bij Dr. Bob's Homepage!

Motor

Remblokjes vervangen
(afkomstig van de site van Louis Postordering)


 
REMBLOKJES VERVANGEN
Benodigdheden:

1. Draaimomentsleutel

2. Staalborstel

3. Schroevendraaier

4. Doseerfles

5. Remontluchter

6. Doeken

7. Koperpasta
Uitvoering:
1. Het is verstandig om je tank en andere gelakte onderdelen in de buurt van het remsysteem af te dekken om lakbeschadigingen door het morsen van remvloeistof te voorkomen. Remvloeistof bijt dus moet je gemorste vloeistof direct met water verwijderen. Het is handig om je de motor in zo'n positie te zetten, dat de reservoirtjes niet meteen leeglopen wanneer de deksels eraf gehaald worden. Je kan nu de deksel van het reservoir demonteren en deze met een doek vastpakken. Wanneer de stand van de vloeistof hoog is, kan je de vloeistof opzuigen met een doseerfles, zoals die bijvoorbeeld staat op pagina 372 van de catalogus. Op pagina 364 van de catalogus staat tevens een professioneel remontluchtapparaat, waar ook de oude vloeistof mee uit de reservoirs gehaald kan worden. Wanneer de remvloeistof ouder dan twee jaar is, is het raadzaam de vloeistof te verversen. "Overjarige" remvloeistof herken je aan een wat troebele bruine kleur.
2. De remklauwen kunnen nu gedemonteerd worden. Nadat de remklauwen van de remschijf gehaald zijn, kan je de remblokken zien. Met een grote schroevendraaier of met een koevoet moeten de remblokken teruggeduwd worden. Let op eventueel spetteren van de remvloeistof in het reservoir. Je moet erop letten dat de remblokken gelijkmatig in hun oude positie teruggebracht worden. Er is nu plaats ontstaan voor de nieuwe remblokjes. Het is belangrijk dat de zuigers van de remklauw gelijkmatig belast worden. Eenzijde-belasting kan tot gevolg hebben dat de remblokken scheef in de klauw gaat zitten, met "slijpen" van de remmen tot gevolg. Bij het terugdrukken van de nieuwe remblokken voor montage, stijgt het niveau van de remvloeistof. Let ook hier op.
3. Bij motoren waarbij de remblokjes in de remklauw met borgpennen gezekerd zijn, is het vervangen iets gecompliceerder. Bij dit systeem worden de borgpennen door veertjes gezekerd. Pas wanneer deze veertjes verwijderd zijn, kan je de borgpennen en dus de remblokken demonteren. Je weet wat er met veertjes kan gebeuren: ze kunnen wegspringen en dan kan je ze nooit meer terugvinden. Let er dus op dat je ze goed vasthoudt met een punttang. Vastzittende borgpennen kan je met een passende drevel uit de remklauw tikken. Het is verstandig wanneer je de demonteer-volgorde noteert of de ondelen zo merkt dat je ze in dezelfde volgorde weer kunt monteren. Na demontage van de borgpennen kunnen de remblokjes uit de remklauwen gehaald worden.
4. Je kunt nu de remklauw grondig reinigen en controleren. Controleer de manchetten van de zuigers van de remklauw. Wanneer het in de omgeving van de zuigers vochtig is, is er iets niet goed. Kijk in het werkplaatshandboek, wanneer je zelf tot vervanging overgaat van de versleten onderdelen. Voor het reinigen van de remklauw kan je het beste een borstel met messing of kunststof haren gebruiken, samen met een remmenreiniger. Wees voorzichtig met de manchetten, maak deze niet schoon met de borstel en zorg ervoor dat je de remmenreiniger niet direct op de manchetten spuit.
5. Voordat je de remblokken weer gaat monteren, is het verstandig om op de metalen delen van de remblokken koperpasta aan te brengen. Niet teveel, want de pasta mag niet in aanraking komen met het wrijvingsgedeelte van de remblokjes. De pasta verkomt het piepen van de remmen en de pasta smeert de pennen waarmee de remblokken geborgd zitten. Deze pennen kun je nu mooi schoonmaken, kijk even of ze nog goed zijn, vervangen kan nooit kwaad. De remblokken kunnen nu met de binnenkanten tegen elkaar in de remtang gelegd worden. De borgpennen monteren en vastzetten, gebruik hiervoor nieuwe clipjes. Controleer je werk voordat je verder gaat met klussen.
6. Om de remtang met de nieuwe remblokken over de remschijf te schuiven, dien je de remblokken zover mogelijk uit elkaar duwen, met bijvoorbeeld een grote schroevendraaier. Wanneer er een zo groot mogelijke ruimte is ontstaan, kan de remtang over de schijf geschoven worden. Lukt het niet, probeer dan met twee schroevendraaiers de remblokken zover mogelijk uit elkaar te drukken. Let erop dat je gelijkmatig de blokken uit elkaar drijft, wanneer het scheef gaat, kan het nadelige gevolgen hebben voor later. Wanneer de remtang op z'n plek zit, en de juiste positie op de vork gevonden heeft, dien je de remtang met het juiste draaimoment vast te zetten.
7. Als je een motor hebt met een enkele schijf voor, dan kan je de remvloeistof in het reservoir maximaal vullen. Pas bij een systeem met dubbele schijven op voor het overbelasten van één schijf. Het systeem dient nog ontlucht te worden. Voordat je een proefrit gaat maken is het belangrijk eerst een paar keer te pompen. Het kan zo zijn dat de eerste paar keer remmen niets oplevert. Vermijd de eerste 200 km abrupt en langdurig remmen, zodat je de remmen goed in kan laten slijten. Wanneer de remmen toch nog piepen, is het vaak een oplossing om, zoals eerder beschreven, de remblokken nogmaals gelijkmatig terug te drukken.
 

1. Remvloeistof opzuigen

2a. Remklauwen verwijderen


2b. Remblokken terugdrukken

3. Borgpennen verwijderen

4. Remklauw reinigen

5. Koperpasta aanbrengen

6. Vastmaken



Zoek binnen deze site! 



Home | Portfolio | Motor | Scouting | Downloads | Diversen

Webcam | Links | Meer info