Renovas

 

(m.s. Straat van Diemen - CHIWAS evamullertv Bijna dezelfde route als Straat Fremantle
Youtube filmpjes Deel 1 Singapore , Deel 2 Zuid AfricaDeel 3 West Africa, Deel 4 Hong Kong, (Deel 5 China niet Straat Fremantle),
Deel 6 Japan
)

Straat Fremantle zat toen ik erop voer in 1968/69 op de FEWAS (Far East West Africa Service)
Het zag er als volgt uit: Port Elisabeth, Durban, Kaapstad ,Lüderitz in Zuidwest-Afrika (nu Namibië), Walvis Bay,
Lobito en Luanda in Portugees Angola, Matadi (Congo), Port Harcourt en Lagos in Nigeria, Accra in Ghana,
Abidjan in Ivoorkust, Monrovia in Liberia en Douala in Kameroen.
Daarna zouden we terugkeren naar Kaapstad om opnieuw de terugreis naar Singapore, Hongkong en Japan te ondernemen. 

Gaandeweg op de reis van Kaapstad naar Singapore verslechterde het weer en een paar dagen na vertrek uit Kaapstad zaten we in een zware storm. Het schip baande zich moeizaam een weg door hoge golven, die het schip onafgebroken buikte.
De voorpiek viel met dreunend geweld tientallen meters omlaag in de trog van een aanstormende golf, om daarna te worden bedolven onder enorme watermassa´s.
De boeg kwam langzaam weer omhoog en de bruisende waterchaos zocht  een uitweg over het dek, over de railing en door de spuigaten. Je hoorde het schip kraken.

Nu en dan kwam de schroef gedeeltelijk vrij uit het water en het verhoogde toerental van de schroefas veroorzaakte nieuwe trillingen over de gehele lengte en breedte van het schip. Donkere wolken vormen een geheel met de horizon, die nog maar nauwelijks  te onderscheiden  was in al dat geweld en je vroeg je af hoe lang een schip de strijd tegen dergelijke natuurkrachten kon volhouden.
Het bedienen van de apparatuur en de seinsleutel werd in deze omstandigheden  steeds moeilijker en vermoeiender, omdat ik mij voortdurend schrap moest zetten tegen de bewegingen van het schip.
Met 1 hand tikken en met je andere hand de wagen verplaatsen en tegenhouden, anders bleef de wagen staan en tikte je alles op 1 plaats, of de wagen schoot door naar het einde.

Door het buiswater was het zicht op zee en de voordekken beperkt en alleen door de slingerruiten kreeg je een duidelijk beeld van wat er buiten gaande was. Het was wel een fantastisch gezicht. Ik heb tijdens deze stormen ook regelmatig een bezoek gebracht aan de brug en genoten van het natuurgeweld.
De radar stond voortdurend bij vanwege het erbarmelijke zicht. ´s Nachts gaf de gedimde verlichting van instrumenten de kaartenkamer en de brug een wat spookachtig aanzien.

 

 

Durban 

 


Durban is een geliefde vakantiebestemming met een aantrekkelijk strand, maar het is ook de drukste haven van Zuid-Afrika en heeft een belangrijke industriële sector. De haven is een van de grootste natuurlijke havens in de wereld.
 

Port Elisabeth

In het Afrikaanse Oost-Kaapdialect ook wel Die Baai genoemd, wat vaak vertaald wordt als The Bay 
De stad ligt in  Zuid-Afrika, in de Oost-Kaap provincie.
Deze havenstad ligt aan de zuidkust van het land aan de Algoabaai op de scheiding van de Indische Oceaan en de
Atlantische Oceaan.
Port Elizabeth heeft de bijnaam, die winderige stad.

 

Kaapstad


Het aanlopen van Kaapstad met op de achtergrond de Tafelberg was spectaculair.
Bij helder weer kwam de Tafelberg op tientallen mijlen afstand in zicht.  

De wereld was “Slegs vir blankies”. Overal kwam je bordjes met dat opschrift tegen: op banken in parken, openbare toiletten, bussen enz…Dat was in de jaren  60-70.
 

De scheiding tussen de rassen was echter totaal en aan overtreders werden zware straffen uitgedeeld.
Op het postkantoor met 1 bali met precies in het midden voor het loket een schot zodat blank (rechts) en zwart (links) niet in dezelfde rij konden staan.Ik stond dus links en werd niet geholpen dit heeft zeker 10 minuten geduurd. Ik werd door een niet blanke erop gewezen dat ik rechts moest gaan staan.
Ik ging aan de rechterkant van het schot staan en werd door dezelfde persoon geholpen.
(hij keek me al die tijd wel aan maar zei niets)
Apartheid.

Onze 1ste stuurman was een stevig gebouwde Surinamer, een gezellige, goedlachse man.
We gingen met de stuurman naar een restaurant om wat te eten, maar toen begon het.
Hij was zwart en mocht er niet in. We gaven toen te kennen hij er niet in dan wij ook niet.
Toen mochten we achter in de zaak met de stuurman wat gaan eten.
Maar als blikken konden doden dan was het dan wel.

De Chinezen hadden in Zuid Afrika een foefje. Ze waren gewoon Japanners en die zijn blank volgens de Zuid-Afrikaners
in tegenstelling tot de Chinezen die als zwart werden aangerekend.
 

Lüderitz in Zuidwest-Afrika (nu Namibië)


Het tegenwoordige Namibië, werd destijds beschouwd als deel van de Unie van Zuid-Afrika.
Het was enige tijd een Duitse kolonie, in de eerste wereldoorlog kwam de kolonie onder Brits-Zuid-Afrikaans bewind.

Er waren boeren die families stichtten met inlandse vrouwen.
Die families werden “Basters” genoemd en spraken Afrikaans.
Plaatsnamen zoals Windhoek, Walvis Baai, Grootfontein en Keetmanshoop laten zien hoe groot die invloed is geweest.
Lüderitz zelf ligt direct aan zee in een kaal duinlandschap en ziet er uit als een gemoedelijk Duits-Nederlands dorp
zonder hoogbouw. Samen met Engels en Duits is Afrikaans de voertaal .
In Lüderitz is weinig te beleven en de komst van een Nederlands schip doorbreekt de eentonigheid van het dagelijks leven.

Walvis Bay in Zuidwest-Afrika (nu Namibië)

 

We gingen met de auto naar een bar.
Dwars door de woestijn.
Je zag er geen mens totdat je in de stad was.



Nu we de hitte tegemoet gingen werd op een verhoogd vrij achterdek,  een zwembad  geplaatst.

Op gezette tijden namen we zouttabletten in om zoutverlies door transpiratie te compenseren.
Ook malaria pillen werden regelmatig klaargelegd bij je bord en moesten geconsumeerd worden.
 

Lobito,Luanda  (Angola)

Destijds nog een Portugese kolonie.
Lobito en Luanda zijn de belangrijkste havens.
Luanda is
de belangrijkste zeehaven en de hoofdstad van de provincie Luanda.

Matadi (Congo)

Tijdens het aanlopen van de haven, via de Congo rivier mochten we geen foto's maken.
Overal zag je militairen.
De Congo rivier vormt een natuurlijke grens met Angola.
Matadi ligt ongeveer 92 km stroomopwaarts.Dus een aardig eindje varen.
Zeven tot acht kilometer voorbij Matadi is de rivier niet langer bevaarbaar voor zeeschepen.
Met de loods aan boord navigerden we in het diepste deel van de rivier.
We voeren als het ware Afrika binnen.
De rivier was breed en werd geflankeerd door dichtbeboste heuvels aan beide oevers.
Het donkerbruine water van de rivier kolkte in stroomversnellingen om het schip en het gaf je de indruk, dat 
Straat Fremantle zich op een terrein begaf waar het eigenlijk niet thuishoorde.
Na vele uren varen kwam Matadi aan stuurboord in zicht en maakten we vast langs een schamele en verwaarloosde steiger, waar een serie roestende kranen stonden die de klaarliggende boomstammen op het dek van ons schip moesten gaan plaatsen.
Het laden ging dag en nacht door en na een paar dagen waren we klaar voor vertrek.

 

Port Harcourt (Zuidoost Nigeria)



We gingen anderhalve dag later voor anker. 
Port Harcourt is een grote stad in het zuidoosten van Nigeria, 11 uur rijden ten oosten van Lagos en 11 uur ten zuidoosten van Abuja. Het ligt in de staat Rivers en is daar tevens de hoofdstad van.

Lagos (Apapa)  (Nigeria)

 

Zeilen met de bemanning met onze zeilboot. We moesten echter met spoed terug, omdat het weer steeds slechter werd. Dit was niet voorspeld in het weerbericht van die dag.

 



De haven van Apapa is de haven van de stad Lagos in de rivieren provincie van Nigeria, gelegen ten westen van Lagos Island tegenover de stadshaven.

De haven van Lagos Port heeft drie hoofd delen namelijk, Lagos, Apapa, en Tin Can Island.

Een telegram naar John de pilot. En de loods die het telegram had was de echte John de pilot.
Het stikte van de John's de pilot op de rede.

Aba (Nigeria)

 

We deden een wedstrijd roeien met de lokale bevolking op de rivier Aba  naar de Shell plant.
Het was een onmogelijke wedstrijd voor ons. We hadden natuurlijk ruimschoots verloren.
We voeren wel zoveel mogelijk in de rimboe. Fantastisch.

Accra  (Ghana)

 


Accra is de hoofdstad van Ghana en een moderne havenstad aan de Golf van Guinee.
Nog geen herinneringen.

Abidjan (Ivoorkust)

 


Abidjan is de grootste en belangrijkste stad van Ivoorkust en was tot 1983 de hoofdstad.
Het is tevens de belangrijkste havenstad van dat land; Abidjan is gelegen aan de Golf van Guinee.
Abidjan is een aangename verrassing. “Petit Paris” wordt het ook wel genoemd.
De volgende aanzichtkaart had ik op 13 februari 1969 naar mijn jarige broer gezonden.

 


Monrovia (Liberia)

 

 
Monrovia is de hoofdstad van Liberia en is gelegen ten zuiden van de monding van de rivier Sint Paul in de
Atlantische Oceaan.

Douala (Kameroen)

Douala is prachtig gelegen aan de kust van Kameroen.
Van Doualastadt onder Duits bewind werd het Doualaville onder Frans bestuur.
Na de nederlaag in de eerste wereldoorlog raakten de Duitsers hun kolonies in Afrika aan de Engelsen en Fransen kwijt.
Voor de lokale bevolking zal het weinig verschil hebben uitgemaakt. Zij kwamen van de regen in de drup.

Singapore

 

Op de reden van Singapore zaten we meestal 's avonds buiten gezellig te kletsen, te eten en te drinken en van een prachtig uitzicht op de lichtjes van Singapore en de omringende voor anker liggende schepen te genieten.
Ook kwam "graaf porno" aan boord met onder in zijn mand met snuisterijen, onder de dubbele bodem, boekjes met blote dames.
Ook kwam er een waarzegger aan boord. Hij vertelde me dat is 62 jaar werd, maar als ik 25 dollar zou betalen werd ik ouder, zeker 69. Toch maar niet op ingegaan.

Hongkong, 
 



Kawasaki,  

Op het eiland Honshu.
Een industriële stad.
Ligt tussen Yokohama en Tokyo.


 
Kyoto

 


Mooie stad met vele tempels.

 

Kobe 

 

 

In Kobe tijdens een tyfoon te laat aan boord gekomen.
Kapitein was woest. Maar ja bootjes voeren niet en aan boord komen konden we niet.
Schip lag op de boeien. 
Hier heb ik voor mijn familie in een soort Bijenkorf wat japanse borden en schalen gekocht als kadootje.
Deze deed ik in een grote hutkoffer, die in Hongkong met 2 andere hutkoffers, want je had wat rotzooi mee te nemen naar huis, aan de wal gingen voor transport naar Nederland.
Ze waren ook veilig aan gekomen, zonder dat ze gecontroleerd waren.


Aan het begin van de roltrap van het warenhuis werden we verwelkomd door een dame en
als we weer weg gingen werd gedag gezegd.
Wel heel bijzonder.

 

Yokohama

 


Is de
hoofdstad van de prefectuur Kanagawa. Het is de tweede grootste stad van Japan en een grote havenstad
We lagen aan de Osanbasi Pier. 's avonds 'gingen we naar Chinatown om eens lekker te eten.

 


Tokyo 

 

Met de trein naar Kamakura ca 50 km van Tokyo met het beroemde Boedha beeld.
Het was wel proppen in de trein zover ik me kan herinneren.
We werden vriendelijk behandeld en hoefden niet te dringen om in de trein te komen.

 

Durban (laatste dag, vertrek naar Holland)

8 juli 1968 ging ik weer terug naar Nederland na 2 jaar in de Oost te hebben gevaren.
Ik weet nog dat ik op het vliegveld stond te wachten om in te stappen.
De geluidsinstallatie was heel slecht, en het meeste was in het zuidafricaans.
Ik vroeg aan de bali wanneer vertrekt mijn vliegtuig naar Johannesburg.
Ah mijnheer deze staat op U te wachten.
Er stond een oude vliegtuig (DC6) op het platform te wachten.
Toen ik van de trap van het vliegtuig naar binnen ging, werd de deur gelijk gesloten en vertrokken we meteen, ik zat nog niet.
Ze zaten dus op mij te wachten.
De vlucht was spectaculair, namelijk vlak boven de bomen.
Volgens mij kon het vliegtuig niet hoger.
Je kon namelijk  je vingers door de romp naar buiten steken, zoveel gaten zaten erin.
Slecht onderhouden?

 

1973 Astan Enterprise (K.J.C.P.L.)

1975 Straat Fremantle  (K.J.C.P.L.)

1977 Nedlloyd Fremantle (Nedlloyd Lijnen BV Rotterdam)

1983 New Bear  (Premier Navigation S.A., Panama, Panama R.P.)

1987 Gesloopt in China