Boissevain

     

 

Aangemonsterd 19-6-68 afgemonsterd 12-7-68 te Hongkong

BOISSEVAIN " ( 14.134 b.r.t. ) uit 1937.
Het schip is in tegenstelling tot haar zusterschepen niet in Nederland gebouwd maar hoe wrang ook vlak voor de oorlog bij Blom & Voss A.G. te Hamburg.
Ook zij heeft als troepen transportschip dienst gedaan tijdens de oorlog en na de bevrijding maakte zij in dienst van de Nederlandsche regering reizen tussen Amsterdam en Batavia met evacués en troepen.
Uiteindelijk werd zij in 1947 terug gegeven aan de K.P.M. tezamen met haar zusterschepen.
En na de eerder besproken fusie ging ook zij in 1948 over naar de K.J.C.P.L. waar zij tot 1968 voor gevaren heeft.)
In
1968 werd ze gesloopt te Kaohsiung in Taiwan.

Roepletters             PDEP 
MG zender              M386
KG zender              M550
Ontvanger               HL7/HRO
Noodzender            MZ11

 

 

Ik moest als 2de sparks mee varen van Hongkong naar Japan en terug naar Hongkong.
Ik loste de 2de sparks af die men Pistolen Paultje noemde.
Ik begreep pas waarom, toen ik naar zijn hut ging, de deur open deed en hij met een pistool in een holster als een cowboy een pistool op mij richtte.
De radiohut was heel oud, de noodzender was nog een vonkzender.
De hoofdzender had buizen die ik nog nooit gezien had, zo groot waren die.
 

Er waren nog maar weinig passagiers aan boord waarvoor ik de amerikaanse pers moest uittikken.
We hadden onderweg van Kobe naar Nagoya op 29 juni 1968 een aanvaring met de Japanse coaster Daiichi Hokko Maru.
Voor zover ik weet waren er geen gewonden.

De kustvaarder zonk direct terwijl de 9 koppige bemanning aan boord van de Boissevain werd genomen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ze ging op weg voor haar laatste reis naar Kaohsiung via Hongkong.


Er waren geen passagiers meer aan boord en er was daarom nog maar 1 Radio Officier nodig.

Tijdens deze reis ging ik er weer in Hongkong af, waar ik moest wachten op de Straat Fremantle die ongeveer een week later in Hongkong zou aankomen.
Intussen verbleef ik in het zeemanshuis en hield me bezig met bowlen (in mijn eentje), shoppen en rondkijken in Hongkong.
Ook naar de Piek geweest en naar het hoofdkantoor van de RIL.

 

 

Ruys Tegeltableau

Dit prachtige en antieke tegeltableau sierde de rooksalon van de Ruys.
Vanwege al dit Delfts Blauw kreeg de bar/rooksalon van dit schip de naam Dutch Tavern.
Bij de tewaterlating van de Ruys, in 1937 bij De Schelde in Vlissingen, werd dit tableau door de familie Ruys aan het schip geschonken. Oorspronkelijk kwam dit tegeltableau uit de aan de familie Ruys toebehorende boerderij Doelwijk, op een van de Zuidhollandse eilenden.


Voordat de "Ruys" in april 1968 vanuit Yokohama aan haar allerlaatste rondreis naar Zuid-Amerka begon werd het tegeltableau aldaar reeds uit de rooksalon verwijderd en tijdelijk bij Asano Dockyard opgeslagen.

Toen de "Boissevain" in juli 1968 vanuit Yokohama vertrok om via Hong Kong naar de sloophaven Kaohsiung te gaan werd het Ruys-tegeltableau met dit schip naar Hong Kong vervoerd.

Hier werd het tableau door een VNS schip naar Nederland getransporteerd waar het aan de familie Ruys werd teruggegeven.

 De ‘BOISSEVAIN’ werd in het tweede kwartaal van 1968 voor £204.000,- voor sloop verkocht aan de Shin Fa Steel Manufactoring Co. Ltd. te Koahsiung (Taiwan).
Zij arriveerde op 14 juli 1968 op haar laatste reis te Koahsiung, en werd aldaar gesloopt.