homepage
portfolio
rood natuurkrijt/ red chalk
curriculum
kalligrafie/ calligraphy
galerie/ gallery
bibliotheek/ library
schilderskisten/ artists paint boxes
sitemap
Translation of this page into English by Google
 (Go back and klick again on the translation link if not all Dutch text is translated the first time.)

Zoeken binnen website

HOMEPAGE
portfolio
rood krijt/ red chalk
curriculum
kalligrafie
galerie/ gallery
bibliotheek/ library
Laatste update:
5 juni 2019
logo Galerie  - Antieke prenten, Grafiek, Unica etc.

Neem bij belangstelling voor een onderdeel  uit de hierna volgende collectie contact op per e-mail:  jcdh


Artikelen kunnen na afspraak worden opgehaald of opgestuurd tegen meerprijs.



Collectie: (Klik op afbeelding voor groter formaat

.


19e eeuwse of oudere Aquarel van Russisch Oorlogsschip
Aquarel gecombineerd met tempera

signatuur
Signatuur op voorzijde aquarel rechtsonder.

tekst op achterzijde lijst
Tekst op separaat afdekkarton op de achterzijde van de houten lijst met glasplaat (in 20e eeuws schrift)
Onbekende kunstenaar / marine schilder

Voorstelling van een oud russisch fregat (oorlogsschip)

Originele aquarel gecombineerd met tempera/ gouache, gemaakt op aquarelpapier, op tweezijdig beplakt grijsbruin karton, voorstellende een Russisch fregat uit het eind van de 17e/ eerste helft 18e eeuw. Opvallend aan de horizonpartij zijn rookpluimen links die vanaf de landtong richting het water waaien. Wat op het land de rook veroorzaakt is niet goed te zien. Voor de rede bij het land liggen ook enkele schepen. Het fregat links, wat verder weg gelegen, lijkt ook een Russiche vlag te voeren. Het kleine schip (rechts) voert een Nederlandse(?) vlag en lijkt op een statenjacht, gebruikt voor vervoer van belangrijke personen. De vlaggen op voorplecht en achtersteven van het grootste schip zijn Russische marinevlaggen.

Het formaat van de aquarel is 25 x 35 cm.

De aquarel was oorspronkelijk ingelijst in een passepartout en geplaatst achter glas in een houten lijst die aan de achterzijde van afdekkarton was voorzien.
De aquarel was met plastic tape aan de achterzijde van het passepartout bevestigd.  Op het tape stond duitse tekst gedrukt.
Mogelijk is de aquarel via Duitsland in de 2e helft van de 20e eeuw in Nederland terecht gekomen.
Het tape heeft gelukkig geen sporen achtergelaten op de aquarel. Doordat de aquarel op bruin karton is geplakt is de lichtreflektie van de aquarel verminderd.
De verfresten op de randen van het karton geven de indruk dat het werk op aquarelpapier is gemaakt, dat al was opgeplakt.
De signatuur rechtsonder op de aquarel is niet goed thuis te brengen.
Als de tekens uiterst rechts onderin, achter de signatuur, een jaartal voorstellen dan zou dat mogelijk een afkorting voor '91 kunnen zijn.   
Achter beide jaartallen (1733, op het beschermkarton en '91 op de aquarel) staat een hoekig tekentje (een soort r) met rechtsonder een punt.  Mogelijk heeft die letter r  een betekenis.


Op het geelbruine beschermkarton aan de achterzijde van de lijst staat 20e eeuws cyrillische tekst, geschreven met potlood/ balpen. Het lijkt erop dat de aquarel in Rusland of door een Russische schilder is gemaakt.


Mogelijk is de rede van St. Petersburg afgebeeld. Als dat zo is dan kijken we vanaf de huidige zeehaven van St. Petersburg in de richting van Strelna en Peterhof met daarachter de Finse Golf. Mogelijk is het moment van vertrek uitgebeeld van een Russisch schip, dat in februari of april 1733 begon aan de Kamchatka (Вторая Камчатская экспедиция) of Tweede Grote Noordelijke Expeditie. Die expeditie duurde van 1733 tot 1744.  Bekende namen daarbij zijn Vitus Bering en Martin Spangberg.
Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Northern_Expedition#The_voyages_of_the_three_groups_.281733.E2.80.931743.29
De aquarel toont, als de aanname klopt, een historisch moment uit de geschiedenis van St. Petersburg en Rusland.

Tot 1991 heette St. Petersburg "Leningrad".  1991 is het jaar dat de oude Sovjet Unie valt. Na een referendum kreeg de stad op 6 september 1993 haar oude naam, Sint-Petersburg, terug. Tekst op achterzijde van beschermkarton luidt: "Slawa Rossia" (Leve Rusland) (tekst tussen aanhalingstekens) en de tekens onderaan:  schilder XVA Troenp(?????).

Zie voor meer informatie:
Wikipedia: Peter I van Rusland
Portretschildering van Peter I gemaakt in 1698 door de Engelse schilder Godfrey Kneller (Lübeck, 8 augustus 1646 – Londen, 19 oktober 1723) tijdens het bezoek van Peter I aan Engeland. Er is enige gelijkenis van de spiegel van het fregat rechts op het schilderij en met die op de aquarel.
De "Petrus en Paulus" varend op het IJ bij Amsterdam, bij vertrek van Peter I op 24 oktober 1698 (atelier (tussen 1698 en 1707)  van Abraham Storck (Amsterdam, 17 april 1644 – begraven aldaar, 8 april 1708). Peter I staat in de sloep op de voorgrond. Op de achtergrond is de stadsrand te zien.

 
Prijs:
Euro 95,--
GERESERVEERD
VERKOCHT
J. Houbraken sculps 1777

onderschrift
J. Houbraken (1698-1780), graveur
Gravure uit  ca. 1777


Portret in ovaal cartouche van
Jongkh. Johan van der Does, Heer van Noordwijk
Bevelhebber der Burgerije van Leijden in 't jaar 1574

Jan van der Does, heer van Noordwijk en Kattendijke,
bevelhebber tijdens het beleg van Leiden, humanist, dichter, filoloog, bestuurder en
bibliothecaris van de Universiteit Leiden




gravure, h 172mm × br 103mm (plaat).
Zie ook Rijksmuseum-website



Uitgegeven door:
De wed. A. Honkoop & Zoon.



Prijs (zonder notenhouten  lijstje)
Euro 15, --

Met notenhouten lijstje:
Euro 20,--


't Huis ter Does, Leiderdorp, 1730 Hendrik Spilman (1721-1784), graveur
Abraham de Haan (II) (1707-1748), tekenaar

Gravure/ ets uit ca. 1750 van:
't Huis Ter Does onder Leiderdorp in 1730.
Uit: Het Verheerlykt Nederland, Isaäc Tirion (1745-1774), afb. nr. 275.

De gravure is de bovenste helft van een blad met twee afbeeldingen. Er zijn wat flauwe verkleuringen  aan de randen van het blad en in het beeld zichtbaar.
Formaat moetrand: 11 cm. breed en 8,3 cm. hoog (plaat).
Passepartout binnenmaat:  11,5 cm. x 8,7 cm.
De onderzijde is iets verlengd met een los strookje gevergeerd papier in bijpassende tint om de gravure evenwichtig in een passepartout kader in te kunnen passen.
Huidige bladmaat:  10,4 cm hoog en op het smalste gedeelte: 13,5 cm.

Prijs:
Euro 8,--

Charles Joachim Colbert de Roissy (1667-1738)
Portretgravure uit 1697 door Étienne Jehandier Desrochers (1668-1741) naar een schilderij van Hyacinthe Rigaud

Afgebeeld is Charles Joachim Colbert de Croissi (1667-1738) bisschop van Montpellier op 30-jarige leeftijd.
Datering van de voorstelling op deze gravure: aan het begin van zijn loopbaan als bisschop in 1697
Ook François Chéreau heeft een portretgravure van Charles Joachim Colbert op latere leeftijd gemaakt.

Tekst in de lijstrand:  se vend AParis chez E. Desrochers (Étienne Jehandier Desrochers (1668-1741))
Tekst in de cartouche:  Charles Joachim Colbert    Ev. de Montpellier, né le 14deju 1667.
Op een andere versie zou onder de sokkel ook nog staan (hier niet zichtbaar) : "Ce prélat Sage, autant qu’habile / pour éclaircir la Verité : / En apele au futur Concile, / Et de luy seul attend l’infaillibilité"

Elders staat als geboortedag 11 juni vermeld.
Charles Joachim Colbert was bisschop van Montpellier van 1697-1738. Hij was Jansenist en zijn geschriften waren door Rome verboden. Hij was een neef van de beroemde Franse staatsman Jean-Baptiste Colbert.

Formaat blad: 18,3 x 26 cm.
Op enkele beschadigingen na aan de rechterzijde en enkele kleine gaatjes in het medaillon is de prent in redelijke staat.
Gravure, is niet opgenomen in het archief van de stad Monpellier

Prijs:
Euro 9,--
Roger de Piles
Reymond (?) Del.  (omstreeks 1840) / Lith. de E. Bussière (1807-1842)
Portret van Roger de Piles (1635-1709)
Schilder en auteur van div. werken over de teken- en schilderkunst
Vroeg 19e eeuwse lithografie naar een gravure van Bernard Picart (1673-1733) uit 1704.

Onderaan de litho staan de volgende vermeldingen:
Reymond Del. - Lith. de E. Bussiere
 
E. Bussière  is mogelijk dezelfde als 
Edmond (Baron) de Bussière.  

De litho komt als nr 44 voor in het boek: Le Nivernois, Album Historique Pittoresque - S.B.F. Barat, Bussière , deel 2, 1840.
DE L'IMPRIMERIE DE N. DUCLOS ET FAY,  A NEVERS,  op blz. 183 als bladvullende illustratie.

Formaat volledige blad:  24,3 x  31,8 cm.  Afdruk op stevig wit papier.
Op bijgaande afbeelding is rondom een deel afgesneden door scannen. Dat is niet het geval bij het origineel. De afdruk is diepzwart en mooi doortekend en is, afgezien van wat flauwe plooien en lichte weerplekjes, in goede staat.

Prijs:
Euro 20,--
19e eeuwse Gravure à la manière de crayon naar Boucher

passepartout
Auguste Pèquègnot (1819-1878) France
Scène Champêtre

19e eeuwse prent naar het œuvre van François Boucher ( 1703-1770).
Techniek: gravure à la manière de crayon (eau-forte et burin).  Kleur: Sanguine

Zie voor meer informatie over de herkomst van deze prent: Chalcographie du Louvre

Tekst onder prent:
Boucher                                                    Pèquègnot sc.
Pieron imp., r. Montfaucon, 1.                38
 
De hier aangeboden prent is warmer roodbruin van kleur dan de afbeelding die via bovenstaande link van het Louvre is te zien.
Ook is deze gravure op de moetrand  i.p.v. erbuiten afgesneden. Op de hoeken zijn speldeprikken te zien om de maat van het passepartout te bepalen.  De prent is middenboven bevestigd met een likje gom op grijs karton, waaraan achterop een lintje is bevestigd met een ophang-ring.





De prent is voorzien van een handgetekend en ingekleurd passepartout op gewoon papier. Oorspronkelijk is de prent met passepartout achter glas ingelijst geweest, gezien de resten van plakstroken achterop het karton. Buitenmaat passepartout: 24 x 27,5 cm.

Prijs:
Euro 25,--
GERESERVEERD
VERKOCHT
Nederelten
Abraham Rademaker (1675-1735) fecit
Nederelten

Gravure afkomstig uit "Kabinet van Nederlandsche en Kleefsche oudheden"
Matthæus Brouërius van Nidek, Isaac Le Long
A. Blussé en zoon, 1770

Formaat binnen moetrand:  8,5 x 11 cm.(plaat)  Bladmaat: 9,7 x 12,5 cm.
De gravure is gedrukt op gevergeerd papier en vertoond door opplakken in het verleden een geringe verkleuring.


Prijs:
Euro 10,--
't Slot te 's Heerenbergg 1743
Hendrik Spilman ( (1721-1784), graveur
Naar tekening van Jan de Beijer

't Slot te 's Heerenberg, 1743
Techniek: ets/ kopergravure

Uit: Het Verheerlykt Nederland, Isaac Tirion, 1745/1774)  nr. 67.
Afmeting blad op smalste gedeelten: 7,4 × 10,5 cm.
De gravure zelf is uiterst scherp en gedétailleerd. Helaas is de rand rechtsboven iets beschadigd en is de gravure op de moetrand uitgesneden.

Zie voor meer informatie: Universiteitsbibliotheek Leiden
Prijs:
Euro 8,--
Gravure van De Bilt (1739-1772)
Hendrik Spilman (1721-1784)  f (ecit) , graveur
Naar tekeningen van Jan de Beijer (1703-1780) (del.)

Twee gravures op één plaat uit: Hedendaagsche historie of tegenwoordige staat der verenigde Nederlanden enz. (1739-1772) van Isaac Tirion.
Het deel over de provincie Utrecht is uitgekomen tussen 1758 en 1772.

135. Het Vrouwenklooster aan de Bilt by Utrecht
136. De Kerk aan de Bilt

Formaat blad: 13 x 21 cm. 
Formaat plaat (moetrand): 10x 15,5 cm.

Gravure is in uitstekende staat, in passepartout van zuurvrij lichtcrème karton (buitenmaat 20x 28)

De gravure is afdrukt op gevergeerd papier met linksboven als watermerk een Franse lelie
Het watermerk verwijst mogelijk naar 1738.
Prijs:
Euro 50,--
Jockeys, paarden en eigenaren
Racing
Jockeys, eigenaren en hun paarden verzamelen zich bij de start/finish-paal voor een paardenrace. (trainers, horse-owners and horses)

Antieke handgekleurde litho uit het begin van de 20e eeuw. Lithograaf en kunstenaar onbekend. De uitgever is mogelijk Methune & Co. in 1903.
De aquarelverf is gomrijk en glanst op het papier.  De kleuren zijn goed gedoseerd. De prent is haarscherp gedrukt, met oog voor détail.
Formaat prent: 8,4 x 14 cm. Aan de rand summier opgeplakt op afzonderlijk kader/ passepartout. Formaat hele blad: 12,2 x 17,5 cm.

De voorstelling is rond 1820 te dateren aan de kleding uit die tijd.  De prent vertoont gelijkenis met paardenvoorstellingen van o.a. Henry Alken, George Walker,  Francis Sartorius ( (1734 – 5 maart 1804)  en John Nost Sartorius (1759-1828)
Kwaliteit prent: prima.  In de bovenste hoeken zitten kleine speldenprik gaatjes.

Prijs:
Euro 5,--
coach racing
Coaching  (de sport van het mennen van paarden die o.a. tilbury's voorttrekken).

Op de prent linksboven komt met hoge snelheid, gezien de stofwolken, een tilbury, getrokken door twee paarden in galop voorbij. De koetsiers op de bok discussiëren met elkaar. Mogelijk is het hondje onderwerp van gesprek. De heer achterop lijkt geen rol te spelen. Niemand lijkt geïnteresseerd in het landschap waar doorheen wordt gereden. Gezien de dekens over de knieën is het koud en is de reis lang.

Op de prent linksonder passeren twee tilbury's elkaar en is op de grond  een bordje met het getal  XII te zien. De voorste tilbury, met twee heren, toont een paard in "verzamelde draf" (collected trot).  Ingehouden teugels, zweep omhoog gericht. Alsof de heren de andere tilbury willen laten passeren, nieuwsgierig naar de passanten.
De achterste tilbury, met een heer met dame, laat ook een paard in "verzamelde draf" zien. Het hoofd van het paard is daar echter meer naar voren gebogen. De zweep is in gebruik. Het paard wordt aangezet tot hogere snelheid om het koetsje met de twee heren in te halen.

Vooral de manier waarop draaiende wielen en de benen van de paarden zijn weergegeven is beeldbepalend en suggereert snelheid en beweging.
Deze manier van weergeven van paarden in actie stamt van een de tijd van ver voor de eerste fotoreeksen van Edward Muybridge (1887).
De voorstellingen zijn rond 1820-1830 te dateren aan o.a. de kleding uit die tijd.


Antieke handgekleurde litho's uit het begin van de 20e eeuw. Lithograaf en kunstenaar onbekend. De uitgever is mogelijk Methune & Co. in 1903.
De aquarelverf is gomrijk en glanst op het papier.  De kleuren zijn goed gedoseerd. De prenten zijn haarscherp gedrukt met oog voor détail.
Formaat per prent: 8,4 x 14 cm. (plaat) Aan de rand summier opgeplakt op afzonderlijk kader/ passepartout. Formaat per blad: 12,2 x 17,5 cm.
De prenten vertonen gelijkenis met voorstellingen van o.a. Henry Alken en William J. Shayer (1811-1892).
Kwaliteit prenten: prima. In de bovenste hoeken zitten kleine speldenprik gaatjes.



Prijs per paar:
Euro 10,--
twee prenten naar werk van S. Alkin
Hunting

Samuel Alken Sr.(1756-1815) of zijn zoon: Samuel Alken Jr. (1784 to circa 1825)
Antieke kleurenlithografie (bladmaat 13,5 x 20,9 cm.) uit "THE NATIONAL SPORTS OF GREAT BRITAIN" door Henry Alken,  (her)uitgave door Methune & Co. in 1903. Onderdeel "Hunting".  De tekst onder de oorspronkelijk als ets-aquatint uitgevoerde prent luidt:
Links: Drawn & engraved by Saml. Alken      Rechts: Published by Sherwood, Neely Jones, Jany1.1822.
Titel: To Daniel Haigh Esq.r  and the Gentlemen Subscribers of the Surrey Hunt,  This Portrait of one of their Members of His Horse, is respectfully  inscribed by their Ob.t Ser.ts The Publishers
De oorspronkelijke ets-aquatint is door S. Alkin zelf uitgevoerd naar een tekening van zijn hand.
Kwaliteit van de bovenste prent is matig. Er zijn enkele flauwe vouwen links-onder en links-boven en het papier is wat verkleurd. In het blad is een watermerk zichtbaar met de vermelding B 1827. Dit is m.i. geen papierdatering.

Thomas Sutherland (1785-1838)
Antieke kleurenlithografie (bladmaat 13 x 20,9 cm.) uit "THE NATIONAL SPORTS OF GREAT BRITAIN" door Henry Alken,  (her)uitgave door Methune & Co. in 1903. Onderdeel "Hunting".  De tekst onder de oorspronkelijk als ets-aquatint uitgevoerde prent luidt:
Links:  Engraved by Sutherland from a painting by S. Alken.      Rechts: Published March 1. 1822. by Sherwood Neely & Jones.
Titel: To Col. Berkeley and the Noblemen and Gentlemen of the Berkeley Hunt, This View of Breaking Cover, is respectfully inscribed by their Ob.t Ser.ts The Publishers
De oorspronkelijke ets-aquatint  is door Thomas Sutherland uitgevoerd naar een schildering van S. Alken.
Kwaliteit van deze prent is redelijk

Beide prenten zijn in hun oorspronkeljke vorm en op groter formaat te vinden in:
The Annals of Sporting and Fancy Gazette; A Magazine, Entirely Appropriated to Sporting Subjects and Fancy Pursuits; Containing Every Thing Worthy of Remark On Hunting, Shooting, Coursing, Racing, Fishing, Cocking, Pugilism, Wrestling, &c. &c.
London. Printed for Sherwood, Neely, and Jones. Three Volumes: 1822 - 1822 - 1823. Vol. 1. January to June, 1822. Volume Two, July to December, 1822. Volume Three, January to June, 1823. 8vo. 1315 total pages. With a total of 30 hand colored plates by Alken, Cruikshank, Roberts, Sutherland, Landseer. Some of the colored plates are double paged. Black and white plates. Text illustrations.

"THE NATIONAL SPORTS OF GREAT BRITAIN" by Henry Alken was published by Methune & Co. in 1903. Henry Thomas Alken (1785 – 1851) was an English painter and engraver chiefly known as a caricaturist and illustrator of sporting subjects and coaching scenes.His most prolific period of painting and drawing occurred between 1816 and 1831. He was the third son of Samuel Alken , a sporting artist. Two of his brothers were George, Samuel Jr (also an artist) and Sefferien John. From about 1816 onwards Alken "produced an unending stream of paintings, drawings and engravings of every type of field and other sporting activity," and his soft-ground etchings were often colored by hand. When Alken was 26, he and his young family lived over a shop in Haymarket that belonged to print publisher Thomas McLean of the "Repository of Wit and Humour." Alken worked in both oil and watercolor and was a skilled etcher . In 1816 he issued The Beauties & Defects in the Figure of the Horse comparatively delineated under his own name. From this date until about 1831, he produced many sets of etchings of sporting subjects mostly coloured and sometimes humorous in character., Alken provided the plates picturing hunting , coaching, racing and steeplechasing for The National Sports of Great Britain (London, 1821).


Prijs:
per prent
Euro 10,--

Samen:
Euro 15,--
holycross
James Sands (1803-1882),  graveur (steel engraver)
Staalgravure uit 1835 (Sands was toen 32 jaar) naar tekening van Frederick Catherwood (1799-1854). Catherwood was een Engels archeoloog, architect, illustrator en avonturier.

Vermeldingen onder de staalgravure:
Drawn on the spot by F. Catherwood        J. Sands
Chapel leading to the Cave where the Cross was found
Fisher, Son & Co. London, 1835

De prent is afkomstig uit de in 1836 verschenen bundel "The Oriental Annual" en geeft een beeld van het interieur van de Heilige Grafkerk of Verrijzeniskerk in Jeruzalem met de kapel die toegang geeft tot de grot waar het Kruis is gevonden.
The Oriental Annual 1836 maakte deel uit van een reeks - tussen 1834 en 1840 jaarlijks verschenen - boeken over reizen. Het tourisme o.a. naar het Midden Oosten groeide in het begin van de 19e eeuw. Deze boeken waren bestemd voor diegenen die niet zelf de middelen of de moed hadden naar verre, gevaarlijke landen te reizen.


Formaat prent:  9,8 x 14,5 cm. (plaat)
Formaat bladspiegel/ passepartout : 11 x 17,5 cm.
Formaat blad: 13,5 x 19,5 cm.

Prent is in goede staat. Het blad is aan de rand voorzien van goud op snee.


Prijs:
Euro 8,--
Johannes Visscher naar Berchem
Jan de Visscher (Haarlem, 1636 - Amsterdam, 1692 of 1712)
Originele gravure-afdruk naar een tekening van Nicolaes Pietersz. Berchem
Links boven is "Berchm fc., Johan. de Vifscher, aqua for."te lezen.
Er is o.a. een afdruk uit 1660 bekend in het Brits Museum. Die prent heeft als beeldmaat 30,5 x39,2 cm.

Wasvrouw kleren drogend in de zon
(uit het album: "Diversa animalia: quadrupedia", Berghem Inventor & Visscher fecit.) Bekend is een titelblad dat op de etsrand is afgesneden en een formaat bezit van 28,5 x 37,5 cm.


Formaat van de "wasvrouw"-prent hiernaast is 28,2 x 38,4 cm. (plaat)  De prent is op de beeldgrens binnen de moetrand uitgesneden en van een zwarte kaderlijn voorzien.

De prent is in het verleden opgeplakt geweest. Het blad is op enkele plekken aan de achterzijde wat dun. Ook zijn door slijtage sommige delen van de oorspronkelijke voorstelling minder goed zichtbaar. Er zijn daarom op een aantal plaatsen restauraties uitgevoerd. Het papier van de prent is donkerder dan van andere afdrukken die op internet te zien zijn. 
Zie voor een optimale weergave: http://www.harvardartmuseums.org/art/93567


Prijs:
Euro 50,--
Ferdinand Kobell (1740-1799), ets 1786


Ferdinand Kobell (1740-1799), Duits beeldend kunstenaar
Ets-afdruk op stevig, niet dik papier.

Te zien is een coulissenlandschap met aan de rechterzijde vier figuren (een wandelende vrouw met kind, een zittende en een halfliggende figuur) die met elkaar in gesprek zijn. Een pad voert van links over een beek met een soort plank naar de figuurgroep rechts, waarna het pad weer naar links slingert. In de verte is vaag een bouwwerk, een ommuurd kasteel, te zien.

Kobell is een navolger van de Nederlander Nicolaes Pietersz. Berchem (1620-1683) bekend om zijn arkadische landschappen.

Formaat blad: 25,5 x 29 cm. (op breedste punten gemeten)
Formaat plaatafdruk: 15,2 x17 cm. (moetrand)
Formaat  oud passepartout kader: 16,8 x 18,6 cm.

De signatuur van Kobell en de datering (1786) van de etsplaat zijn zichtbaar in de linkerbovenhoek.
Het blad is wat vergeeld en verdonkerd binnen het voorheen gebruikte passepartout-kader maar verder in goede staat.  Rechtsonder buiten beeld is het getal elf met streep eronder vermeld.  Mogelijk het afdruknummer.

Prijs:
Euro 35,--
VERKOCHT
 willyherzig   
Willy Herzig (Dresden, 26 aug. 1894 - 1978)
Illustrator

Zum 5 Uhr Tee Band VII (1926) en Band VIII (1927)
Illustraties van het uitgaansleven in de Roaring Twenties  (Omslagen van pianoboeken uit de twiniger jaren)
2 litho's in vijfkleurendruk (rood, blauw, geel, zwart en goud)
Formaat 24 x 31,25 cm, Band VII heeft wat weerplekjes.
Uitgegeven door Anton J. Benjamin, Leipzig en Wiener Bohême Verlag ,Wien - Berlin - New York 


N.B. De omslagen zijn incl. de volgende complete pianomuziekboeken:

Band VII:
gern hab ich die frau'n geküßt  -  valencia  -  meine tante deine tante - wo sind deine haare august  -  küß mich schnuckiputzi - seminola (na, was tut sich?) - montevideo (lied und tango) -  susie (if you knew susie) - sally lou (wenn ich wüßt) - niemand liebt dich so wie ich - schwarz ist dein auge - sleep (ein zwei drei, geht das glück vorbei) - meine beine, deine beine unterm tisch - fräulein wie kann man nur so treu sein - come (komm!) - madeleine - somebody loves me (glück in der liebe) - robes modes (collegiate) - das schöne fräulein helen soll nicht mehr baden (2. teil von „ich hab das fräulein helen baden sehn“) - ich lasse meine frau zu hause.

Band VIII:
wenn du mich sitzen läßt, fahr ich sofort nach budapest - zwei märchenaugen - barcelona - das lied vom angeln - annemie - liebst du mich? - komm gut nach hause - parlez-vous francais? - lucky hours - ich red mir ein, es geht mir gut (es geht schon besser.) - deinah (dinah) - heimway (always) - wo steckt melanie seit gestern nacht? (i wonder where my baby ist to-night) - ein bißchen feuer - ein paar tränchen wirst du weinen - wetterhäuschen - das war bei tante trullala in düsseldorf am rhein - mylady - wer hat bloß den käse zum bahnhof gerollt - mädel, heut ist johannesnacht.


Samen
Euro
15,--
kastricum dorpsstraat 1622 door rademaker

oorspronkelijke blad van voor 1725 met twee prenten van Kastricum


Abraham Rademaker (tekenaar/ graveur) (Lisse, 1676/'77 - Haarlem, 21 januari 1735)"
Bovenste helft van blad waarop oorspronkelijk twee verschillende gravures.

Onderschrift: A. Rademaker fec. KASTRICUM 1622  en bovenschrift: 51
Het blad is in goede staat, afgezien van wat kleine verkleuringen aan de randen, binnen de oude passepartout-grenzen.

De afbeelding toont in noordelijke richting de weg door Castricum in 1622 (de latere Dorpsstraat van Castricum) gezien vanuit een punt ter hoogte van het huidige pand Dorpsstraat 45. De Dorpsstraat is in die tijd nog een onverharde weg. Links bevond zich een herberg. Op een bank voor dat pand zitten/staan twee personen. De prent is ook op diverse andere plaatsen met mensfiguren gestoffeerd.

De kopergravure is afgedrukt op gevergeerd papier en is de bovenste helft van een oorspronkelijk groter blad met eronder de "52. Kerk tot Kastricum". De afdruk stamt van voor 1725, toen A. Rademaker deze prenten zonder bijschriften uitbracht en verkocht voorafgaand aan de boekuitgave in dat jaar De papiermaat van het blad is: 123 x 81 mm.  De binnenmaten van een oud passepartout zijn: 111 x76 mm.  De prentmaat (plaat) is 67x 106mm.(buitenste lijn)


Dezelfde gravure komt voor op een pagina in: Versameling van Hondert Vijftig NEDERLANDSE OUTHEEDEN en GESIGTEN I DEEL. Getekent en int koper gebracht door A. Rademaker. Het bijschrift in deze uitgave uit 1725 luidt: "LI.  Kastricum, zoo als het zich vertoonde in den jare 1622. 'T is gelegen in Kennemerlant tuffchen Heemskerk en Bakkum, van outs bekent voor eene der eerfte heerlykheden van Hollant."

In de periode 1718-1730 gaf de verzamelaar Christoffel Beudeker aan Abraham Rademaker de opdracht een grote serie tekeningen te vervaardigen van Nederlandse kastelen. Mogelijk is de tekening voor bovenstaande prent tussen 1718 en 1725, tijdens zijn rondreizen, ontstaan. Of Abraham Rademaker archiefonderzoek deed, om te weten hoe bepaalde dorpsgezichten er lange tijd voor zijn geboortejaar uitzagen, weten we niet. Zou hij zijn werk op eerder gemaakte tekeningen en prenten hebben gebaseerd van bijv. Claes Jansz. Visscher, Reinier Nooms, Josua de Grave en Johannes Vermeer? Zie voor informatie ook: http://kalden.home.xs4all.nl/auth/RademakerLKJ.htm
Prijs 25,-- Euro

Beursgebouw Rotterdam 1741
Frans van Bleysweyk (1671-1746), Leidse Graveur
Zie bijgaande link voor info over de kunstenaar

Met de hand ingekleurde gravure uit 1743
De Beurse (korenbeurs van Rotterdam)

Prentmaat 18 x 24 cm. (plaat)
Formaat binnen moetrand: 19 x 25 cm.

Tekst midden onderafbeelding : 
F. van Bleysweyk , del. & fecit. 1743

Zie ook: De geschiedenis van de Beurs van Rotterdam

175,-- Euro excl. passepartout en lijst
ophaalbrug

mogelijke signatuur aquarel ophaalbrug
Vroeg 19e eeuwse aquarellist
Rechts onder op achterzijde onleesbare regel tekst (zie vergrootte afb. onder aquarel)

Aquarel, afgaande op stijl en kleurgebruik, 1e helft 19e eeuw
Rond 2012 gekocht op prentenafdeling van winkel in Bilthoven


Aquarel op gevergeerd papier met watermerk woord COME.. middenachter boven

Formaat blad: 20,9 x 24,4 cm.
Bovenaan zijn inkepingen zichtbaar die wijzen op ingenaaid vel uit schrift of schetsboekje.
Klein scheurtje boven bomengroep rechts

De afbeelding vertoont stilistisch verwantschap met illustraties in een Liber Amicorum uit de 1e helft van de 19e eeuw.

Mogelijke aanduiding/ lokatie:
Grift ? Zeist?  vroeger???????  De Biltsche en Zeister Grift loopt van Zeist via de Bilt  naar Utrecht en dateert uit de 17e eeuw. 
(De Vierklank,  23 sept. 2015, blz. 20: Documentaire over de Biltse Grift.)
of
Gijsb.? Lemerij? (klei-ontginning?) (in Hengelo is een weg met die naam. In Hengelo, Almelo en Borne komt de naam tegenwoordig nog voor als bedrijfsnaam) .....



 
25 Euro
litho Julien no. 69
Bernard-Romain Julien (1802-1871)
Tekenvoorbeeld voor gebruik op Middelbaar en Academie niveau.

Midden 19e eeuw,
Julien,  Cours Elémentaire
Lith. par Julien  no. 69
Formaat: 27,7 x 35,5 cm.


Uitgegeven door:
Paris (Mon. Aumont)  FRANÇOIS DELARUE, Succ.rue J.J. Rousseau, 10.
London E.G. Gambart & Co. 25 Berners St. Oxf St.

Gedrukt bij:
Imp. Lemercier, à Paris


Wat vouwen aan de linkerboven hoek, scheurtje links en kleine scheurtjes onderaan.
Lichte vergelingsplekken.  (zie foto)
Moet van de steen met strijklicht goed te zien.

L.J. van Péteghem (1868) vermeldt M. Julien, tekenaar te Parijs, als de lithograaf die na 1830 virtuoos getekende kopieervoorbeelden voor het tekenonderwijs uitbracht.  (Études et Cours Élémentaires de Dessin, exécutés par M. Julien). Via zoeken op internet op 'Chez Aubert, Galerie Véro-Dodat' (linksonder bij étude no 22) komt de naam Bernard-Romain Julien (1802-1871) boven water. Signatuurcontrole op internet bevestigd e.e.a. voor de litho's op deze pagina. Geboren in Bayonne, Frankrijk, 16 November 1802.  Overleden in Bayonne, Frankrijk, 03 December 1871

Andere aanvullende bron over B-R. Julien:
B. R. Julien was lithograaf en schilder, student van A.J. Gros. Andere aanvullende bron over B-R. Julien: "Gezocht om zijn litho's, meestal portretten en karikaturen van belangrijke personages. Zijn studies zijn van een zekere theatrale kwaliteit doordrongen; in brede kring verguisd in de impressionistische periode, ontvangt hij in onze tijd critische aandacht en waardering. "
Literatuur: H. Beraldi. Les graveurs du XIXe siecle. Tom. VIII (1889); Thieme-Becker. Künstler- Lexicon. Band XIX. Seiten 305-6.

Julien was een student van Antoine-Jean Gros (1771-1835) die op zijn beurt samen met Jacques-Louis David (1748-1825) studeerde bij Louis Boullogne de Oudere (1609-1674), mede-oprichter van de Academie Royal in Parijs in 1648.
Julien had in 1858 een eigen 'Cours de Dessin' ontwikkeld op basis van lithographische tekenvoorbeelden van hoge kwaliteit. Zijn cursus werd in latere jaren gevolgd door die van Gerome en Bargue. Zie ook: artikel van Gerald Ackerman..
VERKOCHT

Euro 45,--
Levering alleen binnen Europa
Victoria en Napoleon III
Historische Prent, gedrukt in Duitsland bestemd voor de export.

19e eeuwse kleurenlitho voorstellende de ontvangst van Koningin Victoria  door Keizer Napoleon III in Boulogne, in augustus 1855. 


Onder de afbeelding staat in drie talen vermeld:
Empfang der Königin Victoria durch d. Kaiser Napoleon III. zu Boulogne, Aug. 1855.
La reception de la Reine Victoria par l'empereur Napoleon III à Boulogne/ 
Reception of her Majesty by the Emperor at Boulogne.

Verlag & Eigentum v. F.G. Schulz, Stuttgart.        No. 220


Friedrich Gustav Schulz was vanaf 1820 één van de eerste lithografische drukkers in Stuttgart. In de jaren ‘40 en ‘50  gaf hij de serie Stuttgarter Bilderbogen uit. Schulz produceerde ook meertalige prenten voor de export; in soms wel vijf talen. In 1855 nam zijn zoon Constantin het bedrijf over.

De rechterbovenhoek van de hiernaast afgebeelde prent heeft enige waterschade  opgelopen. De prent is opgeplakt op bruin karton.  Formaat totale blad : 27,6 x 36,6 cm.
De prent hiernaast is hier afgebeeld op een bruine ondergrond.
25,--
Euro
Quittance de 1695

Historisch document

Quittance d'Augmentation de Gages attribuée par l'Assemblée de 1695

Kwitantie gedrukt en geschreven op perkament uit 1695.
In 1831 is het blad perkament (23 x 31 cm) gebruikt bij Imprimerie de Firmin Didot Frères te Parijs als buitenzijde van de boekomslag voor een Nieuw Testament (waarvan de restanten na afweking nog in mijn bezit zijn). Dit verklaart de ingeknipte hoeken. De gedrukte en handgeschreven tekst is nagenoeg compleet. Op de achterzijde van het blad is een koninklijk waarborgstempel aanwezig. Mogelijk is dit document tijdens de Franse revolutie bij een plundering van kerkelijke archieven in roulatie gekomen.

Op de kwitantie komt de volgende tekst voor (met excuses voor mogelijke vertaal-/ontcijferfouten):
"Quittance d’Augmentation de Gages attribuée par l’Assemblée de 1695
à cause de la finance  payée en vertu du Rôlle arresté en 1693

Je PIERRE LOUIS REICH DE PENNAUTIER, Conseiller du Roy, Receveur
General du Clergé de France, Confesse avoir eu & receu comptant de M  François

Jaubar (????)  Conseiller du Roy Louis(???)-------------------------------------------
Controlleur  /-----donati &  doa decimea du diocede de Nantes--------------------------


la somme d cinq cen quatre ving dix sept ---- quinze e Hreing douize
pour joüir hereditairement de la somme d -xxxxxxxxxxxxx---------------------------
d’Augmentations de Gages conjointement ou separement avec les anciens gages, à commencer
du premier Janvier de la presente année 1695. À prendre par chacun an des deniers de la levée
des 71925 livres de rente concentie par l’Assemblée gemerale du Clergé de France tenuë à saint
Germain en Laye la dite année 1695. & par elle distribuée aux Officiers des Decimes, tant Pro-
vinciaux que Diocesains, & Acquereurs de Gages du Clergé, suivant l’Etat arresté en ladite
Assemblée le 22. Juillet audit an, & à laquelle dite somme de Cinq cen quatrevingtdix sept lauwee quinze
Solaessedinare ---- il a este taxé par l’Assemblée generale du Clergé de France tenuë en
cette Ville au mois de Decembre 1693. Pour sa part des 1294659 livres imposez par ladite
Assemblée,  suivant le Rolle arresté en icelle le 2. Janvier 1694. & la Declaration du Roy du
Neuf dudit mois de Janvier audit an, laquelle somme de cinq cen quatrevingtdix sept  lauwee quinze –cing denuver----------- J’ay reccuë en trois termes égaux de Fevrier & Octobre

1694. & Fevrier derneir 1695. Dont je quitte ledit Siaw Jaubar a  toux auvec-------

Fait à Paris au Bureau de la Recette generale dudit Clergé de France, le dixiane
jour d septemb. mil six cens quatre-vingt quinze


Veu par Nous Agens Generaux du Clergé

                         Reich de Pennautier. Zie ook deze link:
L’Abbé Colbert de Villacerf en andere link.

Jaubar???
20,--  Euro
Costume de Coutance  No. 26
Georges Jacques Gâtine (1773)(1824)(*Caen,1773–1824) (Sculp.)

Modeprent  No. 26. Costume de Coutances 
(kledingstijl van voor 1824)

Deze bijna 200 jaar oude gravure maakt deel uit van:
Lanté et Gâtine, Costumes de femmes du pays de Caux et de plusieurs autres parties de l'ancienne province de Normandie, dessinés par Lanté, gravés par Gâtine, notices de  Pierre de la Mésangère, Paris, imp. le Goupy, 1827
Pierre de la Mésangère (1761–1831) was tevens graveur.
Zie boeken-link van Google.

Deze met de hand ingekleurde gravure is vervaardigd naar een tekening van Louis Marie Lanté (*1789 -?) (del.) en afgedrukt op stevig  handgeschept papier zonder vergures. De gravure vertoont enkele weerplekjes aan de linkerkant.
Afgebeeld is een vrouw in het traditionele kostuum van Coutance (Normandië) van voor 1824.
Formaat afbeelding in kader: 17,3 x 25,7 cm. Formaat afdruk incl. tekst boven en onder (binnen moetrand): 19,9 x 29,6 cm. (plaat)  Bladmaat: 23,5 x 34 cm.  De oorspronkelijke kartonnen drager (incl. lusje en ringetje) waarop de gravure was bevestigd is nog  beschikbaar.

35 Euro




de dood van Napoleon
19e eeuwse graveur
Met de hand ingekleurde gravure getiteld "Mort de Napoleon".
Gedrukt in Frankrijk, waarschijnlijk tussen 1827 en 1845 op gevergeerd papier.

Vermelding links onderaan blad "à Paris chez Codoni Ainé Rue Grenétat No. 2 Passage St. Denis Escalier G" en rechts onderaan "Déposé".
Blad is nogal smoezelig.
De wat 'primitieve' voorstelling is binnen de moetrand uitgesneden waardoor de moet (plaatrand) niet zichtbaar is. De achterzijde van het blad is niet bedrukt.


In 1837 is Codoni volgens de Archives Nationales de France F18* VI 48  Dépôt des Estampes et Planches gravées présentées et non autorisées gevestigd op bovenvermeld adres. Uit een andere bron blijkt dat hij ook in 1835 hier al zijn bedrijf heeft.
In 1829 wordt Codoni ook vermeld bij een andere Napoleon-gravure in "L'estampe topographie du Valais 1548-1850".

Formaat afbeelding zonder tekst: 19,5 x 26,5 cm.
Formaat blad: 25 x 33 cm.


25 Euro
de schone kunsten
Gilles Horthemels (*Parijs, 1687 - †Parijs, 1740)

Allegorie op de teken-, schilder en beeldhouwkunst.  Gravure naar voorstelling van J.B. van Loo (invenit) (1684-1745)  uitgevoerd  door Gilles Horthemels (sculpsit) (1687-1740).

Illustratie afkomstig uit de uitgave: Abbrege' de la Vie des Peintres de  l'E'cole Romaine  (1729)

Titel van boek: Recueil D'Estampes D'Aprés Les Plus Beaux Tableaux Et D'Aprés Les Plus Beaux Desseins Qui Sont En France Dans le Cabinet du Roy, dans celuy de Monseigneur le Duc d'Orleans, & dans d'autres Cabinets. Divisé Suivant Les Differentes E'coles; Avec Un abbregé de la Vie des Peintres, & une Description Historique de chaque Tableau. Tome Premier. Contenant L'E'cole Romaine.
Imprint A Paris: De L'Imprimerie Royale., M. DCCXXIX.


De gravure, gedrukt op dik gevergeerd papier, is aan de achterzijde bedrukt met tekst uit genoemde uitgave.
Plaatformaat (binnen de duidelijk zichtbare moetrand):  9,5 x  28,6 cm. (plaat)
Beeldformaat gravure:  8,3 x  27,3 cm.
Minimale bladmaat papier: 10,8 x 29,5 cm.
20 Euro
Gravure I naar Dürer
Aangeboden prent naar Dürer,
hiernaast beschreven


Dürer: voetwassing
Vgl.: Reproduktie van originele houtsnede
van Dürer met monogram

16e eeuwse graveur - mogelijk Marcantonio Raimondi (Bologna, 1480 - Rome, 1534) of Agostino Veneziano (c. 1490 - na 1536).
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Marcantonio_Raimondi
Gravure, voorstellende "De voetwassing" van Albrecht Dürer uit de serie "Het lijden van Christus". Spiegelbeeldige kopie naar houtsnede van Dürer (Neurenberg 21 mei 1471 - Neurenberg 6 april 1528) uit "de Kleine Passie" zonder Dürers merkteken. Raimondi plaatste op zijn copieën naar Dürer meestal een leeg schildje maar laat het niet weg. Dat is hier en op de volgende twee afbeeldingen wel het geval.
Zie ook:
http://www.spaightwoodgalleries.com/Pages/Durer_Small_Passion.html
http://www.spaightwoodgalleries.com/Pages/Marcantonio_Durer.html
http://artinvestment.ru/en/news/exhibitions/20090403_religios_engravings.html

Mogelijk zijn het kopiëën door tijdgenoten van Dürer die zijn merkteken weglieten. (Bijv. Jost Amman, Hans Sebald, Heinrich Aldegrever e.a.)
Zie ook:
http://www.google.nl/search?client=safari&rls=en&q=british+museum+small+passion+after+Dürer&ie=UTF-8&oe=UTF-8&redir_esc=&ei=4OLIT4yfI9C68gPYlaneDw


Het formaat van het bedrukte deel is 98 x 125 mm. (plaat)   De conditie en de kwaliteit van de prent is zeer goed.  De prent is gedrukt op gevergeerd papier en bezit een watermerk dat helaas niet te onderscheiden is.

Op de achterzijde is het verzamelaarsmerk van A. Freiherr von Lanna te zien (vermeld in Lugt(i) als Lugt 2773). Het Lanna-nummer 8937 staat vermeld in het boek "Die Kupferstichsammlung Lanna zu Prag", Hans Wolfgang Singer, 1895, Deel II, Dürer, Albrecht.
Op de achterzijde is tevens het Bartsch-nummer 13.25 vermeld.

125 Euro
Gravure II naar Dürer
Aangeboden prent naar Dürer,
hiernaast beschreven
Dürer: Op de Olijfberg
Vgl.: Reproduktie van originele houtsnede
van Dürer met monogram

16e eeuwse graveur - mogelijk Marcantonio Raimondi (Bologna, 1480 - Rome, 1534) of Agostino Veneziano (c. 1490 - na 1536).
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Marcantonio_Raimondi
Gravure, voorstellende "Christus in gebed in de Hof van Olijven" van Albrecht Dürer uit de serie "Het lijden van Christus". Spiegelbeeldige kopie naar houtsnede van Dürer (Neurenberg 21 mei 1471 - Neurenberg 6 april 1528) uit "de Kleine Passie" zonder Dürers merkteken.

Het formaat van het bedrukte deel is 97 x 126 mm.  (plaat)   De conditie en de kwaliteit van de prent is zeer goed.  De prent is gedrukt op gevergeerd papier en bezit een watermerk dat helaas niet te onderscheiden is.

Op de achterzijde is het verzamelaarsmerk van A. Freiherr von Lanna te zien (vermeld in Lugt(i) als Lugt 2773). Het Lanna-nummer 8938 staat vermeld in het boek "Die Kupferstichsammlung Lanna zu Prag", Hans Wolfgang Singer, 1895, Deel II, Dürer, Albrecht.
Op de achterzijde is tevens het Bartsch-nummer 13.26 vermeld.
125 Euro
Gravure III naar Dürer
Aangeboden prent naar Dürer,
hiernaast beschreven

Dürer: Bespotting
Vgl.: Reproduktie van originele houtsnede
van Dürer met monogram

16e eeuwse graveur - mogelijk Marcantonio Raimondi (Bologna, 1480 - Rome, 1534) of Agostino Veneziano (c. 1490 - na 1536).
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Marcantonio_Raimondi
Gravure, voorstellende "Bespotting van Christus" van Albrecht Dürer uit de serie "Het lijden van Christus". Kopie naar houtsnede van Dürer (Neurenberg 21 mei 1471 - Neurenberg 6 april 1528) uit "de Kleine Passie" zonder Dürers merkteken.

Het formaat van het bedrukte deel is 99 x 126 mm. (plaat)   De conditie en de kwaliteit van de prent is zeer goed.  De prent is gedrukt op gevergeerd papier en bezit een watermerk dat helaas niet te onderscheiden is.
Op de achterzijde is het verzamelaarsmerk van A. Freiherr von Lanna te zien (vermeld in Lugt(i) als Lugt 2773). Het Lanna-nummer 8946 staat vermeld in het boek "Die Kupferstichsammlung Lanna zu Prag", Hans Wolfgang Singer, 1895, Deel II, Dürer, Albrecht.
Op de achterzijde is tevens het Bartsch-nummer 13.34 vermeld.
125 Euro
Machina del mondo
F. P.  (initialen van Italiaanse(?) lithograaf)
Kleurensteendruk? getiteld 'Machina del Mondo' en met vermelding N178 in de rechterbovenhoek.
Naar alle waarschijnlijkheid is de (neo-)classicistische afbeelding een boekillustratie uit de 1e helft van de 19e eeuw bij een Italiaanse uitgave van 'Orlando Furioso' van Ludovico Ariosto, (Canto Terzo, 57, Adornera la sua progenie bella, come orna il sol la machina del mondo enz.  )
Formaat chromolithografie?: 15,5 x 11,3 cm.   Rondom de afdruk is een moet in het papier zichtbaar.  Het papier binnen het beeldvlak is lichter dan de omgeving.  Bladmaat: 23 x 16 cm.

25 Euro
het kasteel Aldegonde
Pieter Willem Marinus  (P.W.M.) Trap  (1821–1905)
Meerkleuren steendruk (chromolithografie) uit 1883? van het Zeeuwse kasteel Aldegonde in West Souburg (tegenwoordig behorend bij de gemeente Vlissingen)
Steendruk in kleur naar tekening van W.J. Hofdijk (1816-1888)    
Formaat steendruk incl. titel onder afbeelding 17,5 x 12,3 cm.  (steen)
Formaat totale blad: 25,7 x  18 cm.  Kleine messnede haaks aan de onderzijde blad  (ver buiten  bedrukte deel)
.
P.W.M. Trap was lithograaf-drukker. Hij was werkzaam in Leiden in de tweede helft van de 19de eeuw. Hij drukte onder andere ook atlaskaarten van J. Kuyper.

De litho komt mogelijk uit:
Lennep,Van (J.) & Hofdijk, (W.J.). Merkwaardige kasteelen in Nederland. 2e druk door W.J.Hofdijk. Leiden, E.J.Brill & S.C.Van Doesburgh, 1883-1884. 3 delen (kompleet). (I),354; (I),438; (I),441 blz. 3 titel-gravures, 8 gelithogr.platen (wapens, glas-in-lood ramen & plattegronden) & 38 gelithografeerde platen van kastelen. H.Leer.
* Met litho's van de volgende kastelen: Egmond - Torenburcht - Brederode - Arckel - Westhoven - Haemstede - Aldegonde - Heusden - Gemert - Montfoort - IJsselsteyn - He Loo - Ammersode - Stins Voerst - Rechteren - Van Coevorde - Wedde - Ewssum - Lyaucama - Ter Coulster - Muiden - Zuylen - Sandenburgh - Culemborch - Het Valkhof - Hof van 's-Gravenhage - Ter Goude - Medemblijk - Loevestein - Sluys - Grave - Vreeland - Rozendaal - Wijk bij Duurstede - Toutenburgh - Teylingen - Schagen & Bochorst

20 Euro
tekenvoorbeeld armen
Philippe Louis Parizeau (Ph. L.) Parizeau  (1740-1801)
Afdruk van kopergravure à la manière de crayon uit VIIe Cahier De Principes du Dessin D'aprés Nature Par Ph. L. Parizeau
Rechts bovenaan plaat: No 1 du VIIe Cahier.

Tekenvoorbeeld  met 5 arm-/handgebaren  uitgegeven door  Mondhare en Jean te Parijs (tussen 1785 en 1789).

Blad bezit diverse vouwen op de hoeken, een scheurtje tot iets voorbij de plaatrand middenonder en twee gaatjes (buiten plaat) in vel middenboven. Het blad is in de breedte dubbelgevouwen geweest. Totale indruk blad: redelijk.

Gravure
uitgevoerd door Parizeau naar fragmenten van beeldhouwwerk(en) van Roubillac afgedrukt in roodbruine drukinkt op vergépapier (laid paper)
Korte toelichting op de afbeelding in tekstblok middenonder.
Onderaan plaat:
Ph. L. Parizeau  del          Roubillac Sculp
Middenonder plaat:  À Paris chez Mondhare et Jean, Rue St. Jean de Beauvais pres celle de Noyers.    A.P.D.R.        (
A.P.D.R. = avec privilège du roi)
Formaat plaat: 25 x 27,3 cm.  Formaat blad: 28,3 x 43,3 cm.

Philippe Louis Parizeau (Paris, 1740 - 1801)
: Een 18e eeuwse tekenaar en graveur. P. L. Parizeau bekwaamde zich in de graveer- en etstechniek in Parijs bij Johann Georg Wille (1715-1808). Hij kwam voor het eerst in Wille's studio in 1766 en werd snel de uitverkoren leerling van deze meester-graveur. In feite werkte hij het grootste deel van zijn loopbaan samen met Wille, die 'hofgraveur' was.

Louis François Roubillac (*1695 - 11 januari 1762) Franse beeldhouwer.

25,-- Euro
De kerk in 't Waal, , gravure van Spilman, ca. 1750

spilman
Hendrik Spilman (1721-1784), graveur.
Originele, oud ingekleurde prent (kopergravure) in goede staat op gevergeerd papier met watermerk naar tekening van J. de Beyer
'De Kerk in 't Waal'
Bovenste helft van oorpronkelijk dubbele prent: 'De Kerk in 't Waal/ Het Huis 't Waal'

Tull en 't Waal is een voormalige gemeente en klein dorp in de gemeente Houten in de Nederlandse provincie Utrecht. Het dorp is gelegen aan de rivier de Lek, hemelsbreed tussen Vreeswijk (Nieuwegein) in het westen en Schalkwijk in het oosten.

Gravure afkomstig uit: Nederlandsche Tafereelen - - - (Amsterdam, 1792) VIII, nr. 139. (heruitgave van '
Het Verheerlykt Nederland', 9 delen  (1745-1774) van Isaac Tirion).


De afmeting van het  blad is ca. 12,7 x 10,5 cm. en van de afbeelding ca. 7 x 9,5 cm.  De inkleuring is uitgevoerd tot de moetrand.  Gekleurde beeldvlak: 10,5 x 8 cm. (plaat) Aan de onderzijde is een smalle strook papier aangeplakt.

Hendrik Spilman was een Nederlandse graveur, tekenaar en schilder. Hij was een leerling van Abraham de Haen Jr. (1707-1748). In 1742 was hij geregistreerd als lid van het Haarlemse gilde van St. Lucas. Hij werd bekend door zijn tekeningen en gravures van stadsgezichten en andere gebouwen.

Hij baseerde zijn 904 gravures op het werk van
de drie belangrijkste topografische tekenaars van de 18e eeuw: Cornelis Pronk (1691-1759), Abraham de Haen (1707-1748) en Jan de Beyer (1703-ca. 1785).

20,-- Euro
Anna de Clèves/ Anna van Kleef

detail van chalcographie

Chalcographie du Louvre
Anna van Kleef, de vierde vrouw van Hendrik VIII, koning van Engeland.
Kopergravure-afdruk op crème-wit karton (tussen 1895 en 1924? uitgebracht door het Louvre).
Anne de Clèves, Reine d'Angleterre. 
Peint  par Hans Holbein. 
Gravé par A. Didier, 1870.

Deze haarscherpe kopergravure-afdruk maakt deel uit van een collectie van meer dan 13000 gravures die door het Louvre sinds 1895 zijn uitgebracht.
De graveur is Adrien Didier (Gigors Drôme, 1838-1924 ).
Adrien Didier, leerling van Vibert aan de Ecole des Beaux-Arts te Lyon, werd in oktober 1860 toegelaten tot de Ecole des Beaux-Arts de Paris waar hij werkte met Hyppolite Flandrin en Henriquel Dupont. Hij maakte een groot aantal tekeningen en kopergravures die hij vanaf 1865 tentoonstelde op de Salon de Paris. Hij kreeg de gouden medaille op de Expositie van 1900. 

Deze kopergravure-afdruk komt niet meer voor in de huidige collectie van het Louvre.  Zie:  http://www.chalcographiedulouvre.com

De gravure is van goede kwaliteit op wat kleine weervlekjes na en een miniem deukje in het karton onder : GRAVÉ PAR A. DIDIER, 1870.
Formaat afbeelding: 182 x 253 mm. Formaat papierblad incl. titel etc.: 30 x 40 cm.
30 Euro
maaltijd bij Simon
Louis Desplaces (1682-1739) of Alexis Loir (1640-1713). Antieke afdruk van kopergravure op vergépapier (laid paper).
18e eeuwse prent met Franse ondertiteling naar schilderij naar/ van  Jean-Baptiste Jouvenet (1644-1717)
:  De maaltijd bij Simon de Farizéër / Le Repas chez Simon le Pharisien (2e helft 17e eeuw; 1e kwart 18e eeuw). Genoemd schilderij hangt in het Musée National Magnin in Dijon. De gravure toont een aangepaste, afgesneden versie van het schilderij.
Tekst onder afbeelding: S. Luc. Chap. VII vs. 36-50. Jesus Christ étant à table chez un Pharasien, une femme pecheresse lave de ses larmes ses pieds.
(vertaling: Terwijl Jezus Christus aanzit bij een Farizéër, wast een zondige vrouw (JdH: Maria Magdalena?) met haar tranen zijn voeten.)
Illustratie (twee pagina's beslaand) afkomstig uit boek (Nieuw Testament?).  Formaat beeldvlak:  22,5 cm x  34 cm. (plaat)  Bladmaat : 25,7 cm x  37,5 cm.
105 Euro
J. v. Schley sculp. 1745
Jan  van Schley (1715-1779).  18e eeuwse nederlandse graveur van o.a. landkaarten,  topografische prenten en boekillustraties.
Antieke afdruk van kopergravure op vergépapier (laid paper) uit 1745 naar Charles-Antoine Coypel (1694-1752). Coypel werkte van 1715 tot 1751 aan 28 cartons voor wandtapijten naar het verhaal van Don Guichotte. 
De gravure-afdruk is naar alle waarschijnlijkheid afkomstig uit een 18e eeuwse franstalige uitgave (1746) van de Haagse uitgever Pieter de Hondt over Don GuichotZie voor meer info het artikel: 'De prenten in de Don Quichot- bewerking van Jacob Campo Weyerman' van Daniel Horst elders op internet.

Charles-Antoine Coypel had precocious success as a painter, as his father and teacher Antoine Coypel was the premier peintre du roi (First Painter to the King). Upon his father's death in 1722, Charles inherited the elder Coypel's painting and design responsibilities at court, became the chief painter of the duc d'Orléans, and received lodgings at the Louvre. He eventually became premier peintre himself in 1747, as well as director of the Académie Royale.

Besides talents in painting and engraving, Coypel possessed some literary talent: he produced two tragedies, several comedies, prose, and some poetry. He also excelled as a tapestry designer for the Gobelins manufactory; the twenty-eight scenes he created for the Don Quixote series woven continuously between 1714 and 1794, were his most successful. He received several commissions for paintings for the Palais de Versailles, and he worked for the king's mistress, Madame de Pompadour. In 1747 Coypel received an order to design a series of theatrical scenes for tapestries for the queen of Poland.

Titel: Entrée de Bergeres aux nopces de Gamache. (aankomst van de herderinnen op de bruiloft van Gamache. )
Vooral de figuren rechts vertonen stilistische verwantschap met personages in Watteau's (1684-1721) 'Fêtes Galantes'.

De gravure is gedrukt op vergépapier (laid paper) met midden links opzij watermerk (franse lely). Formaat blad: breedte: 23,5 cm., hoogte 30 cm.  Formaat etsplaat: 16,5 x 22 cm.

Onderaan plaat vermeldingen:
Car. Coypel pinxit                                                    J. v. Schley sculp. 1745
                         Entrée de Bergeres aux nopces de Gamache
                                                             XII.
20 Euro
mapje met lithografische tekenvoorbeelden van dieren
Graveurs o.a.: Q.L. of  L.Q.,
Mapje met 22 losse antieke lithografische dierprenten (kopieervoorbeelden in zwart-wit, ontstaan tussen 1829 tot 1900).  Op een zestal prenten staat middenonder vermeld: Verlagseigenthum Joseph Scholz in Mainz. Deze uitgeverij verzorgde in de 19e eeuw veel kleur- en prentenboeken waaraan belangrijke illustratoren meewerkten.
Van een drietal prenten is een eerste opzet en een uitgewerkte versie beschikbaar.  Een viertal prenten is gesigneerd met monogram L.Q.  Alle overige prenten zijn ongesigneerd.
Verschillende dieren zijn afgebeeld  (o.a. hond, paard, os, ezel, schaap, geit, tijger enz ). De twee prenten met hondenkoppen zijn waarschijnlijk van Otto Eerelman (1839-1926), een bekende dierentekenaar/-schilder die ook etste en litho's maakte. De stilistische kenmerken wijzen in zijn richting.Geheel in origineel oud kartonnen mapje voorzien van kaftpapier met soort Paisley patroon en handgeschreven etiket. De prenten waren bestemd voor tekenonderwijs in bovenbouw L.O. en onderbouw V.O en/of voor zelfstudie. Formaat litho's max. 14,7 x 21,5 cm. Formaat mapje: 16,5 x  21,5 cm.
65 Euro
Nicolaikerk, ets van D. Harting
Harting, Dirk (Herman Michaël) - (Salatiga, 1884 - Haarlem/Heemstede, 1970).
Nicolaïkerk (ook wel Klaaskerk genoemd), één van de vier Utrechtse parochiekerken    Omstreeks 1908.
Etsplaat-afdruk: staat 41/100 met potlood links onder vermeld, rechtsonder gesigneerd met potlood D. Harting. Tevens staat  in het rechterbenedenhoekje van de afdruk:
D. HARTING. Linksboven beeldvlak minitieuze vermelding: Caramelli & Tessaro, Utrecht (JdH.: Kunsth., Oudkerkhof 125)
Dirk Harting studeerde eerst aan de Veeartsenijschool te Utrecht, maar ging later over naar de Rijksacademie te Amsterdam (van 1904 tot 1910) en kreeg o.a. les van Pieter Dupont.
Formaat beeldvlak: 172 x  300 mm. Formaat etsplaat: 193 x 320 mm. Deel van afdruk (binnen kader van oude passepartout) o.i.v. zonlicht wat verschoten. Afdruk gemaakt op gladde, lichte bovenkant van dun karton.
40 Euro
kunstenaar met model in zijn atelier
Gravure waarschijnlijk van Nicolas de Larmessin (1640-1725)  naar een schilderij van Nicolas Vleughels (1669-1737)
Titel: "Le Bât" of
"The Pack Saddle" naar een verhaal van Jean de la Fontaine (1621–1695)

Un peintre était, qui jaloux de sa femme,
Allant aux champs lui peignit un baudet
Sur le nombril, en guise de cachet.
Un sien confrère amoureux de la dame,
La va trouver et l'âne efface net;
Dieu sait comment; puis un autre en remet
Au même endroit, ainsi que l'on peut croire.
A celui-ci, par faute de mémoire,
Il mit un bât; l'autre n'en avait point.
L'époux revient, veut s'éclaircir du point.
Voyez, mon fils, dit la bonne commère,
L'âne est temoin de ma fidélité.
Diantre soit fait, dit l'époux en colère,
Et du témoin , et de qui l'a bâté.
(From Tales and Novels, 1764)

  A FAMOUS painter, jealous of his wife,   
Whose charms he valued more than fame or life,   
When going on a journey used his art,   
To paint an ASS upon a certain part,   
(Umbilical, ’tis said) and like a seal:           
Impressive token, nothing thence to steal.   
  A brother brush, enamoured of the dame,   
Now took advantage, and declared his flame:   
The ASS effaced, but God knows how ’twas done;   
Another soon howe’er he had begun,         
And finished well, upon the very spot;   
In painting, few more praises ever got;   
But want of recollection made him place   
A saddle, where before he none could trace.   
 
The husband, when returned, desired to look           
At what he drew, when leave he lately took.   
Yes, see my dear, the wily wife replied,   
The ASS is witness, faithful I abide.   
Zounds! said the painter, when he got a sight,—   
What!—you’d persuade me ev’ry thing is right?           
I wish the witness you display so well,   
And him who saddled it, were both in Hell.


Franse 18e eeuwse erotisch/moralistische gravure naar schilderij van Nicolas Vleughels. Zeer fijn gegraveerd met oog voor détaillering.
Formaat blad: 12,8 x 18,6 cm.  Beeldmaat gravure:  5,9 x 10 cm.  Moetrand:  11,4 x 17,3 cm. Gevergeerd papier.
Klik op afbeelding links voor vergroot beeld.

The painting takes as its subject the story, "Le Bât" or "The Pack Saddle", by Jean de la Fontaine, the most famous French fabulist and poet of the 17th century. In the tale, a wary husband, suspecting his wife of infidelity, paints the image of a donkey over her pudendum. While he is away, the wife's suitor, another artist, makes loves to her, rubbing off the painting. Before doing so, however, the suitor had prudently copied the likeness onto a canvas, seen here on the easel behind the adulteress. As Vleughels illustrates, the lover then recopies the ass, but adds a "pack saddle," which is found by the husband as evidence of his wife's infidelity. The present painting depicts the central grouping of figures from another larger Vleughels composition, which is known from an engraving by N. de Larmessin. (See B. Hercenberg, Nicolas Vleughels, Peintre et Directeur de l'Academie de France à Rome, 1668 - 1737, Paris 1975, p. 107, cat. no. 133, fig. 145). The subject was clearly popular with French artists in Rome during the 18th century: not only did Vleughels and his followers paint a number of these compositions (op. cit, pp. 125 - 127, cat. nos. 223 - 229) but Pierre Subleyras addressed the theme in two pictures, one now in the Hermitage Museum, St. Petersburg (inv. no. 4703), and the other, formerly with Stair Sainty, London.

45 Euro
Roosendaal
Petrus Schenck of Pieter Schenk of Peter Schenk of Peter Schenck (1645 - 1715)
Originele antieke afdruk op vergépapier (laid paper) van kopergravure van de Heerlijkheyt/ Kasteel Roosendaal (Gld)   1702?  (vroeg 18e eeuws)
Tweetalig onderschrift in Frans en Nederlands: Roosendaal, apartenant à Mons.r. Gillis Jillis, Seigneur de Roosendaal &.&.  |  Roosendaal, toebehorende den Heer Gillis Jillis, Heere van Roosendaal &.&.
Bovenste helft (met nr. 3 rechts onder) van pagina met oorspronkelijk twee gravures boven elkaar.
Beeldformaat gravure:  19 x  14,5 cm.  Papiermaat: 25 x  19 cm.
P. Schenk is ook bekend als kaartenmaker.
35 Euro
Schild van Achilles
Elisabeth-Sophie Chéron (Parijs, 3 oktober 1648 - Prijs, 3 september 1711)
Antieke mythologische prent: 'Bouclier d'Achille (Schild van Achilles)'  (mogelijk proefdruk gezien aanwezigheid van (later verwijderde?) titel boven cirkelvorm, ontbreken van arceringen in de 12 voorstellingen in de buitenste ring en ontbreken van teksten in hoekpunten in kader rond cirkel en eronder in uiteindelijke versie uit 1711)
18e eeuws, 1711 of eerder
Formaat beeldvlak : 20,8 x 31 cm.
Papiermaat: 21,3 x 31,5 cm.
Afdruk van kopergravure op vergé papier (laid paper)  handgeschept papier
(miniem scheurtje in papier aan rand linkerzijde) met watermerk (bestaande uit twee woorden boven elkaar) 

Mogelijk proefdruk voor uiteindelijke gravure in "Pierre Antiques gravées tirées des principaux cabinet de France. Paris, 1711.  BnF, Monnaies et Médailles (Res 54100 Che fol.) " voorstellende het schild van Achilles  (Bouclier d'Achille) naar beschrijving van Homerus in de Ilias.  In de cirkel zijn de tekens van de dierenriem te zien en per sterrenbeeld een voorstelling in de buitenste ring. 

De ordening is per drie:
- stad in vrede: 1. huwelijk, 2. volksvergadering, 3. senaat
- stad in oorlog: 4. uittocht van strijders,  5. fluitspelende herders en schapen buiten de stad, 6.  strijd
- de landbouw:  7. landarbeid, 8. binnenhalen oogst,  9. wijnfeest
- het herdersleven:  10. beschermen van de ossen tegen de  leeuwen, 11. hoeden van de schapen, 12.  rondedans
35 Euro
vlinderplanten, vlinders, cocon, pop en rupsen
Antieke botanische prent (1836 - pag? 24) , lithografie, handgekleurd  (klein weervlekje)
19e eeuws, 1836
Formaat beeldvlak : 18 x 22 cm.
Papiermaat: 20,7x 25,8 cm.
3 Vlinderplanten met 6 verschillende vlinders, één cocon, één pop en twee verschillende rupsen.
Ill. mogelijk uit duitse botanische tijdschrift (sinds 1818) ' Flora'  (B. d. Welt)

30 Euro
Colchicum autumnale en Daphne mezereum
Antieke botanische prent (1850 - pag? 20) , lithografie, handgekleurd
19e eeuws, 1850
Formaat beeldvlak : 18 x 22 cm.
Papiermaat: 20,7x 25,8 cm.
Herfsttijloos  (lat. Colchicum autumnale)  en Peperboompje  (lat. Daphne mezereum)
Ill. mogelijk uit duitse botanische tijdschrift (sinds1818) 'Flora'  (B. d. Welt)
35 Euro
bendorp 1
J. C. Bendorp, sculp.  (Johannes Christiaan Bendorp, 1766-1849).
Kopergravure-afdruk op handgeschept papier, (naam midden onder gravure)
Vroeg 19e eeuws
"Zonsopkomst"
Beeldmaat binnen moet:  8,5 x 8 cm., Formaat blad: 14,5 x 24 cm.
Ill. mogelijk uit:  'Een voorspellende droom', Willem Goede, uitgegeven in Amsterdam. 1808 (gezien dezelfde verticale maat van deze uitgave als totale papiermaat van prentvel)
20 Euro
bendorp 2 J.C. Bendorp, sculp. (1766-1849).
Kopergravure-afdruk op handgeschept papier  (naam midden onder gravure)
Vroeg 19e eeuws
"Jong gezin"
Beeldmaat binnen moet:  8,5 x 8 cm., Formaat blad: 14,5 x 23,3 cm.

20 Euro
bendorp 3 J.C. Bendorp, sculp.  (1766-1849).
Kopergravure-afdruk op handgeschept papier  (naam van J.C. Bendorp ontbreekt bij deze afb.)
Vroeg 19e eeuws
"Bij het haardvuur"
Beeldmaat binnen moet:  8,5 x 8 cm., Formaat blad: 15 x 14,5 cm.

20 Euro
St. Olofs nu Oude Zyds Kapel, Amsterdam - 1694
Jan Luyken of J. Mulder (graveur),
Antieke afdruk van kopergravure van de SINT OLOFS nu OUDE ZYDS KAPEL
(uit: 'Beschrijvinge van Amsterdam' ca. 1691 (1693-1694 en 1726) ), door Isaac Commelin (1598-1674/76)

Formaat plaatrandafdruk ('moet'): 26,4 x 34,2 cm., papiermaat 27,2 x 34,9
50 Euro
Harmen Meurs: Middelburg Lange Jan
Harmen Meurs (Wageningen 1891 – Ermelo 1964)
Graficus, grafisch ontwerper, schilder.

Ets: Middelburg - Lange Jan
.    Jaar van ontstaan: mogelijk voor 1935. 
Originele afdruk van etsplaat. Formaat etsplaat (moetrand): 14,5 x 21,5 cm.  Formaat voormalige passepartout om afdruk:  15,5 x 22,5 cm., zichtbaar door flauw toonverschil. Formaat totale blad: 26,5 x 36,5 cm.
Rechts direct onder etsplaat gesigneerd "Meurs".  Met andere hand: helemaal rechtsonder op het blad nr.  "3"
Papier wat gelig met zeer flauwe weerplekken buiten het beeldvlak.  Bovenaan het blad zijn vage sporen te zien van twee plakkers ter bevestiging van de ets aan een oud passepartout.

In 2009 was er op website Verzamelen.marktplaza.nl een ansichtkaart te koop, afgestempeld in 1935, met precies dezelfde positionering van de toren.
Ook de lichtval en de uitsnede op de foto kwamen exact overeen. De luchtpartij was op de foto anders dan op de ets. Ook ontbreken op de ets aan de linkerzijde een soort palen met dwarsbalken boven de huizen. Mogelijk is er een bepaalde samenhang tussen beide, bijv. het standpunt van beide makers (de maker).
Zie voor etsen en foto's van de Lange Jan  in Middelburg ook: http://lukasdejongplus.nl/middelburg/fotos.html

Van 1909-1911 volgde Harmen Meurs de opleiding voor Tekenleraar aan de Rijksnormaalschool en daarna ging hij een jaar naar de Rijkacademie.

Meurs was lid van de Nederlandse Kunstenaarsverenigingen "de Brug" en later van "de Onafhankelijken" (sinds 1918).

Er zijn meer kunstenaars die de Lange Jan in Middelburg hebben vastgelegd op de etsplaat. Bekend is o.a.  Eugène Joseph Frans Lücker  (1876 Roermond - 1943 Nijmegen). Hij heeft de toren van een lager standpunt vereeuwigd.
55 euro
20e eeuwse nadruk van Ets van Rembrandt
Rembrandt van Rijn (Leiden 15 juli 1606 - Amsterdam 4 okt. 1669)
20e eeuwse afdruk van ets (verkleinde plaat) van Rembrandt  zoals die in het Rijksmuseum in de vorige eeuw werd verkocht.
De Omval,  1645
Formaat etsplaat: 16,6 x 20,4 cm. (originele plaat is 18,4 x 22,5 cm
)
25 Euro
strandmode omstr. 1905-1909
Strandmode anno 1908(?)

Lithograaf ?

Meer-kleurenlitho (zwart, bruin, geel en goud). Goudkleur op diverse plaatsen van bovenlijfje en strikken op rok)
Toilette de plage executé par Walles 
Les Grands Modes de Paris No. 55 Pl. 452  (omstreeks 1908?)
Formaat.: 25,5 x 32 cm. 
12,50 Euro
mogelijk CW Rost
Waarschijnlijke graveur: Christian Wilhelm Rost (1823-1896), geboren in Duitsland, opgeleid in Parijs en Londen en later naar Amerika gegaan. O.a. graveur van Amerikaanse postzegels en bankbiljetten in de 19e eeuw.

Deze antieke staalgravure/ ets is gemaakt omstreeks 1857 naar, zo lijkt het, een schilderij van de Schotse kunstenaar Thomas Faed (1826-1900) en is mogelijk gedrukt door ( Printed by) W. Pate, N.Y.


Op diverse schilderijen van Thomas Faed komen vaak doorkijkjes in oude vervallen cottages voor.
Thomas Faed was een zeer gewaardeerd Schots kunstenaar.

Ander werk van Christian W. Rost naar Thomas Faed:
"The Little Wanderer" , staalgravure, beeldmaat: 17 3/4 x 22 5/8 inches, "Engraved by C. Rost" links onder. Gravure naar het schilderij "The Mitherless Bairn" (1857) van Thomas Faed, A.R.A.

Beeldformaat afdruk links: 43 x 55,3 cm.  Helaas is de afdruk van de staalgravure/ ets uit het oorspronkelijke blad papier geknipt waardoor de tekstinformatie onder de prent ontbreekt. De prent is echter van zeer goede kwaliteit. Het scala tussentinten tussen diepzwart en wit is uiterst gedifferentieerd. Mogelijk dat er ook elementen van de mezzotint techniek een rol spelen bij het maken en afdrukken van de prent. Een Amerikaanse graveur van gelijke kwaliteit is James Smillie (1807-1885).

115,-- Euro
poussin Lordereau (Lith. de Lordereau, à Paris, chez Lordereau, r St Jacque, 59.)
Litho
Etude d'après le Poussin, No.12.  Ca. 1860?
Formaat papier: 31 x 45 cm. , formaat afdruk: 25 x 34,5 cm.

Deze figuur is afgebeeld (op de litho in spiegelbeeld) in het midden van het schilderij van Poussin: Camillus levert de schoolmeester van Falerii over aan zijn leerlingen (1634), Louvre, Parijs.
30 Euro
kerkinterieur Litho uit de periode 1830-1839, zeer waarschijnlijk afkomstig uit de Revue des Peintres te Parijs.
Formaat: 22,4 x 29,8 cm.
Gedrukt op stevig, niet gevergeerd papier. Voorzien van een herhaalde kaderlijn om de afbeelding.

Mogelijk werk van Édouard-Henri-Théophile Pingret (Saint-Quentin, Aisne, 30 December 1788 – 1875), schilder en lithograaf.

Pingret was leerling van David en hij was tekenleraar te Saint-Quentin.
Pingret heeft o.a. het bezoek van de Franse koning Louis-Philippe d'Orleans en Marie-Amélie de Bourbon (gehuwd in 1809 in Palermo), naar Windsor in 1844 vastgelegd. Zij waren daar op bezoek bij koningin Victoria en prins Albert die in 1840 waren getrouwd. De kledingstijl sluit ook aan bij die periode. Opvallend is de bouwstijl van de kapel in flamboyant gotische stijl. Dat zou naar Engeland kunnen verwijzen.
(Zie bijgaande link naar een tekening gemaakt door Pingret (2e kwart 19e eeuw).


Een andere toeschrijving zou kunnen zijn aan Marie-Alexandre Alophe (dit Menut) (Paris, 1812 - 1883). Van hem is o.a. een litho met een Sainte Madeleine bekend. Genoemde litho is verschenen in de Revue des Peintres in 1835 en vertoont dezelfde soort tekenwijze, uitwerking over het hele beeldvlak en inkadering. Dit tijdschrift werd gedrukt bij Aubert in Parijs. Tussen 1830/1833 en 1839 is de Revue des Peintres verschenen. Bij Aubert werden ook de litho's van Daumier gedrukt.

De prent is begin jaren tachtig van de vorige eeuw in Autun (Frankrijk) verworven.


25 Euro
Grands Boulevards 1838 T. Higham (1796-1844)   .
'Les Grands Boulevards, Paris' naar J.M.W. Turner, R.A. (1775-1851)
Originele afdruk van staalgravure (ca. 1838) 

Enkele vlekjes aan beeldrand.
Zeer zeldzaam.
Formaat plaat staalgravure: 10,2 x 13,6 cm.
20 Euro
Callot 19e Eeuwse staalgravure naar ets van Callot, 1592-1635)
'Les Grandes Misères de la Guerre (versie 2e staat, 1633),  no. 9: De Ontdekking van de Misdadige Soldaten (Découverte des malfaiteurs)' (met vers - mogelijk van Abt de Marolles, dichter en kunstverzamelaar). De afbeelding toont het leger dat soldaten gevangen neemt die misdaden hebben begaan en laat zien hoe gerechtigheid en maatschappelijke orde worden hersteld.
Verzen zijn op deze staalgravure niet gecentreerd zoals bij origineel.  Zeer scherpe en goed gedétailleerde afdruk, op getint papier.

Formaat plaat staalgravure gelijk aan originele etsplaatmaat: 8,2 x 18,3 cm.
25 Euro
ets1 van Paul Renouard Paul Renouard  (1845-1924)
Ets
Kleur afdruk: roodbruin
Datering:  z.j. (omstreeks 1900)
Met zwarte inkt geschreven tekst in rechterbovenhoek: Vous les remerciënts du Crapaud  Vortre obligé P.R. d
Formaat etsplaat: 158 x 125 mm.

Paul Renouard, printmaker, draughtsman, illustrator and painter was born in France (Cour-Cheverny, Loir et Cher) 1845 November the 5th; he died in Paris 1924 the 2nd.
After working as a house decorator he entered the studio of Isidore Alexandre Augustin Pils at the "Ecole des Beaux-Arts" Paris in 1868; they worked together on the decoration of the Paris Opera where Renouard executed some ceilings (1875).The first etchings were of the ballet, he sketched both audience and performers in the Paris Opera and in London too (Royal Theatre Durylane) 1890.
Renouard characterised his plates as "snapshots", but" his etchings are not prompted by proposes foreign to art. They are the expression of the artist's delight in fixing rapid gestures and movements."
He published in 1881(?) a luxury album containing 30 etchings entitled "Opera".
Renouard first exhibited at the "Salon" in Paris in 1877, having submitted pen and ink sketches of actors. He became a member of the "Société des artistes Français" and of the "Société Nationale des Beaux-arts". Gold medal in 1889 (Exposition Universelle) and in 1900.

He executed a series of pencil portraits of British academicians entitled "Royal Academia" in 1885, which was published like much of his early works in the "Graphic". He worked for several newspaper such as Illustration, Paris illustré and Graphic.
He is a true graphic chronicler of his time. For instance, he executed 150 illustrations for the "Défenseurs de la Justice dans l'affaire Dreyfus".
During a journey in the United States he draught sketches on the transatlantic and his purposes on the American politic world are not the less interesting part of his work.
But his desire to understand the frailties of humanity, and the expression of a delicate sensibility and compassion are more powerfully expressed in his works illustrating the war; using harmonious distribution of light effects and "pointillist" effects, fixing gestures and movements so quickly that pain delight or fright seemed to be instantly caught and delivered to spectators attracted in a new dimension.

75 Euro
Ets van Paul Renouard (1900) Paul Renouard (1845-1924)
Ets
Formaat etsplaat: 158 x 125 mm.
Titel: 1900 on dansera (toegvoegd in inkt)
Kleur afdrukinkt: zwart
Gesigneerd rechtsonder: P.R. d  (toegevoegd in inkt)
Datering: 1900 

 
Zie ook:  Catalogus bij expositie in 1894
75 Euro
ill. blz.93 voor boek Pinokkio: Dirkje kuik Dirkje Kuik
pentekening, (met potlood nr. 66, linksboven), o.i. inkt,
Pinokkio, originele ill. voor blz 93*  van boek Pinokkio
Papierformaat zonder passepartout 30 x 20,6 cm
Binnenmaat passe-portout: 19 x  14,2 cm.
Zonder jaartal. Getekend voor/in 197
6.    

*Zie gesigneerd exemplaar door Dirkje Kuik '80 van Carlo Collodi's boek
Pinokkio, uitgave  van de Arbeiderspers  te Amsterdam, 3e druk dec. 1977
225 Euro
Dirkje Kuik, droom van Pinokkio Dirkje Kuik,
ets, staat 7/65,  zonder jaartal.
Droom van Pinokkio. 
Waarschijnlijk voor/in 1976
Formaat etsplaat:  17,8 x 24,9 cm.

160 Euro
ets Dirkje Kuik Dirkje Kuik,
ets, staat 23/65,  zonder jaartal.
Pinokkio op het ziekbed. 
Waarschijnlijk voor/in 1976

Formaat etsplaat:  17,8 x 24,8 cm.


150 Euro
indiaas miniatuur 19e eeuwse of 20e eeuwse kunstenaar
Gouache,
3e kwart 20 eeuw?
Indiase Miniatuurschildering op blad met sanskriet-schrift
Krishna en Radha  (uitwisseling van kleding)
Radha-Krishna zijn volgens de Veda de vrouwelijke en mannelijke aspecten van God. Bekend als het Goddelijk Paar, zijn zij samen de totale aanwezigheid van God.
Herkomst afbeelding: Jaïpur (Rajasthan), India.

Formaat voorstelling in kader: 9,3 x 13,9 cm

40 Euro
Joop Vegter, Noot , 1979 Joop Vegter,
Mezzotint (monochroom),
"Noot", 1978
Formaat afdruk: 4,9 x 4,8 cm
55 Euro
goede vlucht, Joop Vegter 1977 Joop Vegter,
Mezzotint (polychroom),
48/100, "goede vlucht 1978", 1977
Formaat afdruk: 7,5 x 7,4 cm

65 Euro
sponde
Henri Roux aîné   (architecte-ingénieur ?)
Koper-,  staalgravure of litho  (1839-1840 en latere uitgave)  op stevig papier
Zie:
Roux - Barré
, Herculanum et Pompéi. Recueil Général des Peintures, Bronzes, Mosaïques, etc., Découverts jusqu'a ce jour, et reproduits d'après Le Antichità di Ercolano, Il Museo Borbonico, et tous les ouvrages analogues; augmenté de sujets inédits, gravés au trait sur cuivre par H. Roux ainé, et accompagné d'un texte explicatif par M. L. Barré, 8 volumes , Paris, Firmin Didot, 1839-1840.  
Tot 1875 uitgegeven door Firmin Didot.


19e eeuws tekenvoorbeeld?
Sponde (afbeelding uit  Paintures/ Malerei, 3e serie no. 103,
deel 8, P 54)
Zie tevens: http://www.mediterranees.net/mythes/pompei/

Griekse mythologie:
De twaalf Horae zijn godinnen van de twaalf uren van de dag en misschien ook wel van de twaalf maanden van het jaar. AUGE, ANATOLE, MOUSIKA, GYMNASTIKA, NYMPHE, MESEMBRIA, SPONDE, ELETE, AKTE, HESPERIS, DYSIS zijn de kinderen van Helios en Khronos.
Sponde is a plengoffer (ingeschonken na de lunch), dat de vereerder deelt met de god door een teugje te nemen en wat vloeistof uit te spugen voor de godheid. Het is één van de meest basale vormen van een heidens Hellenistisch ritueel..
10,-- Euro








Neem bij belangstelling voor één of meer onderdelen uit bovenstaande collectie contact op per e-mail:  jcdh

Contains / containing: Arts, Fine Art, Fin, Fijn, Arte Fino, Fina, Feine Kunst; artist, artists, artiste, kunstenaar, Künstler, artista; artistic, artistiek, artistique, künstlerisch, artistico, artístico; graphic, graphics, grafisch, graphiques, gráficos, graphiken, grafici; image, images, picture, pictures, pic, pics, bilder, abbildungen, imágenes, cuadros, imagens, retratos, immagini, beeld; JPEG, JPEGs; Sanguina, Sanguinas, Line Drawings, Drawn, Sketches, Sketched, Schémas, Croquis, Zeichnungen, Skizzen, Tekening, Schets, steal engraving, staalgravure;