Code3_Gold, rtty decoder W  A C A R S.  Aircraft Communications Addressing  and  Reporting System.

YouTube > Lockheed C-130 Hercules Touch/GO @ vliegbasis Gilze-Rijen EHGR

WACARS 0.7    Windows ACARS decoder.
Wacars is een Windows-progje (Win. 3.1 of hoger) om ACARS-signalen te,
decoderen met behulp van een scanner en geluidskaart van de PC.

ACARS-signalen zijn digitale-communicatie's signalen tussen vliegtuigen en grond stations.
Het zijn als het ware PACKET-achtige signalen.
Zo klinkt een: ACARS-geluid 
WACARS decodeert deze signalen naar klare taal en wordt weggeschreven
in een Message-log venster die je dan kan opslaan als een log file.

    Instellingen / aansluiting.
Als audio-output kabel gebruik ik een gepantserd kabel (mag ook een gewoon kabeltje zijn)
en de Scanner zo ver mogelijk van de Computer geplaatst dit om eventuele
storingen veroorzaak door de Computer te verminderen.
Audio output is hier bij mij de oortelefoon of luidspreker uitgang van de scanner, in mijn
geval de AOR ar3000a , verbonden met de "Line-In" ingang van de PC-geluidskaart.

De volume instellingen geeft meestal de meeste problemen,
een verkeerde ( lees te harde) volume instelling is meestal de oorzaak dat er niets
gedecodeerd wordt, er wordt dan alleen RAW Data weggeschreven.
Start de (Windows)-volume regeling van de PC op,
en selecteer de OPNAME volume-regeling van de Line-In.
Om te beginnen de volume instellen op hooguit 1/2 van de maximum of minder.
Scanner afstemmen op een ACAR-frequentie; 131.725 Mhz, (andere frequentie zie ergens onder)
en draai de SQUELCH helemaal dicht, je blijft dus ruis horen.
De Volume van de Scanner zo instellen, om te beginnen op een 1/4 van het maximum,
zodanig dat wanneer een sterke ACAR-signaal ontvangen wordt,
de "signaal sterkte meter" (signal strength) van WACARS tot
ongeveer in het midden van het (groen/geel-)deel van die meter komt.
Als er geen ACARS-signaal ontvangen wordt mag het Signaal-meter
eigenlijk niet uitslaan, bij mij gebeurt dat wel ietsjes, en werkt toch prima.
Dit is om te beginnen een goede uitgangspunt om de volume te regelen.
Nu kan je wat experimenteren door de Volumes iets te verstellen
tot dat het voor jouw de beste resultaat geeft.

TIP:
Default staat bij WACARS in het Menu FILE, een vinkje bij
"use 44.1 Kb/sec Sound driver" zo werkte het ook goed bij mij.
Ik heb daar het vinkje weggehaald om wat mee te experimenteren en heb
"use 38.4 Kb/sec Sound driver" geselecteerd, de resultaten waren toen aanzienlijk
beter, het is dus toch het proberen waard om WACARS met deze instelling te laten werken.

Klik hier voor een Screen Shot van de programma. Je krijgt dan de instellingen in Beeld
door ergens op de foto te klikken voor de diverse instellingen en voorbeelden.
Zorg wel dat in het menu "OPTIONS" zowel:
"Log Message Data" staat aangevinkt en ook,
"Log Position Data" is geselecteerd, hierdoor worden de Vliegtuigjes geplot
wanneer er in de ontvangen message de Positie coordinaten worden meegegeven
"Log RAW" heb ik nu uitstaan nadat WACARS éénmaal werkte, dit is toch maar abracadabra.
Bij de optie "Error checking", heb ik enkel "Only header" aangevinkt.

KAART voor WACARS (Positon Map).
Wanneer in de "Message.Log" ook de coordinaten van het vliegtuig worden meegegeven,
dan pas wordt er een vliegtuigje geplot op een kaart, op de opgegeven coordinaten.
Het eerste vliegtuigje dat wordt geplot heeft altijd een Noordelijke richting op de
gebruikte kaart en vanaf de tweede en de volgende positie-gegevens wordt het vliegtuigje
in de juiste richting (koers) geplot op de kaart.

Uitleg Kaart:   hoe je de coordinaten van de gebruikte kaart moet opgeven in de WACARS programma,
via "OPTION" > "Mapoption".   Download hier:  kaarten of maak er zelf ééntje.

Tip: om je Kaart te kontroleren, of de Coordinaten correct zijn opgegeven in de "MapOptions" menu.
Klik in de WACARS programma:
uit het Menu op: "Options" > "Database files" > en in het verschenen venstertje op "Cancel"
WACARS geeft dan in de "message.log" het onderstaand (test)berichtje van het vliegtuig "G-BIVA",
met daarin de bijbehorende coordinaten van het toestel, en zodoende worden de positie's van het
toestel geplot op de kaart op de gegeven Coordinaten.
hieronder de TEST-message van WACARS
----------------------------------------------------08:54:08, 15/06/2004
G-BIVA TEST WACARS07 TEST WACARS07 TEST WACARS07
*BAW* BRITISH AIRWAYS BA0000
Using Ground Station A Amsterdam (AMS) .Message No. M86A
Message Type B1 REQUEST OCEANIC CLEARANCE (Downlink)
ES BA195HA 5052N 00100W 1839 F148 MINUS 182 255/067 TURBULENCE/S011
DESTINATION BA195HA 5057N 00056W 1840 F137 MINUS 177 267/051 TURBULENCE S011/
/// BA195HA 5119N 00026W 1846 F117 MINUS 135 271/040 TURBULENCE/ S111///
BA195HA 5120N 00022W 1846

de coordinaten in het bovenstaand berichtje zijn:
50.52N 001.00W
50.57N 000.56W
51.19N 000.26W
51.20N 000.22W
Nu kan je kontroleren of de coordinaten overeenkomen met
de geplotte vliegtuigjes "G-BIVA" op jouw kaart.

Wil je nu weer een schonekaart, (geplotte vliegtuigje erop wissen).
Klik in de WACARS programma:
uit het Menu op: "Options" >"Map options "> en in het verschenen venstertje op "OK"

Een voorbeeld van een plot-ScreenShot op een kaart in groot formaat, (kaart gemaakt met het programma "DxAtlas")
op de kaart is het roodbolletje met een antenne erbovenop mijn locatie (Breda).
Meer info hierover zie uitleg kaart.

Bij goede ontvangst condities, meestal bij extreem warm weer, komen de berichten bijna
geheel foutloos binnen en kan de route van een vliegtuig goed gevolgt worden wanneer
het betreffende vliegtuig in zijn berichten ook zijn Positie coordinaten mee geeft,
klik de link hieronder voor een vliegtuig plot voorbeeld.
vliegtuig N104UA, geeft een hele reeks message's door met zijn Positie en is dan ook
goed te volgen van boven de Noordzee, dwars over Nederland tot ver boven Duitsland.


Wat er zoal in een "Message.log" kan staan, een enkele keer is ook gewone tekst in te lezen,
van Rolstoel tot theezakjes, Seat belt probleem en meer



Hieronder nog enkele screenshots van message en plotjes.
enkele Message.Log, waarbij de positie worden meegegeven.
wat oudere message.log
geplotte vliegjes.  boven West Europa, te volgen gedurende 39sec; 15 en 26 minuten.
geplotte vliegjes.  boven zee ten Westen van England

  • ACARS frequentie:  (in Mhz. en AM-mode)
  • 131.725   Europe primary  (drukste verkeer in nl.)
  • 131.525   Europe secundary
  • 131.825   Europe secundary
  • 136.900   Europe secondary
  • 136.750   Europe (nieuw)
  • 131.850   new European frequency
  • 136.925   ARINC European Channel (active in the uk )
  • 131.550   Primary Channel worldwide
  • 131.550   USA primary
  • 130.025   USA secundary
  • 129.125   USA secundary
  • 136.850   SITA North American Frequency
  • 131.475   Air Canada
  • 131.450   Japan
Download kaarten van Europa (NL).
Download uitgebreide database (*.WDF)
Download de programma : WACARS 07
Luisteren naar Luchtvaart communicatie
op de Kortegolf, tussen de 2 Mhz en 30 Mhz. (hf- banden)

© juni 2004  | benny bruch        


Luchtmacht dagen @ Military airbase - Gilze Rijen. EHGR

CODE3 Code3-Gold, RTTY, AOR AR3000a, Yupiteru MVT-7100, ACARS WACARS, hf Air communication, kortegolf, Navtex, VOLMET shannon, Gander, youtube, NewYork, Santa Maria, shanwick, ARCHTECT, RAF, MIDI collection, aircommunication, Dutch Air Force base - Gilze Rijen, Transponder, ZULU time, Antonov, AWACS, Chinook, Cougar, Apache, Alpha - jet, F16,  © juni 2004  ben bruch  ~~~~ © febr. 2013 ben bruch  
Alouette A-92, Hornet F18, Antonov 124, Dutch Task Force @ Uruzgan Afghanistan, Volga Dnepr, Code3-Gold, RTTY, Sitor, AOR AR3000a, Yupiteru MVT-7100, hf Air communication, kortegolf, Zulu time, weather, Navtex, Volmet, Forecast, meteo-report......

   
© juni 2004  benny bruch   |  © febr. 2013 benny bruch