homeknop     vietnamknop     verslagknop     fotosknop

Zondag 12 oktober / maandag 13 oktober

DAG 1 en 2
Ondanks het loos brandalarm op het station, met de trein op tijd naar Schiphol. Ruim op tijd aangekomen en bij het inchecken kwam ik de eerste mensen uit de groep al tegen. Via Hongkong vlogen we naar Hanoi, waar Suzanne en Hien de gids ons stonden op te wachten. Op het vliegveld hadden we tijd om te wisselen. Het is wel wennen aan het geld, VND 10.000 is € 0.39. Na het wachten op 2 mensen, die uiteindelijk niet aan de reis deelnamen, stond de bus klaar om naar het hotel te gaan. De groep telt 26 personen. Na wat uitgerust en opgefrist maken we een wandeling door Hanoi. Er zijn erg veel brommers en scooters op de weg. Later in HCMC (Saigon) worden het er nog meer. Oversteken is eenvoudig, gewoon langzaam doorlopen. Er zit toch systeem in de verkeerschaos. Na de wandeling gaan we door naar het welkomstdiner. Een heerlijk Vietnamees buffet. Na de lange vliegreis en eerste indrukken van Vietnam zijn we toe aan nachtrust.

Dinsdag 14 oktober

DAG 3
brommer.jpg Tijdens de stadstoer hebben we het mausoleum van Ho Chi Minh bezocht. We konden niet naar binnen omdat het gesloten was. Naast het mausoleum in de botanisch tuin hebben we het huis van Ho Chi Minh en het presidentieel paleis bezocht. Daarna de Eenzuilige Pagode bezocht. Deze pagode is opgericht ter ere van het boerenmeisje die keizer Ly Thai Tong een zoon schonk voor de troonopvolging. Na het kunstmuseum, waar beelden uit diverse tempels uit Vietnam staan, hebben we Tempel der Literatuur bezocht. Hier was net de diploma-uitreiking van de universiteit achter de rug. Na de lunch in de oude wijk zijn we terug gegaan naar het hotel. 's Avonds na de waterpoppenshow hebben we gedineerd. De lunches en diners waren tijdens deze reis erg lekker met smaakvolle gerechten.

Woensdag 15 oktober

DAG 4
Vandaag een mooie dag voor de boeg. De facultatieve dagexcursie naar Tam Coc en een pagode en een tempel. Onderweg zien we dat de rijst is geoogst, en ligt te drogen in de zon. Over de rivier varen we naar de Tam Coc grotten, we varen er ook doorheen. Het is een schitterende tocht door het karst-landschap. De bootjes worden geroeid door de plaatselijke bevolking. Sommigen van hen roeien met hun voeten. Het is alsof de tijd hier stil heeft gestaan. Terecht is dit de beste excursie van Noord Vietnam. We gaan door naar de Le-Dai-Hanh pagode. Deze is gewijd aan de vorsten van de vroege Le-dynastie. Na drie ingangen ligt het Drakenplein, vernoemd naar de drakendansen tijdens het jaarlijkse Tempelfeest. Daarna een bezoek aan de Dinh-Tien-Hoangtempel. Vernoemd naar de keizer en stichter van de Dinh-dynastie. Voldaan gaan we terug naar het hotel voor de laatste nacht in Hanoi.

Donderdag 16 oktober

DAG 5
halongbay.jpg Deze dag staat Halong Bay op het programma. Het hoogtepunt van deze reis. Helaas is het zicht slecht, wat erg jammer is voor de foto's. Het is een landschap met 1969 mysterieuze eilanden met rotspartijen. Het is een door UNESCO beschermd gebied. Op de boot hebben we lunch en varen door het gebied. Onderweg stappen we aan land op een eiland en gaan daar de grot in. We overnachten in Halong Bay in een mooi hotel.

Vrijdag 17 oktober

DAG 6
Vandaag een reisdag. Van Halong Bay rijden we weer terug naar Hanoi voor de vlucht naar Hué. Een keizerlijke stad en het politieke centrum van de Nguyen dynastie (1802-1945) Voor aankomst in het hotel bezoeken we de Lang Tu Duc Tombe van een Nguyen-keizer (1847-1883). 3000 dwangarbeiders waren bij de bouw betrokken.

Zaterdag 18 oktober

DAG 7
CHR2470.jpg Vandaag gaan we naar de Citadel de destijds Verboden Paarse Stad met de keizerlijke paleizen. Het lijkt op de Verboden Stad in Beijing, alleen minder groot maar wel een enorm complex. Met steun van de ENESCO zijn de Vietnamezen druk bezig met de restauratie van de gebouwen. Door de tyfoons wordt regelmatig schade aangericht. Na dit bezoek gaan we naar de Thien Mu pagode. Dit Boeddhistische heiligdom ligt aan de Parfumrivier. Hier wonen nog steeds Boeddhisten. Achter het complex staan verblijven. De beroemde Thinch Quang Duc, die zich zelf 11 juni 1963 verbrandt heeft in Saigon komt hier vandaan. Het was een daad tegen het antiboeddhistische bewind van de katholieke president Diem. Met de boot over de Parfumrivier gaan we terug naar het hotel. Het is een regenachtige dag maar 9 mensen uit de groep gaan toch mee met de cyclotour door het achterland van Hué. Geen spijt van, het is een mooie tocht en uiteindelijk bijna geen regen. Onderweg bezoeken we een rijstmuseumpje.

Zondag 19 oktober

DAG 8
We vertrekken naar het toeristische Hoi An. Een leuke stad waar veel is te beleven. We rijden door de wolkenpas, de naam doet eer aan. Het is een route met mooi uitzicht. In Danang bezoeken we het Cham museum aan de Han rivier. Het is het museum met de grootste collectie Chambeeldhouwkunst in de wereld. Bijzonder is hoe het daglicht door de open ruimten in het museum valt. We gaan door naar de Marmerbergen. Dit zijn 5 heuvels, ooit eilanden voor de kust. Door verzanding maken ze nu deel uit van het vaste land. Ze worden ook wel Ngu Hanh Son genoemd, de bergen van de vijf elementen. Wij bezoeken de Thuy Son, de waterberg. Met een lift gaan we omhoog. Hier zien we de Tam-Thai pagode van keizer Minh Mang. In een grot staan een tombe, diverse beelden en altaren. Na een aantal treden is er een mooi uitzicht over de omgeving. Met de trappen komen we weer beneden bij de bus.

Maandag 20 oktober

DAG 9
Tijdens de stadswandeling door Hoi An bezoeken we de volgende locaties. De markt, levendig en druk. Diervriendelijk gaat er het niet aan toe. Er wordt volop gehandeld. Hal van de vijf chineese gemeenschappen. Het gebouw is gewijd aan Thien Hau, godin van de zee. Opvallend zijn de enorme wierookspiralen de twee tot drie weken blijven branden. Het koopmanshuis Phung Hung. 200 jaar oud en de achtste generatie woont er nog in. Met regelmaat staat het water uit de rivier in het huis. Onderweg zien we nog een muzikaal optreden in een gemeenschapshuis. De Japanse brug. Diende als verbinding tussen de Chineese en Japanse gemeenschap. Stenen honden en apen bewaken de ingang. 's Middags zijn we vrij.

Dinsdag 21 oktober

DAG 10
CHR2841.jpg We beginnen de dag met een boottocht over de Thu Bon rivier. Deze rivier komt uit in de Zuid Chinese Zee. Onderweg leggen we aan voor de fietstocht terug door het achterland. Aan het strand hebben we de lunch. Met de fiets terug naar het hotel om te verzamelen voor de kookles. Eerst gaan we op de markt inkopen doen. We hebben gevulde aubergines gemaakt. Van gehakt, groenten en diverse kruiden hebben we de vulling gemaakt. Verder gekruid gehakt en loempia's van rijstpapier. De mannen, Jos en ik, mochten de barbecue bedienen en de vrouwen hebben salade gemaakt. Uiteraard hebben we alles opgegeten.

Woensdag 22 oktober

DAG 11
Deze dag vroeg op. Om 05.00 uur gaat de wekker. Na het ontbijt rijden we naar Danang voor de vlucht naar HCMC (Saigon) Daar staat onze derde bus van deze reis klaar. Na een lange tocht, door een mooi landschap, gaan we aan boord voor een boottocht over de Mekong rivier in de Mekong Delta. Het is een vruchtbaar gebied voor de rijstteelt. Heel Vietnam wordt van hier uit voorzien van rijst. Onderweg gaan we aan wal voor een bezoek aan een snoepjesfabriek. Van kokos en rijst maken ze hier snoepjes en koekjes. Ze verkopen ook slangen en schorpioenen in drankflessen. Dit zou diverse kwalen voorkomen. Op Schiphol zou je hier een probleem mee krijgen. We overnachten in Can Tho. Een mooi hotel aan de rivier.

Donderdag 23 oktober

DAG 12
We staan vroeg op voor de boottocht die langs de drijvende markt van Cai Rang komt. Hier wordt op het water handel gedreven. Voor we aan boord stappen komen we langs een lokale markt. We varen door diverse kanalen. Onderweg bezoeken we een fruitteler, waar we diverse soorten fruit proeven. Heerlijk fruit. Na de boottocht gaan we naar het hotel om de koffers te halen. We gaan door naar Ben Tre voor de overnachting. Ben Tre ligt ook in de Mekong Delta.

Vrijdag 24 oktober

DAG 13
CHR3201.jpg Ben Tre is tijdens de oorlog volledig verwoest. We maken een fietstocht door het achterland. Tijdens de fietstochten zwaaien de Vietnameese kinderen naar ons. De mensen zijn hier erg aardig. Op straat wordt je vaak aangesproken en zijn ze benieuwd waar je vandaan komt. Nederland weten ze vaak niet te liggen. Onderweg komen we een woonhuis tegen waar ze matten vlechten. Bij de kokosnotenfabriek is de stank niet te harden. Terug bij het hotel vertrekken we naar HCMC (Saigon) HCMC is de grootste stad van Vietnam met 9 miljoen inwoners en heel veel brommers en scooters. Het is een lust om naar de avondspits te kijken. Met een aantal mensen uit de groep gaan we HCMC in. Via de Ben-Thanhmarkt komen we uit bij een Frans restaurant, gerund door een Française. Tegen over het restaurant ligt de Boeddhistische tempel.

Zaterdag 25 oktober

DAG 14
We staan wat vroeger op om in het park te kijken naar de ochtendgymnastiek. Na het ontbijt zien we tijdens de stadstoer de volgende locaties. De Binh-Taymarkt, in de Chinese Wijk, een overdekte markt voornamelijk als groothandel. Er wordt van alles verkocht en het is er zeer bedrijvig. Het Paleis van Hereniging. 30 april 1975 eindigde hier de Vietnamoorlog. De Notre Dame en het postkantoor, een voorbeeld van Franse architectuur. Helaas stond dit in de steigers. Tegen over het Rex Hotel Hotel de Ville het voormalige stadhuis van Saigon. We besluiten met het oorlogsmuseum. Daar zien we de gruwelijkheden uit de Vietnamoorlog. Er hangen foto's die de wereldpers hebben gehaald over napalm en fosfor, bombardementen, Agent Orange, ontbladeringsmiddel en andere gruwelijkheden. Daarna zijn we vrij.

Zondag 26 oktober

DAG 15
CHR3406.jpg Vandaag een optionele excursie. We gaan eerst naar de Cao Dai Tempel in Tay Ninh. Geen tempel zoals we er al veel gezien hebben. Deze is wel bijzonder. Erg kleurrijk. Cao Dai is een streven naar een ideaal geloof en combineert elementen van het Boeddhisme, Christedom en in mindere mate Confucianisme, Taoïsme en de Islam. We mogen onder strenge regels een gebedsdienst bijwonen. Rond de tempel lopen apen die in het park wonen. Op de terug weg naar HCMC bezoeken we het ondergronds tunnelcomplex Cu Chi. De eerste tunnels zijn al eind jaren 40 gegraven in strijd tegen de Fransen. Tijdens de Vietnamoorlog zijn ze door de Viet Cong verder uitgegraven tot een netwerk van 250 km. De Amerikanen hebben uiteindelijk de tunnels, na andere pogingen, gebombardeerd. In de tunnels woonden de Viet Cong en waren niet te vinden. Met boobytraps werd de vijand uitgeschakeld. Met peper werden speurhonden op afstand gehouden.

Maandag 27 oktober / Dinsdag 28 oktober

DAG 15 en 16
Maandag zijn we tot 15.00 uur nog vrij. Tijd om uit te slapen. In een van de mooie parken van HCMC ga ik nog even lezen op een bankje. Iedereen komt hier samen in het park. Na de lunch ga ik naar het hotel waar iedereen weer op tijd is om naar het vliegveld te gaan. We nemen afscheid van Suzanne en Hien. Op Schiphol neemt de groep afscheid van elkaar. Een erg mooie reis zit er weer op. De groep was geweldig, we hebben veel beleefd met elkaar.

beoordeling hotels tijdens de reis
Plaats Naam Centrum Kamer Zwembad
HanoiBella Vita1 kmvoldoendenee
Halong Bay Mithrin0,5 km goedja
HueAsia0,2 kmgoedja
Hoi An Kim An 2 kmvoldoendeja
CanthoVan Phat11 kmgoedja
Ben TreViet Uc1 kmgoednee
Saigon HCMCLan Lan0 kmvoldoende nee
Alle hotels beschikken over gratis WIFI op de kamer

Belangrijkste bezochte steden en locaties tijdens mijn rondreis

Hanoi
De charmante Vietnamese hoofdstad is op een mooie manier oud geworden. De Oude Wijk, monumenten en koloniale architectuur zijn bewaard gebleven, terwijl ook de weg wordt vrijgemaakt voor moderne ontwikkelingen. Hanoi mag dan verschillende vroegere namen hebben afgeschud, waaronder Thang Long, of ‘Opstijgende Draak’, maar de stad is het verleden niet vergeten. Dit is te zien aan plaatsen als het Mausoleum van Ho Chi Minh en de Hoa Lo-gevangenis. Meren, parken, schaduwrijke boulevards en ruim 600 tempels en pagoden dragen hun steentje bij aan de aantrekkingskracht van deze stad, die overigens eenvoudig per taxi kan worden verkend.
Hoi An
Deze stad aan de centrale Vietnamese kust heeft een goed bewaard gebleven Zuidoost-Aziatische handelshaven, die van de 15e tot de 19e eeuw dienst heeft gedaan. Backpackers kenden deze plek al langer, maar ook het bredere publiek begint de stad te ontdekken. Op de veertiende dag van elke maanmaand wordt de elektrische verlichting gedoofd en vervangen door traditionele gekleurde lantaarns. Tot de bezienswaardigheden behoren de Japanse overdekte brug en de Quan Cong-tempel. De deskundige kleermakers kunnen je aan een maatpak helpen.
Ho Chi Ming City
De bruisende grootste stad van Vietnam bepaalt het culturele en economische tempo voor het land. Het voormalige Saigon beschikt over een charmante Franse koloniale architectuur en brede boulevards, gewoonlijk tjokvol mensen en verkeer. Taxi's bieden de mogelijkheid om de uitdijende stad te bekijken. Het War Remnants Museum laat de Vietnamoorlog zien door Vietnamese ogen. Je mag de indrukwekkende Pagode van de Jadekeizer niet missen. Ga naar de drukke Ben Thanh-markt voor eten, bloemen of kikkers. Maak een tochtje door de Mekongdelta, langs rijstvelden en woonboten.
Hué
Hué ligt rond de parfumrivier, die de hoofdstad van de Nguyễn-dynastie in tweeën deelt. Er zijn talloze historische locaties die je niet mag missen, vooral de plaatsen die op de werelderfgoedlijst van UNESCO staan. Een aantal mooie bezienswaardigheden zijn de gedetailleerde keizerlijke citadel, de kleurrijke Thanh Toan-brug, de koninklijke tombes en de verboden paarse stad. Sta even stil bij het verleden wanneer je de junglekloof van Hué bezoekt waarvan duizenden burgers zijn afgeduwd en de dood hebben gevonden.
Halong Bay
Deze stad stelt op zich niets voor. Reizigers bezoeken Halong Bay voor een verkenningstocht langs de adembenemende kalkstenen eilanden, rotsformaties en grotten. Door de eeuwenlange invloed van wind en water zien ze er prachtig uit. Huur een kayak een jonk boot, of ga mee op een rondleiding om de omgeving te herkennen.
Can Tho
Is de belangrijkste stad in de Mekongdelta, de "rivierdelta van de negen draken", waar de Mekong uitmondt in de Zuid-Chinese Zee. Het is tevens het belangrijkste transportcentrum van de regio. De vele kanalen zijn goed voor een plezierig boottochtje en op de nabijgelegen drijvende markten worden authentieke goederen en fruit verkocht. Vlieg op de internationale luchthaven van Ho Chi Minh waarvandaan je met de auto of een busje (in ongeveer vier uur) naar Can Tho kunt rijden.
Tam Coc
Desondanks raak je gemakkelijk onder de indruk van het prachtige gebied, een miniatuurversie van de Halongbaai op land. De 2 uur durende sampantocht is een hoogtepunt. Al zigzaggend ga je tussen bolvormige karstheuvels door in een overstroomd landschap waarin rivier en rijstvelden samenvloeien. Let ook op berggeiten hoog op de kliffen en de voorbij scherende kleurige ijsvogels. Einddoel is Tam Coc, drie lange, donkere grotpassages (Hang Ca, Hang Giua en Hang Cuoi) die uit de kalk­steenheuvels zijn geërodeerd en de sampan na zware regenval maar net doorlaten. Op de terugweg kun je vragen om een stop bij de Thai Vi-tempel, op loopafstand van de rivier. Het is een sfeervolle locatie uit de 13de eeuw die is gewijd aan de stichter van de Trandynastie.
Tay Ninh
Dit tempelcomplex is uniek in de wereld. Het Caodaisme is een mengeling van taoisme, confucianisme, boeddhisme en christendom. Boven de ingang van de tempel prijkt een afbeelding van het Alziend Oog. De hele tempel is kleurrijk versierd en de tijdens de dienst kun je aan de kleur van de kleding zien welke godsdienststroom de priesters vertegenwoordigen. Wit staat voor christendom, rood voor confucianisme, blauw voor taoisme en geel voor boeddhisme. Het is erg mooi om zo'n dienst mee te maken. En zo zie je dat verschillende geloven best met elkaar door 1 [kerk]deur kunnen!
©Christ Bonneke 2015 webdesign en fotografie                      contactcontact     printprint