homepage
portfolio
rood natuurkrijt/ red chalk
curriculum
kalligrafie/ calligraphy
galerie/ gallery
bibliotheek/ library
schilderskisten/ artists paint boxes
sitemap
Translation of this page into English by Google  
(Go back and klick again on the translation link if not all Dutch text is translated the first time.)


Zoeken binnen website:

HOMEPAGE
portfolio
paintings/ tableaux
drawings/ dessins
illustrations/ illustrations
watercolours/ aquarelles
recent works/ nouvelles oeuvres
rood krijt/ red chalk
curriculum
kalligrafie
Gallerie/ Gallery
Bibliotheek/ Library
SITEMAP

Laatste aanpassing
van deze pagina:
24 maart 2019


Copyright© 2019

logo Schilderijen
Jaap den Hollander


Heeft u belangstelling voor één van de getoonde en te koop zijnde werken, neem dan voor een vrijblijvende prijsopgaaf contact op per email: jcdh


 

Klik op afbeelding voor (eventueel) groter beeld













2016
uitzicht op baai van Beaulieu
Uitzicht
op de Rede van Beaulieu vanuit Villa Ephrussi de Rothschild - Saint-Jean-Cap-Ferrat.
Olieverf op doek, 90 x 110 cm., september 2016.

2015
olieverf op doek dec 2015, motieven ontleend aan Antoine Watteau en François Boucher
"Nieuw Perspectief".  Olieverf op doek, dec. 2015. Formaat: 70 x 70 cm. Gesigneerd rechts onder. Privé collectie.
De motieven zijn ontleend aan schilderijen, tekeningen en gravures van/naar Antoine Watteau en François Boucher.


De hond linksonder is terug te vinden op een gewassen pentekening uit de school van Boucher: "Diana, een jachthond, en één van haar nymphen."
De linker mannenfiguur is zichtbaar op de gravure "Assemblee Galante" van Jacques-Philippe Le Bas naar een schilderij van Antoine Watteau.  Een kopie van Watteau's schilderij bevindt zich in het Waddesdon Manor museum.
Ook bevindt zich een verglijkbare pose in rood krijt op een schetsblad van Watteau: Studies van een staande man met een cape (detail), rood en zwart krijt. Paris, Musée du Louvre, Département des arts graphiques.  
De vrouwenfiguur links is ontleend aan het schilderij  "L'Enseigne de Gersaint".
Voor haar hoofd is gebruik gemaakt van een schets in rood, zwart en wit krijt van Antoine Watteau, rechts boven in het schetsblad van zijn hand (Trois études de têtes de femmes et une femme assise ;
Etude de têtes et de mains de femme (andere titel)), aanwezig in de collectie van het Museum voor Schone Kunsten in Rouen.
De man en vrouw rechts komen voor op de gravure "L'Amour Paisible" naar een gelijknamig verloren gegaan schilderij van Antoine Watteau.
Voor de bossages en boomslag-partijen is inspiratie geput uit diverse landschapsachtergronden op schilderijen van Antoine Watteau.  

Zie ook de websites:  Watteau and his circle  en  A Watteau Abecedario .


Kloosterhof Vausse, olieverf op doek, aug 2015
De kloosterhof van de "Prieuré de Vausse" (Bourgondië). Augustus 2015. Olieverf op doek.  100 x 100 cm.
Gesigneerd rechtsonder. Privébezit. Niet te koop.

2013

landschappen olieverf/ aquarel  frankrijk 2013

Enkele natuurstudies ontstaan in Entrecasteaux (VAR-Frankrijk) in juni 2013.
Linksboven aquarel op papier, overige werkstukken olieverf op paneel.
De twee onderste paneeltjes passen in het deksel van een antiek olieverfkistje (duimkistje) dat tevens als tafelezeltje dienst kan doen.

olieverfkistje met paneeltje





Winter
Winter, Jaap den Hollander dec. 2013, naar Boucher
Olieverfschets op schilderslinnen, gespannen over board, getiteld: "Winter". Formaat: 54 x 74 cm. Gesigneerd rechtsonder: "Jaap den Hollander, dec. 2013 n. Boucher".
Bij het maken van deze olieverfschets is gebruik gemaakt van een digitale reproduktie van een olieverfschildering op doek van de Franse schilder François Boucher (1703-1770).  Het oorspronkelijke doek (formaat 56.8 x 73 cm) is geschilderd in 1755 en bezit bovenin onbeschilderde hoeken. Dat doet vermoeden dat het originele werk deel heeft uitmaakt van een interieurbetimmering en in de 18e eeuw boven een kast, spiegel of deur is bevestigd geweest. De olieverfschets uit 2013 is op ongeveer ware grootte uitgevoerd. De keuze voor deze voorstelling is gemaakt vanwege de belangrijke rol van de personen tegen de achtergrond van een winters landschap.
Kenmerkend voor veel schilderingen van Boucher is o.a. de hekvormige takkenpartij, hier rechtsonder, die als repoussoir functioneert en tevens de blik van de beschouwer op de vrouwenfiguur in het centrum richt. Motieven als slede, boompartij, wolkenlucht, muts en mantel, stuk boomstam en voet roepen door hun rangschikking een doorgaande vloeiende rondgaande beweging op met de wijzers van de klok mee - van midden onder naar middenboven en weer terug. Die oogbeweging draagt bij aan de suggestie van het voortbewegen van de slede over het ijs. De oorspronkelijke schildering van Boucher maakt sinds 1916 deel uit van de Frick Collection in New York.
De hierboven afgebeelde olieverfschets maakt deel uit van een reeks die de vier jaargetijden verbeeldt. Niet te koop.


Herfst
Herfst
Olieverfschilderij op board getiteld: "Herfst". Formaat: 54 x 74 cm. Gesigneerd rechtsonder: "Jaap den Hollander, 2013, naar Millais".
Bij het maken van dit schilderij (in augustus 2013) is gebruik gemaakt van een reproduktie van het schilderij van de Engelse schilder John Everett Millais: "Autumn Leaves" uit 1856, een apart door Millais geschilderde portretstudie voor zijn werk (van de middelste vrouwenfiguur) en een geschilderd meisjesportret van Renoir (voor het meisje links). Verder zijn sommige motieven en kleuren aangepast aan eigen voorkeuren. Verbeeld is het verzamelen en verbranden van herfstbladeren. Het linkermeisje houdt een mand vast waaruit de middelste figuur zojuist een bundel bladeren heeft gepakt om ze los te laten boven de smeulende hoop (zie blauw-grijze rook links) op de voorgrond. Het meisje rechts, met een bezemsteel in haar hand, heeft bladeren bij elkaar geharkt. Het jongste meisje rechtsonder met de rode shawl staat te kijken naar de bladerhoop en heeft een appel in haar hand waar een hap uit is. De herfst is ook het jaargetijde waarin de appeloogst plaats vindt. Op de achtergrond is een landschap met bomen in roodbruine tinten te zien en links in silhouet een toren en bomen in de verte. Het geheel wordt bovenaan afgesloten door een zware blauwe strook avondwolken die als een donkere deken over het landschap ligt en een geelgekleurde strook lucht daarboven: de zon is ondergegaan, de avond valt (de zomer is voorbij). Warme roodbruine tinten, groenen, gelen en koel zwart en blauw vullen het beeldvlak. De kleding is uit het midden van de 19e eeuw. Het oorspronkelijke schilderij is verticaal van opbouw en zowel de luchtpartij als de berg bladeren zijn daar duidelijk veel meer aanwezig. In deze uitsnede is gekozen voor een sterke nadruk op de personen. Ook vanwege de eisen aan het formaat (liggend) heeft deze uitsnede de voorkeur.
De schildering maakt deel uit van een reeks die de vier jaargetijden verbeeldt. Niet te koop.

Zomer
Zomer aan de Albasten kust van Normandië
Olieverfschilderij op board getiteld: "Zomer". Formaat: 54 x 74 cm. Gesigneerd rechtsonder (verticaal): "Jaap den Hollander, mei 2013". Verbeeld is, komend langs de kust vanuit Dieppe, het uitzicht op de kustlijn bij Veulette-sur-Mer (Haute-Normandie).  Richting de horizon, is de Albasten kust (Côte d'Albâtre) te zien. De kustlijn verder volgend komt men bij Fécamps en Étretat. Bij het maken van dit schilderij is inspiratie geput uit werk van Pierre Bonnard.
De schildering maakt deel uit van een reeks die de vier jaargetijden verbeeldt. Niet te koop.


aartsengel Michaël    aartsengel Gabriël
Links: Aartsengel Michaël. Olieverfschildering op board, gelijmd op lattenframe. Februari 2013. Formaat 113 x 47 cm.  Opname in atelier.
Rechts: Aartsengel Gabriël. Olieverfschildering op linnen doek op spieraam. April 2013. Formaat 120 x 50 cm. Opname in atelier.
In beide schilderingen zijn de volgende olieverfkleuren gebruikt: titaanwit, van dijckbruin, gele oker, cadmium oranjerood, cadmiumgeel licht, ultramarijn en donkerrose.
Op diverse plaatsen is gebruik gemaakt van schildersmedium en/of glaceermedium. Voor de opzet en uitvoering van deze schilderijen is geput uit meerdere afbeeldingen van oude russische Michaël- resp. Gabriël-ikonen.
Michaël heeft een blauw onderkleed en een rode mantel. Gabriël heeft een rood onderkleed en een blauwe mantel.
De verhoogde omlijstingsrand en goudglans-suggestie in het aureool is illusionair. 
Bij Gabriël, de boodschapper van de geboorte van Christus, verwijzen de edelstenen op de kleding o.a. naar de 12 fundamenten van het Nieuwe Jeruzalem, de Hemelse Stad (Openb. XX: 19,20). De rode achtpuntige ster aan de linkerzijde verwijst naar de Ster van Bethlehem.
Bij Michaël verwijst de hoekige drapering van de rechterzijde van de rode mantel naar de draak (het kwaad in de hemel) waarmee hij oorlog voert en die Gabriël overwint (Openb. XII: 7-12).
Beide werken zijn voor onbepaalde tijd in bruikleen gegeven aan een kleinschalige zorginstelling en zijn niet te koop.

Lente
lente 2013
Olieverfschilderij op board getiteld: "Lente" .  Formaat: 54 x 74 cm.  Gesigneerd rechtsonder: "den Hollander '13" (februari 2013).  Het werk maakt deel uit van een serie die de vier jaargetijdcen verbeeldt en is niet te koop.
De boomgaard, gelegen op een helling, toont een aantal bloeiende fruitbomen met de op de voorgrond twee lammeren en op de achtergrond een berglandschap. Voor dit werk is inspiratie geput uit een schilderij van de duitse beeldend kunstenaar Philipp Franck (1860-1944 ), getiteld "Früling im Taunus" (1927). 

De schildering op doek van Franck  is bijna vierkant van formaat
(112 x 120 cm.). Rechtsonder heeft hij het gesigneerd met "PHILIPP FRANCK 1927". Aan het kleurenscala en de schaduwen te oordelen heeft Philipp Franck een voorstudie direkt naar de natuur gemaakt. Gezien het formaat (ruim een vierkante meter) van het olieverfschilderij heeft hij het zeer waarschijnlijk in zijn atelier uitgewerkt. Philipp Franck was schilder, aquarellist en etser.


  Les Habits sont Italiens
'de kleding is italiaans' naar Jean-Antoine Watteau; 'Les habits sont italiens'
De Kleding is Italiaans ('Les Habits sont Italiens'). Olieverfschildering op doek (december 2012) naar de oorspronkelijke tekening van Jean-Antoine Watteau. Olieverf op witte grondlaag. Formaat doek 50 x 70 cm.
Bijgaande schildering is afgeleid van een krijttekening (formaat 271 x 193 mm.) van Jean-Antoine Watteau, waarschijnlijk uit 1715/16, naar een eerder door hem gemaakt schilderij getiteld: "Les Habits sont Italiens". Het originele schilderij is verloren gegaan, wel zijn er enkele kopieën bekend (Drouot en Waddesdon). Deze geschilderde kopieën zijn gebaseerd op gravures van "Charles Louis Simonneau " of "François Boucher" en dus spiegelbeeldig uitgevoerd.  De tekening van Watteau maakt deel uit van de collectie van het Kupferstichkabinett in Berlijn (KdZ 26480).
Op de achterzijde van de tekening staat een afdruk (1e staat) van een gravure van Watteau  getiteld:  "Recrue allant joindre le régiment."  "Les Habits sont Italiens"  is één van de weinige werken die Watteau eigenhandig als ets heeft uitgevoerd (zie de afdruk in spiegelbeeld in het Brits Museum).  Opvallend zijn de sterker aangezette gezichtsschaduwen in de ets in vergelijking met die in de tekening.

De Commedia dell 'Arte achtige scène toont vijf figuren.
Vlnr.: links Scapin (de gemaskerde figuur bij het gordijn), dan Gilles (de Pierrot, eigenlijk een Franse karakterfiguur), vervolgens centraal Colombine (een jonge vrouw die haar rok met beide handen vasthoudt, misschien de artiste van de Comédie Française Christine-Antoinette-Charlotte Desmares (1683-1753)), daarnaast Arlequine (of Silvie) en tenslotte rechts Mezzetin (de muzikant met baret).  Mogelijk stellen de afgebeelde personen direkte vrienden van Watteau voor.  Het weggeschoven gordijn en de frontale belichting verwijzen naar een toneelscène.   Het boek "Le Théâtre Italien de Gherardi ou le recueil general de toutes les Comédies & Scènes Françoifes joüées par les Comédiens Italiens du Roy, pendant tout le temps qu'ils ont été au Fervice se fa Majesfté. .....  " van Evariste Gherardi, uitgebracht in 1700 en daarna in vele herdrukken verschenen, laat in de illustraties al putti's zien die op z'n italiaans zijn gekleed. De relatie tussen Gherardi en Watteau's groepsportret is zeker te leggen. Naar welke comedie in het schilderij van Watteau  wordt verwezen is nog de vraag.  Mogelijk "Le divorce" , in deel II, blz. 152  (".....COLOMBINE. Je ne conçois pas comment on peut s'ennuyer à l'opera. Les habits y font fi beaux.....").
Zie ook: Valerio Fasciani (hij plaatst de scène in een toneelopvoering met meerdere figuranten en houdt zich voor een deel ook aan de oorspronkelijke tekening van Watteau in plaats van aan een spiegelbeeldige weergave analoog aan de gravure) en Raphael (Melpomène et Thalie (de twee muzes: la chanteuse et la joyeuse))

Rechtsboven, in het struweel, is een borstbeeld te zien van de figuur "Momus" , de Griekse god van de schrijvers en dichters, die Watteau wel vaker in zijn werk opvoert.

De volgende olieverfkleuren zijn gebruikt voor 'De Kleding is Italiaans (Les Habits sont Italiens)' in 2012: zinkwit, titaanwit, groene aarde, karmijn, vermiljoen, gele oker, roodbruine oker en ultramarijn. Er is geschilderd op een witte ondergrond. Zie ook bijgaand fragment.



Moïse sauve des eaux
olieverf op doek naar roodkrijtschets antoine watteau
"Mozes gered uit het water". Olieverfschets op doek (november 2012). Het werk is uitgevoerd in drie kleuren olieverf n.l :  a. verf op basis van rötel-pigmentpoeder in de kleur sanguine Watteau, b. gele oker, c. zinkwit en titaanwit. Er is geschilderd op een okerkleurige ondergrond. Het formaat van het doek is 50 x 60 cm.
Bijgaande schildering is afgeleid van een roodkrijtschets (formaat 21,4 x 30,4 cm.) van Jean-Antoine Watteau, uit 1715, getiteld: "Moïse sauvé des eaux". De schets van Watteau maakt deel uit van de collectie van de l'École Nationale Supérieure des Beaux-arts (à la bibliothèque de l'Ecole des beaux-arts) te Parijs. Een fragment van de tekening van Watteau is op zijn beurt weer gebaseerd op een schildering (omstr. 1570) van Paolo Veronese (1528-1588) over
hetzelfde onderwerp.



Het Perspectief

het perspectief, olieverfschets op doek naar gelijknamige schilderij van Antoine Watteau
"Het Perspectief". Olieverfschets op doek (november 2012). Het werk is uitgevoerd in drie kleuren olieverf n.l :  a. verf op basis van rötel-pigmentpoeder in de kleur sanguine Watteau, b. gele oker, c. zinkwit en titaanwit. Er is geschilderd op een witte ondergrond. Het formaat van het doek is 50 x 60 cm.
Bijgaande schildering is afgeleid van een schilderij van Jean-Antoine Watteau, uit ca. 1715, getiteld:
"La perspective" 
(Uitzicht door de bomen in het Park van Pierre Crozat) in het Museum of Fine Arts in Boston.  De architectuur verwijst naar het Château et Parc de Montmorency. (formaat originele doek
46.7 x 55.3 cm.)
Van het schilderij van Watteau is ook een gravure bekend. Daarop is te zien aan de boomstam links op de voorgrond en de drie figuren tussen het paar in de verte en de spelende kinderen dat Louis Crépy (1680- ?) eigen elementen heeft toegevoegd aan zijn gravure (A Watteau pinxit. Crepy sculp. (1729). H. 0,313 x L. 0,410, 4e état. E. Dacier et A. Vuaflart, n° 172.).


kast compleet
Antieke kast met beschilderde paneeldeuren.  De oorspronkelijk "gehoutte" kast is voorzien van een lichte effen matte verflaag. De kleur van de kastdeuren is warm licht groen-grijs. De paneelbeschilderingen zijn aangebracht in juni 2012.
Lengte bovenste verticale panelen:  85 x 22 cm. , breedte onderste liggende panelen:  25 x 17 cm.  De schilderingen zijn uitgevoerd in olieverf op panelen die gegrond zijn met witte verf waaraan een spoortje romeinse gele oker is toegevoegd. De motieven zijn voor een belangrijk deel ontleend aan panelen met arabesken van Antoine Watteau. Een ontwerp van Watteau (L' Enjôleur - ongev. 1708 - in het Hôtel de Nointel/ de Poulpry, Parijs) is vooral in het verticale linkerpaneel terug te vinden. 
Te zien is hoe een jongeman een meisje het hof maakt.
Aan de boven- en onderzijde zijn extra cartouches/ arabesken aangebracht.  Op het rechterpaneel is de Griekse god Hermes afgebeeld als herder. Verder zijn scènes met vogels te zien waarvan een drietal het voeren van een jonge vogel voorstellen. De onderste, kleinere panelen zijn gebaseerd op fragmenten van een  plafondschildering uit de 18e eeuw in Parijs (un plafond peint à décor de singeries attribué à Claude III Audran, Antoine Watteau et Nicolas Lancret, numéro 26 de la rue de Condé). 
Particuliere collectie. Niet te koop.


Valbonne
Tuin in buitenwijk Valbonne
Toegang naar villatuin met grote pijnboom, aan de noordkant van de Chemin de la Colle et du Devinson,
in buitenwijk ten zuiden van Valbonne (Provence-Alpes-Cote d'Azur, France).
Olieverf op doek, mei 2012.  Formaat 90 x 70 cm.  Gesigneerd rechtsonder.
Particuliere collectie.


beschilderde uurwerk behuizing
Geschilderde decoratie op metalen kast van antiek uurwerk (l'oeil-de-boeuf),  maart 2012.
De druivenranken en haagwindes zijn geschilderd in goudkleur met Bronspoeder, Rijk-Bleek-Goud, aangemaakt met van Eijck-schildersmedium en terpentijn op een tevoren daarvoor met olieverf aangebrachte donkergroene ondergrond.
Er is gebruik gemaakt van een zog. sleper om de verf aan te brengen. Zo'n gepunte penseel heeft extra lange haren en is daardoor soepel te hanteren. Speciaal voor dunne lijnen is dat van belang.
Particuliere collectie. Niet te koop.



2011
Allegorie van de Gerechtigheid
Allegorische voorstelling van de Gerechtigheid. Olieverfschets op doek, 51x76 cm.
Gesigneerd links onder: den Hollander, aug. '11. De gebruikte rood-bruine olieverf bestaat uit een mengsel van rötelpoeder en lijnolie.
Verder zijn titaanwit, zinkwit, ivoorzwart, gele oker en karmijn als kleuren gebruikt.
Als inspiratiebron heeft een krijttekening (mogelijk uit 1784) gediend van Gaetano Gandolfi (1734-1802). 
De tekening (zwart krijt, gehoogd met wit krijt, op licht bruin papier, 310x427 mm.) is in juli 2001 bij Christie's in Londen geveild.


Place Ziem (Beaune), Olieverf op doek, juli 2011
Place Ziem in Beaune met zicht op Brasserie 'Le Galion', gezien vanuit de Rue du Tribunal.  Olieverf op doek,  50 x 70 cm. juli 2011. 
Plein genoemd naar kunstschilder Félix Ziem (Beaune, 1821 - Paris, 1911).


terras   pijnbomen
Terras met waterreservoir, (Le Mas de Baraquet, Paradou, Bouches-du-Rhône, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrijk). Olieverf op doek, 50 x 60 cm., juli 2011
Pijnbomen, (Villa Estaiado, Cassis, Bouches-du-Rhône, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrijk). Olieverf op doek, 46,5 x 60 cm., juli 2011

 moeder met kind, olieverf op doek, 50x40cm, april 2011    
straatje in Perigeux 2010, olieverf op doek, 50x65 cm
2011, Particuliere collectie                       2010, Particuliere collectie

Commedia del Arte figuren. September 2009. Olieverf op doek, 50 x 60 cm.     Venetiaans straatbeeld in de 18e eeuw. September 2009. Olieverf op doek, 50 x 60 cm.  
jongensportret, olieverf op doek, , 30 x 30 cm. dec. 2009
 2009                                                        2009, Particuliere collectie             2009, Particuliere collectie



  olieverf op doek: zittende vrouw met hond, 35 x 50 cm., 2008
      olieverf op doek: moeder met kind, 39 x 54,5 cm., 2008     Jacobs droom, Olieverf op doek, 2008. Formaat: 50 x 100 cm    Italiaans Landschap, Olieverf op doek, 2008. Formaat: 56 x 83 cm.
2008                                               2008                                              2008                                       2008

Ontvoering van Europa 1 ontvoering van Europa 2 ontvoering van Europa 3    apotheose
Ontvoering van Europa 1 (2004) olieverf op doek  (25x35 cm)
Ontvoering van Europa 2 (2004) olieverf op doek  (30x40 cm) 
Ontvoering van Europa 3 (2004) olieverf op doek  (40x50 cm)
Apotheose 2004, olieverf op doek (30x40 cm.)


Entrecasteaux Plein
2001

Lesbos Olijfgaard
1999  Lesbos


Arthel, Bourgondië. Olieverf op board omstr. 1995
Arthel, Bourgogne. 
Omstr. 1995. Olieverfschets op board.  Formaat 100x100 cm. 
Linksboven in beeld zijn de twee torens van het middeleeuwse Château de la Motte zichtbaar.
Rechts daarvan is de vijver zichtbaar die zijn water krijgt van de Ruisseau d'Arthel, die rechts het beeld uitloopt.
De geelgroene baan naar linksonder is geen water maar weiland.



1999

  Forum Rome        
Engelenburcht Rome
  1997 Forum Romanum      1997 Engelenburcht

      
1997                          1997, part.coll. 
          
       
1995                           1995, part.coll.         1995, part. coll.            1995               1995part.coll.                  1995


       
1994                          1994                         1994


1993 Part. coll.

Landschap omgeving Bargemon VAR 1993
Landschap in het gebied tussen Bargemon en Seillans, VAR , Frankrijk. 1993. 

Olieverf op paneel.
Formaat  77,5x90 cm.  Gesigneerd rechtsonder.  Privébezit.


1990

    
1988
                          1988, particuliere collectie

Ouder werk:
catharine    
brigitte
Catharine. 1969.                                             Brigitte. 1969.
Lakverf op board. Formaat 100x100cm. Beide in particuliere collecties.


Schildering voor platenhoes 1969
Uitgevoerd ontwerp voor platenhoes, 1969.
Origineel: Gouache


 
Zittende vrouw 1969 100x100 cm.  Lakverf op board  Vrouwen 1969 100x100 cm. Lakverf op board  Angela 50x50 cm. 1968  Lakverf op board  Marie-France 50x 50 cm. 1968  Lakverf op board  Mond 1968 50x50cm.  Lakverf op board  Toenadering 1968 50x50 cm.  Lakverf op board  Torso 1968 50x50cm.  Lakverf op board Vrouw met halssnoer 1968 50x70 cm. Olieverf op doek  
Werkstukken uit 1968 en 1969. Lakverf op board en olieverf op doek (uiterst rechts). Thans in particuliere collecties in Nederland en daarbuiten.
In werkelijkheid zijn de schilderijen uitgevoerd in heldere kleuren/ pasteltinten. In 1969 zijn deze zwart-wit foto's gemaakt.
De schilderijen zijn, als onderdeel van een grotere éénmans tentoonstelling, te zien geweest in het voorjaar van 1969 in de Bijenkorf in Amsterdam.

Nike.  Lakverf op board. 1968. 100x100cm.    Contradictie II en I, 1968, lakverf op board. per paneel 100x100 cm.
Nike. 1968                                             Contradictie II en Contradictie I. 1968  
Lakverf op board. Formaat per paneel: 100x100cm. In privébezit.  

Aandacht 1968. Lakverf op board. 50x50cm.
Aandacht. 1968
Lakverf op board. 50x50cm. Privébezit



 



Contains / containing: Arts, Fine Art, Fin, Fijn, Arte Fino, Fina, Feine Kunst; artist, artists, artiste, kunstenaar, Künstler, artista; artistic, artistiek, artistique, künstlerisch, artistico, artístico; graphic, graphics, grafisch, graphiques, gráficos, graphiken, grafici; image, images, picture, pictures, pic, pics, bilder, abbildungen, imágenes, cuadros, imagens, retratos, immagini, beeld; JPEG, JPEGs; Sanguina, Sanguinas, Line Drawings, Drawn, Sketches, Sketched, Schémas, Croquis, Zeichnungen, Skizzen, Tekening, Schets;