info
nederlands Pers Informatie

Martijn de Boer - portret Over Martijn de Boer
Martijn de Boer, geboren op 17 juni 1971 te Apeldoorn. Studeerde aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg en aan de Hogeschool voor Beeldende Kunsten in Den Bosch. Werkt vanaf 1992 als beeldend kunstenaar. Gaf van 1993 t/m 1998 schilder- en tekenles in Oisterwijk en van 1996 t/m 2003 in zijn atelier in Tilburg. Zijn werk is opgenomen in particuliere en publieke collecties. Sinds 2001 als bestuurslid verbonden aan Argument Vertoningsruimte, Tilburg.

Over het werk
Het werk van Martijn de Boer is nogal divers, zowel in thema's als in techniek. Hij zou figuratief schilder te noemen zijn, maar zeker geen realist. Realisme is voor hem onbelangrijk, zijn doel is niet om de natuur zo getrouw mogelijk weer te geven. Juist niet zelfs, hij zoekt naar facetten die zich voorbij de realiteit bevinden.

Centraal in het werk van Martijn de Boer staat de mens en menselijke interactie. Daarin zit vaak een mythologisch of religieus thema verscholen, of een basaal thema zoals liefde. Hij hecht sterk aan de invloeden van cultuur en traditie, daarom ook aan traditionele schilderkunst, en doet regelmatig grondige studies naar verschillende oude meesters en traditionele iconografie. Doordat de cultuur en de mens zelf verandert, wordt ook visuele informatie anders opgenomen. Daarom zoekt Martijn de Boer naar thema's die tijdloos zijn en de veranderlijkheid overstijgen. In deze snelle wereld probeert hij het moment en de persoon, de menselijkheid, stil te zetten.

Martijn de Boer stelt zichzelf als taak om de oprechte lijn van de traditionele schilderkunst vast te houden en beschouwt zichzelf dan ook als volgeling van deze traditie. En toch is hij modern kunstenaar, dat is het dilemma, de paradox waarin hij zich bevind. Tussen een veelvoud aan reclames, televisie, billboards, computers-graphics en ga zo maar door, maakt hij ouderwets schilderijen. Dat wil absoluut niet zeggen dat hij deze overdosis aan beelden negeert. Hij zoekt voortdurend redenen waarom (figuratieve) schilderkunst nog steeds belangrijk is.

In zijn werk gebruikt hij veel foto's. Een groot deel van het beeldmateriaal komt uit art communities op internet (zoals deviantart.com), waar modellen hun foto's online beschikbaar stellen voor kunstenaars. 'Stockfotos', waarvan het gebruik vaak is gebonden aan strenge regels, veelal ten dienste van het onbegrensde narcisme van een model. Martijn raakte gefascineerd door dit fenomeen: al kende hij de modellen niet persoonlijk, toch waren enkelen zijn muze voor korte of langere tijd.

Het werk dat hij van de modellen maakt zet hij ook online en daarop wordt gereageerd. Zo ontstaan summiere, oppervlakkige contacten. De anonieme modellen krijgen een 'gezicht', al is het oppervlakkig. Sommigen waren dolenthousiast, anderen zeiden 'I'm flattered', sommigen bleven koel en reageerden niet of nauwelijks. Er was ook een Duits meisje, terug te vinden in tal van zijn schilderen, dat na een serie schilderijen van Martijn opeens de online art community verliet. Ze zat in een persoonlijksheidscrisis, omdat ze vond dat Martijn haar te dik had geschilderd. De virtuele persoonlijkheid die zij gecreeerd had, haar ideale zelfbeeld, werd bruut verwoest.

Als schilder word je op online meegevoerd naar vreemde werelden: van fantasy tot gothic, van lieflijke engeltjes tot aan naakte lichamen ingesmeerd met bloed. Presentatie is alles. Narcisme is troef, en wordt op een gecontroleerde manier aangeboden. Het is een wereld van exhibitionisme, maar een bijzondere: het virtuele exhibitionisme. De anonimiteit van het internet maakt uiterlijk en presentatie kneedbaar. Maar achter deze anonimiteit zit altijd een mens, die Martijn de Boer zichtbaar wil maken. De grens tussen werkelijkheid en fictie online (het kneedbare zelfbeeld), pareert Martijn met een ontluikende menselijkheid in zijn werk. De anonimiteit bestaat niet meer, het model wordt 'mens gemaakt'.

Over het werk, geschreven door anderen

Martijn de Boer is soloistisch beeldend kunstenaar en schilder. Met schijnbare ouderwetse, zoniet bohemienachtige nonchalance schildert hij het herkenbare, mensen en 's mensen dingen en soms 'gewoon' de vogeltjes in de tuin. Enige hang naar virtuositeit is hem niet vreemd. Zijn publiek verzucht soms "...knap geschilderd zeg...". Dit is echter niet waar het hem om gaat. Hij maakt subtiele wendingen door context te veranderen binnen het werk en daarbuiten, of door net een andere schilderwijze, al dan niet met verwijzingen naar andere ideŰen dan de toevallige realiteit.
Tekst: Hans Stevens en Sandra Eijkman


Over de webcam
Sinds mei 2006 is Martijn de Boer te volgen via een webcam in zijn atelier. Dit is eigenlijk voortgekomen uit twee dingen. Het eerste is zijn project 'Web Cam Girls', waarmee hij geprobeerd heeft om traditionele modelstudies te vereenigen met het media internet en webcam. Via een cambeeld maakte hij snelle impressies van modellen, alsof ze voor hem poseerden in zijn atelier. Al waren de rollen hier duidelijk omgedraaid, de webcam als fenomeen heeft hij hierdoor leren waarderen. De tweede reden is veel simpeler: mensen zijn altijd erg ge´nteresseerd in hoe een kunstenaar nou precies werkt. De webcam is daar een vrij gemakkelijk antwoord op, omdat kijkers hem de hele dag door kunnen volgen. Vanaf het begin ziet men hoe een kunstwerk vordert, in real time.

Daarnaast vindt hij een webcam niet een grote stap: een kunstenaar moet immers altijd een open opstelling hebben en met de billen bloot, wil hij iets goeds maken. Er zijn geen shortcuts, wie kunst kan lezen leest de kunstenaar ook. Hij moest zich wel over het feit zetten dat hij mensen zijn 'werk in wording' liet zien, iets dat hij nooit gewend was te doen. Maar naast het resultaat is beeldende kunst ook een proces, dat meestal verborgen blijft voor de kijker. Op deze manier wordt dat proces wel goed - en voortdurend - zichtbaar.

Disclaimer
U mag deze teksten en foto's vrij gebruiken (en/of inkorten) voor persdoeleinden. Als de tekst wordt gebruikt voor plaatsing op internet, dient de website URL www.martijndeboer.com vermeld te worden. Voor aanvullende informatie en/of interviews kunt u contact opnemen via email.

Ga naar:
Homepage
Schilderijen
Tekeningen en Schetsen
Krijttekeningen


stripe info
engels Press Information

Martijn de Boer - tuin About Martijn de Boer
Martijn de Boer, born on june 17th 1971 in Apeldoorn, The Netherlands. Studied at the Art Academy in Tilburg and Den Bosch. Works as a visual artist since 1992. He teached painting and drawing in Oisterwijk and in his studio in Tilburg from 1993 till 1998. Since 2001 he is part of the board of directors of Argument Vertoningsruimte, Tilburg.

About his work
The work of Martijn de Boer is rather divers, as well in themes as in techniques. He might be called a figurative painter, but certainly not a realist. To him, realism is not important, his goal is not to depict nature, but to search for things beyond realism.

A central part in his work is always human nature and human interaction. In that, often a mythological or religious theme is hidden, or a basic theme as love. He firmly attaches himself to culture and tradition, traditional painting is an important part in his work. Often he studies the old masters and traditional iconografy thoroughly. Embedded in his work, this is recognisable, but can be approached in a different, new way. Because culture and the human race itself is always changing, visual information he is often searching for themes that are timeless, themes that go beyond the ever changing styles and trends.

Martijn de Boer puts himself to the task to follow the line of the traditional art of painting. However, he Ýs a modern artist. That is the dilemma, the paradox he finds himself in. In the mass of commercials, television, billboards, computer-graphics and so on, he creates oldfashioned paintings. This does not mean he ignores the overload of images in these modern times: he is constantly searching for reasons why painting is still important, and can add something unique to the mass.

Disclaimer
You may freely use these (or part of these) texts and pictures for publication purposes. If you use these (or part of these) texts on a website, it is required to link to www.martijndeboer.com. For more information please refer to email.

stripe info













naar homepage - to homepage © www.martijndeboer.com