Mijn loopbaan bij Radio Holland wal.

 

Na mijn vaartijd werd ik op mijn verzoek overgeplaatst naar de wal.
Ik wilde in de techniek blijven, maar voorlopig hadden zij alleen een vacature op het hoofdkantoor (administratie).
Het uittikken van lijsten van benodigdheden voor het installeren van een installatie aan boord van schepen.
 

01-03-1971     Aan wal op HK Keizersgracht 562 afd TAIC (Technisch Administratief  Informatie en Controle).
                        Met de heer van Kesteren als chef, die al ons typewerk op punt en komma controleerde.
                        Daaronder Ted van de Louw als hoofd  van de afdeling, met Albert de Jager
                        en nog iemand waarvan ik de naam niet meer weet. Hij kwam uit Noord Holland.(Twigt of zo)
                        Adrie Goudsblom met (Cor?) Troost achter de stencil machine voor het uitdraaien van de lijsten.

1971-1972

 

09-02-1972     Technicus op inspectie IJmuiden in de visserij
                        Ik moest me melden op de Trawlerkade om een technische proef te doen.
                        Jan Ostheimer liet me wat schema's zien en vroeg me honderd uit wat e.e.a. betekende ook
                        had hij iets gevogeld in een KH17 radar, zodat er geen beeld meer was.
                        Kijk zei Jan geen beeld. Ik keek en zag inderdaad geen beeld maar er was ook geen synchronisatiepuls.
                        Binnen korte tijd had ik de fout gevonden.
                        Hij had de videokabel en synchronisatiekabel omgewisseld.
                        Dit had nog niemand van mijn voorgangers ontdekt.
                        Ik was de eerste van die dag die de oplossing vond en kon meteen beginnen.

 

C.W.L. Hollemans Vlissingen H. Kamp Scheveningen H.W.E. Tuyten Delfzijl Th. J.A. Ligthart IJmuiden


                                       


                           
                         
KW 45/115?

1 Teun de Haas 9 Frans de Nijs
2 Joop Dreyer 10 Jan Ostheimer
3 P.A. Kaandorp-v.d.Akker 11 Harry Bos
4 Hr Lighthart 12 Jan v.d. Weijden
5 Mej G.A.M. Meijer 13 Joop Konst
6 John Keirsgieter 14 Piet Boersma
7 Peter Snijders 15 Henk van Dijk
8 Willem Haverink 16 Dirk Breebaart
  Riet van Dijk - de Beer                                        Niet op foto
  Lucas Beumer                                         Niet op foto
  Rein Blaauw                      Niet op foto
  Gerard Admiraal (kwam later bij de groep)   Niet op foto
  J.W. Hunsche   Niet op foto
  Mevr. H. Kramer-Teisman   Nioet op foto

Veel werkzaamheden op vissersschepen (eerst samen met Henk van Dijk, Jan Ostheijmer of Lucas Beumer, later alleen) in  den Oever, den Helder,  Harlingen, binnen door (met de transitbus) via Lemmer met zijn zeer nauwe straatjes door naar Urk (route Henk van Dijk) en slapen in Emmeloord.
We gingen met een transitbus heen en lieten deze in onze ruimte in Urk staan. Daar pakte we de Kever (ex auto Hunsche Amsterdam volgens mij) die daar stond en gingen daarmee naar Emmeloord.
We sliepen meestal in een kamer boven de keuken, hetgeen je ook merkte aan de luchtjes.
Ik weet nog goed dat als we door een kuil gingen met de VW kever, de lichten  uit gingen.
Ze hadden namelijk een andere accu in de kever geplaatst. Deze 6V accu bevond zich onder de passagiersbank achter de bestuurder en was hoger dan de standaard 6 V accu van de VW .
Als de bank te ver doorboog, werden de polen van de accu kortgesloten door de ijzeren onderkant van de bank..
Ook was er een rood lampje op het dashboard gemonteerd door Hunsche, waarvoor die diende wist niemand, maar hij brandde altijd. Werd ook afgeplakt omdat het zeer hinderlijk was in de avond.

Later werkte ik ook in Scheveningen en in Stellendam ter ondersteuning van inspectie Scheveningen.

 

Ook werd inspectie Amsterdam  gevestigd in het zelfde gebouw als Inspectie IJmuiden later  Inspectie IJmond genoemd.
Ik moest regelmatig reparaties verrichten aan de Binnenvaart en de Grote vaart naast de werkzaamheden aan de visserijschepen.

Het ging voornamelijk om de KH , Furuno en Atlas radars. De KH automatische piloten de VHF installaties, de zendinstallatie voor de grote vaart en de grote lompe loodzware TV. Vaak konden deze TV niet aan boord gerepareerd worden dus moesten ze aan de wal gebracht worden.
Vaak gebeurde het dat er niemand was die kon helpen tillen zodat je er zelf voorstond om de TV aan wal te brengen.
 

Voor Sailtron ben ik naar Finland geweest voor het afregelen van een Sailor zend installatie op een spriet antenne.
Ik heb nog nooit zoveel problemen gehad.
Ik was druk bezig en vond dat het wel lang licht bleef. Ik wist niet dat in die tijd de zon gewoon niet onder ging.
Het was 12 uur 's nacht toen ik dat merkte.(alleen had ik wel honger, hier was niets voor geregeld aan boord).
Niemand lette op mij, al was er wel een Nederlander aan boord, die aan het bellen was met Nederland (in het nederlands).
Toen ik in de buurt kwam ging hij over in het Engels.
Bij het afregelen kreeg ik de zender praktisch niet afgestemd. Wel als ik een draad door de hut naar buiten liet lopen.
Er was dus iets met de sprietantenne aan de hand, maar telefonisch contact met de heer Zwart van inspectie IJmond (Amsterdam) leverde niets op.  Hij had ook geen oplossing.
Ik had tientallen vissersschepen voorzien van dezelfde installatie en voor Sailtron op diverse grote jachten zonder deze problemen. Bv op jachtwerf Jongert.
De powerunit vloog er uit en we moesten in een plaatselijke winkel eindtransistoren kopen om hem weer aan de praat te krijgen.
Dezelfde transistoren waren niet te krijgen dus een equivalent gezocht.
Deze werkte alleen op klein vermogen, dus ze konden met deze matig werkende zender naar de volgende haven in Denemarken , alwaar een nieuwe powerunit klaar lag en de zender door een Sailortechnicus verder afgeregeld ging worden met waarschijnlijk een nieuwe sprietantenne.
Ik heb er niets meer van gehoord.

Ook moest ik op een zaterdag naar Eddinburg om op een sleepboot een Sailor T122 te monteren.
Alles was geregeld, ook het hotel. Jammer dus toen ik aan kwam wist niemand van mijn komst af.
De zend/ontvang installatie stond nog ingepakt ergens opgeslagen.
Via de reder van het schip een hotel geregeld die door de maatschappij werd betaald en kon ik de volgend morgen
de installatie monteren.

Aan boord deed zich bij montage de volgende problemen voor:
Geen 220v ws.
Defecte antenne doorvoer.
De zender die geleverd was was van het type 220V ws . Het schip was echter 110V gs.
We hebben uit de machinekamer een kabel getrokken door de gangen heen om 220v ws van een generator boven te krijgen.
Dat is gelukkig gelukt. Een definitieve 220V ws zou later  gerealiseerd worden.
De doorvoerisolator gedemonteerd en gerepareerd met de nodige materialen die toevallig aan boord aanwezig waren.
Daarna was het afregelen en binnen 2 uur was de zender klaar.
's Avonds vertrok het schip.
Op zaterdag en zondag werd niet door het walpersoneel/technicus gewerkt, daarom moest ik overkomen vanuit Nederland.

Montage van een RT144 marifoon op het REM eiland was ook spectaculair.
Met een helikopter naar het eiland toch wel bijzonder. Het uitzicht was fantastisch.
Zoiets maak je je hele leven niet meer mee.

Met een sleepboot naar een booreiland, en dan in een net aan boord gehesen worden.
Wel op tijd opspringen anders lag je in het water en je koffer in het binnenste deel gooien, anders was je die kwijt.
 

Ik ging naar Marseille voor een cursus elektronische snelheidsmeten voor schepen.
De cursus werd gegeven in het Engels volgens de inleiding, maar tot onze verbazing sprak de cursusleider geen woord Engels alleen maar Frans.
Nu kon ik met mijn school Frans aardig wat verstaan, maar sommige woorden begreep ik absoluut niet en wist daarom ook niet wat hij bedoelde. Gelukkig was er ook een Spanjaard die de cursus volgde en die sprak wel goed Engels.
De woorden die ik niet wist vertaalde hij dan voor mij in het Engels.

.

                   
01-01-1977     Technicus 1 inspectie IJmuiden
01-01-1978     Service technicus inspectie IJmond
01-02-1982     Beveiligingstechnicus SBE (Servicegroep Bedrijfs Electronica)
01-04-1983     Technicus 1 SBE 
12-11-1990     Uitvoerder BT / AS
01-01-1991     Uitvoerder Monitronics / AS                       
                       

Ton Abenhues Ted v.d.Louw
Henk Aries A. Overduijn
Harrie Bos Rien van Peer
Ron du Croix Fien Poort
Cor van Exter Piet van der Sar
Edmond de Gooyer Erik Schenk
Piet de Graaf Jan van Straten
Albert de Jager Maarten van Uggelen
Jan de Jong Willem Veenis
André de Jonge Ger Vellinga
R? Joustra Arnout Vink
  Ali ?

Inspectie Amsterdam

Henny Baas Cor v.d. Merwe
Anne de Boer Gerard van de Pieterman
Foppe Buijl Onno Reiber
Pieter Gerbracht Dirk Schurink
Rob van Galen Henk te Winkel
Ruud Kraanen Willem Wijnand
Arnold van Koolwijk Sjouke Zwart
Victor Menting  

 

Ook deed ik de paramedische reparaties en ben daarvoor naar de fabriek in Freiburg geweest om de kneepjes
van het vak te leren. Met de slaaptrein heen en terug. Het was een ware verzoeking. Niet geslapen dus.
Ik kon tussen de middag blijven eten, ze hadden elke dag varkenspoten te eten. Het vet droop er van af.
Het was geen eten maar vreten wat ze deden.
De cursus die ik zou krijgen was gewoon aan de gang gaan en de defecte units die daar al maanden lagen en waarvoor ze geen tijd hadden repareren. Ik had wel in de gaten dat er maar 2 mensen echt verstand hadden van elektronica. De rest hield zich aan een reparatielijstje. Als het niet lukte, dan werd de reparatie gestopt en kwam de unit op de ongerepareerde stelling terecht. Deze unit mocht ik dan gaan repareren. Aangezien ik de handboeken al uit mijn hoofd kende vanuit IJmuiden wist ik meer van de installatie dan het gros van de mensen die daar werkten.

Voor de reparatie van de  warmtestralers hadden we in IJmuiden een dummy van een stuk of 6 lampen parallel aan elkaar gekoppeld om de units af te regelen.
Ook ging regelmatig de oscillatorunit kapot, dat was een aluminium bak die op een speciale manier was gemaakt.
We ontdekten dat de naden van de trommel geen goed contact meer maakten en deze naden moesten daarom gelast worden.
Dit werd in een speciale aluminium reparatie werkplaats in IJmuiden gedaan.
Deze reparatie lukte niet altijd. De trommel was dan niet meer te gebruiken.
Dat werd dan een erg dure reparatie.
De kleine warmtestralers gingen in een bak met water. Je moest dan het water zo hoog mogelijk op laten spatten.
Maar ook niet te hoog, want dan vlogen de eindtransistoren eruit, dus goed de stroom door de eindtransistoren in de gaten houden.
Ook ging ik naar de paramedici aan huis en op de scholen, voor reparatie en onderhoud.
Ik weet nog dat ik in Bloemendaal voor de eerste keer op de school kwam voor onderhoud aan de apparatuur en moest werken naast leerlingen die op elkaar aan het oefenen waren in hun blootje.  (bijna allemaal meisjes van ca 18 jaar)

Op het hoofdkantoor en later in Scheveningen repareerde ik de piepers van de PTT en de autotelefoons.
Een 20 watt zender in de achterbak en een koelkast als handset.
De piepers werden in een dichte stalen kooi van 2 bij 2 meter afgeregeld. (Kooi van Farraday).      

De tijd van het beveiligen van grote projecten zoals o.a. het Zuiderzeemuseum, Gasunie, Unilever en Organon en banken ABN en ING was aangebroken.
Door het hele land reden we voor beveiliging en toegangscontrole van bv Nedap en EAL.
De beveiligingsapparatuur  voor de banken werden in eerste instantie uitgewerkt door EAL en de apparatuur werd door Radio Holland in elkaar gezet en getest.

13-07-1992     Veteraan bij Radio Holland  (klik op foto voor meer)
 



1993 Lid van de OR

1 C. Ribbens 8 Jan Schenk
2 Timmermans 9 Piet de Lange
3 Dick Hoving 10 ?
4 ? 11 ?
5 v.d. Meulen 12 ?
6 P. de Graaf 13 Peter Snijders
7 Onno Detiger 14 Klebach

 

 

 

 

01-11-1994     Werd onze afdeling jammer genoeg verkocht, met bijna alle medewerkers van onze afdeling.

Behaalde diploma's bij Radio Holland:
18-11-1966 Certificaat Radio Officier II
15-06-1967 RH Radardiploma
29-06-1974 Middelbaar Electronicus
25-01-1975 Theoretische Digitale Techniek
26-06-1976 TV technicus
08-05-1979 Electronicus NERG
29-01-1979 Microprocessor Programming and Interfacing
06-03-1981 NEN 1010 VEV
20-06-1987 Basiskennis Datacommunicatie
07-04-1989 Projecteren van Inbraakinstallatiesystemen VEV
03-05-1989 Installeren van Inbraaksystemen  VEV