101 manieren om benzine te besparen

English version here
Rammelkar

Minder brandstof gebruiken om hetzelfde doel te bereiken is gemakkelijk. Het is niet nodig om langzamer te rijden, of een kleinere auto te rijden. Veel besparingen vragen niet meer dan een andere manier van rijden, omgaan met de auto of onderhoud van de auto. Fossiele brandstof heeft miljoenen jaren nodig gehad om tot stand gekomen, is het niet vreemd dat wij het in een paar minuten verbranden? Mijn auto rijdt 1 op 23 (Euro loodvrij). Voor mij is het bijna een sport geworden steeds zuiniger te rijden. Een aantal tips:

De logische oplossing: 0 op 1

  1. Gebruik voor korte afstanden de fiets! Een koude motor gebruikt veel meer brandstof dan een warme, en vervuilt meer. Korte afstanden betekenen zware slijtage voor de motor, een hoog benzineverbruik en veel vervuiling. Een richtlijn voor "korte" afstand is 5 KM of minder.
  2. Als de auto gebruikt wordt, rijd dan recht op het doel af. Probeer indien nodig vantevoren een routebeschrijving te vragen (veel bedrijven kunnen een routebeschrijving faxen) om onnodig rondrijden te voorkomen. Zorg ervoor een plattegrond aan boord te hebben. Probeer in een vreemde stad namen en de locatie van een aantal opvallende gebouwen te onthouden om zo enig houvast te hebben. Of, nog beter, koop een navigatie systeem.

Zaken die de rijstijl niet beïnvloeden

  1. Ga voorzichtig om met een koude motor. Een koude motor verbruikt twee keer zoveel benzine als een warme motor, en slijt sneller. Rijdt het eerste kwartier extra kalm.
  2. Parkeer de auto in de rij-richting voor vertrek. Omdat de warme motor zuiniger loopt, scheelt het behoorlijk in verbruik de auto zo te parkeren dat met koude motor niet gekeerd hoeft te worden.
  3. Rijd lange afstanden, combineer zo nodig ritten. Zoals eerder opgemerkt verbruikt een koude motor meer, door meerdere korte ritten te combineren ontstaat een lange rit met warme motor.
  4. Bespaar gewicht. Sleep geen onnodige bagage mee. Het helpt zelfs om de tank zo veel mogelijk leeg te rijden en zo gewicht te besparen:

    Benzineverbruik en gewicht

    Dit grafiek toont de verhouding tussen benzineverbuik en aantal getankte liters over een periode van 5 jaar. De lijn geeft aan dat een lichtere auto (door later te tanken en daarmee zo min mogelijk gewicht aan benzine te hebben) een gunstiger verbruik betekent.

  5. Gebruik cruise control, indien aanwezig. Of probeer in ieder geval gelijkmatig gas te geven. Liever continu 120 KM/u dan een onregelmatig lager tempo met veel remmen en weer gasgeven.
  6. Kies de juiste versnelling. Als de motor rustig loopt is de juiste versnelling gekozen. Zuinig rijden is soms het aanvoelen van de motor, als de motor rustig en gelijkmatig rondloopt ("de motor loopt lekker") zal de motor veelal efficiënt lopen. Tussen 1500 en 3500 toeren is de richtlijn.
  7. Gebruik elektriciteit met beleid. Achterruitverarming kost 3% tot 5% extra brandstof. Vergeet ook het mistachterlicht niet uit te schakelen als het niet langer nodig is (de regel is: 50 meter zicht of meer, dan het mistachterlicht uit).
  8. Houd de ramen gesloten, maar gebruik de ventilatie-openingen. Fabrikanten hebben al het mogelijke gedaan lucht via de ventilatie door de auto te laten circuleren. Door de ruiten te openen wordt de stroomlijn verstoord, met als resultaat lawaai en 5 tot 10% meer brandstofverbruik.
  9. Gebruik airconditioning met beleid, want het kan meer dan 10% extra benzineverbruik betekenen.
  10. Verwijder ski-boxen, imperials en andere obstakels indien mogelijk. De stroomlijn van de auto is van invloed op het benzineverbruik en wordt door dergelijke windvangers niet bevorderd.
  11. Start en vertrek. Ga zitten, stel de spiegels, doe de gordel om, zet de radio aan, doe een zonnebril op, neem een snoepje, lees de routebeschrijving en start dan de motor. Wederom: een koude motor verbruikt veel meer benzine en moet te allen tijden voorkomen worden.
    In winterse omstandigheden is niets erger dan eerst de motor te starten en dan pas de ramen te krabben. Doe het niet!

Zaken die de rijstijl verbeteren

Een ontspannen bestuurder verbruikt minder benzine. In een ideale situatie rijdt de auto altijd met dezelfde snelheid, zonder ooit te hoeven remmen of extra gas te geven. Kijk zo ver mogelijk vooruit om zoveel mogelijk snelheid te houden (of eigenlijk: geen snelheid kwijt te raken die later weer moet worden opgebouwd met het bijbehorende benzineverbruik). Een extreem gestelde regel is: Wie moet remmen ging te hard.

  1. Anticipeer! Het is ongelooflijk om te zien hoe automobilisten zich als voetgangers gedragen en slechts een paar meter vooruit kijken. Probeer ver vooruit te kijken, probeer in te schatten wat een ander gaat doen. Als iemand fanatiek probeert in te voegen, laat dan gas los, anders was remmen noodzakelijk (nu is benzine bespaard door het gas los te laten en uit te rollen). Let op:
  2. Als verkeer van rechts voorrang heeft, kijk dan ver vooruit. Probeer door de bocht of over de stoep te kijken:

    Hoe te kijken

    De auto in het eerste plaatje kijkt ver vantevoren, over de stoep, en kan het verkeer voortijdig zien aankomen. Hij/zij kan doorrijden als er geen verkeer van rechts komt, of staat op tijd stil (vantevoren gas loslaten!) om eventueel voorrang te verlenen. Wie te laat kijkt moet hard remmen en kan niet met een gelijkmatig tempo doorrijden. Vóór de afslag kijken betekent harder rijden, sneller reageren en een constant tempo aanhouden en zo benzine besparen!

  3. Probeer door een bocht te kijken om te zien wat er aan komt. Wie pas in de bocht een obstakel ziet kan niet op tijd reageren. Wie het eventuele gevaar ziet aankomen kan gas loslaten of juist het constante tempo aanhouden. Stuur de ideale lijn om zo harder door de bocht te gaan zonder onnodige slijtage of onnodig gas geven om na remmen weer op gang te komen.

    Hoe te kijken in een bocht

    De eerste bestuurder kijkt vooruit (groene stippellijn), weet wat te verwachten en handelt daar naar. De tweede bestuurder ziet pas wat zicht in de bocht bevind als het bijna te laat is.

  4. In de file is het zaak te blijven rollen. Steeds remmen en dan weer optrekken kost veel meer brandstof dan langzaam voortsukkellen. Doorrollen bespaart benzine en is beter voor de auto. Bovendien blijft het achteropkomende verkeer ook rollen en bespaart het benzine voor een hele rij auto's! Vooral vrachtwagenchauffeurs zijn zich dit bewust en rollen door de file, de rechter rijstrook is daarom altijd de beste om langzaam te blijven rollen.

Langzamer rijden om minder benzine te verbruiken

  1. Rijd kalm! Het ligt voor de hand maar werkt fantastisch. Bij korte ritten (tot ongeveer één uur) is het tijdsverschil ten opzichte van de snelheid klein. Blijf binnen de maximumsnelheid. De gevolgen:

    snelheid (KM/u)extra verbruikextra vervuilingextra lawaairemafstand (meter)
    80basisbasisbasisbasis
    10021%19%33%66.7
    12035%48%56%84.0
    13042%54%70%103.0
    14048%58%81%124.2
    Bron: novem B.V. (december 1993)

    Dit tabel geldt zeker niet voor alle auto's. Een auto rijdt het zuinigst bij die snelheid waarbij de motor (in de hoogste versnelling) het mooist loopt. Een driecylinder Suzuki verbruikt bij 90 KM/u ongeveer 1:19 maar bij 110 KM/u slechts 1:22. Ook een experiment met een Fiat Cinquecento Sporting leerde dat deze auto bij 110 KM/u ongeveer 1:17 rijdt en bij 130 KM/u nog maar 1:19. Het kan de moeite waard zijn hiermee te experimenteren. Uiteraard zijn alle snelheden waarbij de motor duidelijk hard moet werken niet de zuinigste.
    Vergelijk dit met een afstand fietsen. Door de afstand stapvoets af te leggen is de fietser zo lang onderweg dat dit te vermoeiend is. Door zo hard mogelijk te fietsen is de energie van de fietser verbruikt voordat het eindpunt bereikt is. De meest economische snelheid ligt daar tussenin en hoeft zeker niet altijd de laagste snelheid te zijn.

  2. Trek zo langzaam mogelijk op, maar maak andere bestuurders niet kwaad. Snel optrekken geeft een verwaarloosbaar kleine tijdwinst, maar zo'n 16% extra benzineverbruik. Bovendien betekent het extra slijtage voor banden en overbrenging.
  3. Rijd geen korte stukjes in de file maar trek pas op als een afstand van vele meters is te overbruggen.
  4. Maak geen extra snelheid bergopwaarts. Dit kost zeer veel benzine omdat de motor nu ook de zwaartekracht moet overwinnen. Wacht tot de top van de berg/heuvel is bereiken en geef dan extra gas. Of nog beter:
  5. Rol uit, bergafwaarts. Maar pas op voor de gevaren. Zet nooit de motor af! Let op het wegvallen van de weerstand van de versnellingsbak en houd rekening met de kracht die eventueel op de remmen vrij gaat komen.

Alleen voor fanatiekelingen

  1. Rijd langzaam, maar raak niets. Te langzaam rijden is gevaarlijk. De gemiddelde weggebruiker weet de snelheid van een vrachtauto in te schatten, maar zal schikken als een gemiddelde personenauto 80 rijd. Een manier is achter een vrachtauto te blijven om zo veilig langzaam te rijden.
  2. Zet de lichten uit bij daglicht, hieraan kleven ook veel gevaren. Zet in ieder geval wél de lichten aan bij slecht weer en lage zon.
  3. Verlies geen snelheid, het kost benzine het weer op te bouwen. Door niet te remmen voor een bocht, is het daarna niet nodig gas te geven om weer op snelheid te komen. Om dit te bereiken bestaan twee mogelijkheden: laat het gas ver voor de bocht los, dan is in ieder geval geen benzine verbruikt om snelheid op te bouwen. De andere manier is de ideale lijn te sturen en zo snel maar veilig door de bocht te gaan:
    Hoe een bocht te nemen

    probeer een zo recht mogelijke lijn door de bocht te vinden. Een dergelijke lijn betekent minder bandenslijtage, meer snelheid in de bocht en minder slijtage aan de auto.
  4. Blijf achter grote voertuigen en gebruik ze als windbreker.

Technische staat van de auto

  1. Geef de auto regelmatig onderhoud. Let in het bijzonder op de bandenspanning. Brede, zachte banden hebben meer rolweerstand dan smalle harde banden. Dit kan zo'n 2% tot 3% verschil in brandstofverbruik betekenen.
  2. In het buitenland kan het raadzaam zijn het benzinefilter regelmatig te vervangen omdat roest, water en andere vreemde stoffen het filter vervuilen en zo het verbruik nadelig beïnvloeden.
  3. Vervang het luchtfilter regelmatig. Zuurstof is één van de ingrediënten van verbranding, en moet optimaal worden aangeboden. Een te rijk mengsel kan een hoog benzineverbruik veroorzaken. De noodzaak van vervangen van een luchtfilter is sterk afhankelijk van de omgeving.
  4. Een schone, gewassen, auto heeft een iets betere stroomlijn en zal daarom marginaal zuiniger rijden.
  5. Uitlijnen maakt de rolweerstand zo gering mogelijk. Hoe lichter de auto rolt, hoe minder benzine de motor vraagt.
  6. Verhoog de bandenspanning om zo hardere banden en minder luchtweerstand te krijgen. Bovendien stuurt dit lichter en voelt de auto lichtvoetiger. Dit is niet bevorderlijk voor de veiligheid.
  7. Zie ook: http://www.dezuinigsteauto.nl
  8. Gebruik van ongelode super benzine (98 RON) in plaats van Euro loodvrij (95 RON) kan zo'n 4% lager brandstofverbruik geven. De motor loopt mooier en rustiger omdat een hoger octaan gehalte in de benzine een gecontroleerder verbranding geeft.
  9. Over de periode van november 1992 tot en met augustus 1998 heb ik mijn benzineverbruik in relatie tot benzinemerk bijgehouden. Onderstaand tabel geeft per merk het gemiddelde verbruik, altijd Euro loodvrij 95. Hecht niet te veel waarde aan dit tabel omdat bepaalde merken vaker zijn gebruikt dan anderen! Ook rijstijl en weersomstandigheden kunnen van invloed zijn.

    BrandGemiddeld verbruik
    (kilometers per liter)
    MinimumMaxmimumAantal keren getankt
    Avia21.623.120.85
    Total21.024.019.217
    BP20.622.318.530
    Aral20.620.620.61
    Q820.521.620.03
    Esso19.923.716.442
    Shell19.921.816.334
    Van Zijl19.722.216.624
    Mobil19.522.416.784
    Texaco19.422.616.726
    Elf19.020.317.62
    Fina18.218.917.13

Dat is geen 101? Meer ideeën? Suggesties? Correcties? Mail mij op: ivo@pimpernel.nl Counter


Autozine