Diemen (Diemerbrug)  

Het tramverkeer door Diemen (dit deel van Diemen heette tot 1969 nog Diemerbrug) moest zich door nauwe straten wurmen met alle gevolgen van dien. Dat de paarden van de stoom of stoomfluit schrokken laat zich raden. Dit overkwam ook eens een begrafenisstoet. De paarden van zowel de lijkwagen als de volgkoets schrokken zo dat ze met wagen en al in de trekvaart terecht kwamen. De inzittenden konden ternauwernood worden gered.

Tot in 1940 kon men de tramlijn in stand houden. Op 13 februari van dat jaar ging de lijn Amsterdam-Muiderberg als een nachtkaars uit.

Overzichtskaart van het traject door wat nu Diemen heet. De blauwe nummers verwijzen naar de foto's hieronder. Nummers bij de foto's met een * hebben een link naar Google Maps Streetview.

1. Bij de Hartsvelderbrug bij café Van der Vuurst reed men Diemerbrug binnen. Even verderop bij de halte Oud-Diemerlaan werd de weg erg smal en mocht er niet harder dan 5 1/2 km/u gereden worden (bron j.)

2. Muiderstraatweg ca. 1900. Deze straatweg was feitelijk te smal voor het steeds meer toenemende verkeer. En daar perste de stoomtram zich ook nog eens door tot menig schrik van de paarden die daar hun kar trokken (bron i.)

3. Voordat men Diemerbrug binnenreed was er de halte Kruislaan (Watergraafsmeer). Hier bevond zich een wisselplaats net als bij halte Oud-Diemerlaan vlak bij het raadshuis (bron i.)

4*. In 1925 rammelde de tram over de Vinkenbrug over de Muidertrekvaart en vandaar verder langs 'de Sniep' (thans industrieterein) met de muziektent van de Diemer Harmonie. De conducteur moest bij de brug vaak uitstappen om het overige (auto)verkeer tegen te houden (bron 1)

4a. Ook op deze foto uit 1920 is te zien hoe smal en bochtig hier het traject was over de Vinkenbrug. Zelfs voor het autoverkeer is de brug vrij smal (bron i.)

5. De muiderstraatweg werd vaak genoemd in de krantenberichten. Vele ingezonden stukken maakten duidelijk dat het qua drukte eigenlijk niet kon (bron i.)

6. De Harteveldseweg op nagenoeg dezelfde plek als op foto 7a, maar dan in het stoomtijdperk (bron j.)

6a. De Muiderstraat waarschijnlijk nog in het stoomtijdperk. Jaartal onbekend (bron i.)

6b. Dezelfde Muiderstraat in 1915 (bron j.)

7*. Harteveldseweg met motorwagen in de dertiger jaren (bron i.)

7a. Harteveldseweg met motorwagen in de dertiger jaren (bron i.)

7b. Ietsjes terug op de Hartveldseweg, met zicht op café Vervetjes in 1937 (bron j.)

8. Dezelfde bocht vanaf de andere kant rond 1900. De panden links (inclusief het café) zijn in 1938 gesloopt (bron i.)

8a*. Motortram op de Harteveldseweg bij halte Oud-Diemerlaan ca 1930. Vele winkeliers konden hun klanten vaak niet verstaan als de motortram met een knetterende uitlaat langs kwam (bron i.)

8b. De 'lege' Hartveldseweg' in 1939 na de sloop

 

2a. Muiderstraatweg ca. 1939. Ook hier is te zien hoe weinig ruimte er beschikbaar was. Er lag wel dubbel spoor en op de volgende foto is te zien hoe veel tram verkeer er gebruik van maakte (bron i.)

2b. Muiderstraatweg ca. 1939. Beide foto's zijn genomen van de tegenover het kanaal staande kerktoren welke te zien is op foto 3 (bron i.)

2c. De muiderstraatweg gezien richting de Vinkenbrug en Muiden. Jaartal onbekend. (bron m.)

9. Café Vervetjes met voorlangs de rails. Het café werd in 1938 gesloopt (bron i.).

9a. Eén van de laatste opnames van de motortram op de Harteveldseweg in 1938. De topdrukte op deze weg is goed te zien (bron i.).

9b. Nagenoeg dezelfde plek (bron i.).

Ga door naar