Intercity treinen in Nederland hebben doorgaans een perron van 320 mtr. Stoptreinen kunnen wel wat korter zijn, maar in sittard bestaat zelfs een perron van 700 mtr lang. Dan hebben we het nog niet over alle wissels en kruisingen die ver voor het perron beginnen. Dus zelfs met 6,80 mtr moet het niet meer zijn dan een station uit een provinciestadje. Dit is echt stof tot nadenken en eigenlijk de reden waarom ik mijn vorige baan heb afgebroken.

Met de ervaring van mijn vorige baan heb ik voor de nieuwe de volgende wensen:

1 Hoofdzaak moet een stations emplacement met veel rangeer mogelijkheden zijn. Het aardige is om in een programma als koploper de ingewikkelde treinenloop zo natuurlijk mogelijk na te spelen.

8. Voldoende lange opstelsporen om wagons en treinstellen te kunnen stallen.

9. Gezien het bovenstaande betekent dit dat aan beide zijde van het emplacement een keerlus moet worden gemaakt. Dit is niet onbekend omdat dit, niet direct zichtbaar, in mijn vorige baan al gerealiseerd was. zie keerlus.

10. Wissels, vleugelseinen en overwegen worden bewogen door servo's Deze hebben de voorkeur omdat dit geruisloos en langzaam gaat en bovendien zeer bedrijfszeker zijn. Deze zullen worden aangestuurd door Arduino.

: )